Jate Volim

Trådstartare
Ja, här tycker jag att vi kan diskutera tradera, ebay och andra beg. marknader. Frågor, tips och ev upplysningar om allt möjligt som underlättar leverans, budgivning osv.

Jag börjar då jag har en fråga ang ett träns. Det står såhär:
Leather Colours: Black or Havana Brown
Size: Pony, Cob, Full or Extra Full
Headpiece: Normal or Comfort Poll
Fittings to bit: Silver Buckles or Billets (Hook/Stud)
Bridle Style: Snaffle or Weymouth Double (Crank Caveson only in the Weymouth Double)
Noseband Style: Crank Flash or Crank Caveson
Browband Style: V-shaped or normal shaped

Jag vill ha ett svart träns med mässingspännen och engelsk nosgrimma med stenar i "guld". Jag är dock ganska dålig på hästtermer, vilka alt. ska jag välja vid ev. vunnen aktion?

Läder: svart
Strl: Cob
Headpiece: Normal?
Fittings to the bit?
Bridle style: Snaffle
Noseband Style: Crank Caveson??
Browband style: V-shaped

Lite hjälp tack :crazy:

Mvh Jate Volim

PS. Lägg gärna in funderingar ni andra också, den här tråden får gärna bli lång :)

Sv: Ebay!

Headpiece måste ju vara nackstycke, dvs vill du ha normalt eller comfort (förmodligen fodrat?)
Fittings to the bit: Silver Buckles = silverspännen, Billets (Hook= hakar, /Stud=?)
Noseband style är ju nosgrimma, med crank flash menas förmodligen aachennosgrimma och crank caveson engelsk. (Då man bara kan beställa crank caveson med kandar)

Enligt detta så finns tränset inte med mässingsspännen :confused:

Det känns lite märkligt ju eftersom tränset på bilden är med mässingspännen och engelsk nosgrimma. Kan det inte vara så att kandaret endast går att få med engelsk nosgrimma?
Dvs:
Kandar = endast Crank Caveson¨
Vanligt träns = valfritt?

Eller har jag fel?

Googla och titta på bildresultaten.

När det gäller Tradera och Ebay hittar du massor av info om du använder sökfunktionen här på Buke.

Okej, tack så mkt :)

Är det ngn som kan ngt om hjälmstorlekar? En amerikansk hjälm som motsvarar strl 57? Vilken strl ska det vara då?

Mvh Jate Volim

kl

Jag undrar om någon vet vad frakten brukar gå på från England till Sverige?

Är det ngn som kan ngt om hjälmstorlekar? En amerikansk hjälm som motsvarar strl 57? Vilken strl ska det vara då?

Här är en hel lista om det är fler som är intresserade:

6 ¼ = 51
6 3/8 = 52
6 ½ = 53
6 5/8 = 54
6 ¾ = 55
6 7/8 = 56
7 = 57
7 1/8 = 58
7 ¼ = 59
7 3/8 = 60
7 ½ = 61

Stämmer verkligen det där? För jag hade en gpa som var strl 5, och jag har 56-57 på huvudet.
Och enligt den där tabellen så skulle den ju vara mindre än strl 51 :p

Beror nog lite på vad man köper men mellan 10-12 pund har jag fått betala.

KL
Jag har faktiskt börjat handla ridkläder på ebay. Har hittat en superbra försäljare i Spanien. Har köpt pikeur Lugana (helt sprillans) för ca 950:- inkl frakt. (Kostar 1600-1700 i butik här) Man har grejerna inom en vecka efter att man har betalat. Dessutom har den här säljaren buy it now pris på de flesta varorna. Passar mig bra då jag inte har tid att sitta att bevaka en auktion.

Senast ändrad av en moderator:

Beror nog lite på vad man köper men mellan 10-12 pund har jag fått betala.

KL
Jag har faktiskt börjat handla ridkläder på ebay. Har hittat en superbra försäljare i Spanien. Har köpt pikeur Lugana (helt sprillans) för ca 950:- inkl frakt. (Kostar 1600-1700 i butik här) Man har grejerna inom en vecka efter att man har betalat. Dessutom har den här säljaren buy it now pris på de flesta varorna. Passar mig bra då jag inte har tid att sitta att bevaka en auktion.

Du har inte lust att PMa mig namnet på denna (om man inte får skriva det här)? Har handlat en hel del från England o USA, men är alltid öppen för andra bra säljare med rimliga porton.

Jag skulle vilja ha lite hjälp med sökningen..
Vad ska man ange för sökord för att hitta en skitsnygg bred nosgrimma? aachen eller engelsk..
Hur många cm är en tum?

Skulle även vilja hitta lite snygga träns och kanske lite pannband..

Jag är verkligen urdålig på att söka så all hjälp tas emot tacksamt :)

Tips 1: gå till Ebay, i sökrutan skriv in vad du letar efter. Att det heter NOSEBAND står i den här tråden.

Tips 2: gå till google.se - skriv in "hur många cm är en tum".

Det är inte svårare än så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka