Bukefalos 28 år!

Surrealistiskt

Trådstartare
Har någon haft dyspepsi här inne?

Jag tror det är vad jag har fått. Hur gjorde ni för att det skulle bli bättre? Verkar inte finnas något läkemedel. Tycker det verkar finnas väldigt lite kunskap om tillståndet.

Jag har alltså starka obehagskänslor eller diffus smärta i magen, särskilt i samband med mat. Jag blir snabbt mätt och upplever ofta ett jobbigt hungersug i magen. Magen är knorrig och ledsen, och två gånger senaste veckan har jag fått mycket plötsliga och starka illamående-attacker. Ena gången stod jag i matkön på ICA och fick springa ut från butiken för att stå och spotta i några minuter utanför. Andra gången var i natt när jag vaknade av det plötsliga illamåendet och var tvungen att stå hukad över toaletten några minuter innan det gick över. Jätteobehagligt.

Så vad ska jag göra? :(
 
Sv: Dyspepsi

*räcker upp en hand*

Jag har stått ut med den där skiten i drygt åtta år hittills :( Det är typ 50 shades of illamående typ.. Jag mår illa om jag ätit för mycket, jag mår illa om jag ätit för lite, jag mår illa om det är för sött/surt/starkt etc, jag mår illa om jag är för stressad och så vidare.

Det som gäller för mig är att oftast när jag mår sådär panikilla så är det för att magen är tom och jag måste äta. Då är det en minitugga av något som gäller. Bröd verkar suga upp magsyran bra för mig, men man kan ju bli extra känslig mot gluten också, så man får testa sig fram. Men en minitugga, vänta typ 5 min, ta en till minitugga, och sen fortsätta så tills magen lugnat ner sig igen.

Det där med snabba mättnadskänslor var det jag först märkte. Jag kunde äta ett par tuggor och sen var jag proppmätt. Nu tror jag att det mest beror på att jag åt lite för snabbt när magen mådde som sämst, och att jag hade behöft ta en tugga i taget och tugga noga.

Mår jag illa för att jag ätit för mycket så är det bara att härda ut :( Men i övrigt är det nästan alltid mat som gäller när jag mår illa, hur svårt det än är att äta. Men se till att aldrig bli för hungrig! Så snart jag börjar känna hunger-pirret i magen så är det bråttom!

Nu har jag precis fått testa en medicin mot magsyran som heter Ranitidin. Jag är lite osäker på effekten, men jag tror faktiskt att den har lyckats lugna min mage lite! Men mat är fortfarande den bästa och viktigaste medicinen. Det gäller att lära sig hur ens mage fungerar och vad som lugnar den. Och att lära sig äta när man mår illa :crazy:
 
Sv: Dyspepsi

det kan ju vara så att det faktiskt är magen det är något knas med, men ville bara inflika att jag själv fick samma diagnos, Dyspepsi med illamående ont i magen osv. Men det visade sig vara ångestproblematik. Hur mår du psykiskt osv? Det är lätt att det sätter sig i magen
 
Sv: Dyspepsi

För mig hjälpte andapsin bra och gaviscon när det inte var "ligga på golvet och pipa-smärtor". Sen jag slutande med gluten och laktos mår magen mycket bättre, och jag behöver knappt medicin längre :)

Jag blir sämre vid stress som de flesta andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Liten
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 308
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 417
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 225
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp