Bukefalos 28 år!

Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Så då är det bara att rycka på axlarna och inte fundera mer på det?

Personligen så funderar jag väldigt mycket på varför gamla fina obebodda nedgångna hus i min närhet är just obebodda och nedgångna. Men jag tar inte för givet att det beror på att ägaren har en "problematik". Lika lite som jag tar för givet att jag måste undersöka släktförhållanden om jag ska köpa något av en "äldre" person.
 
Personligen så funderar jag väldigt mycket på varför gamla fina obebodda nedgångna hus i min närhet är just obebodda och nedgångna. Men jag tar inte för givet att det beror på att ägaren har en "problematik". Lika lite som jag tar för givet att jag måste undersöka släktförhållanden om jag ska köpa något av en "äldre" person.
Det är stor skillnad om man köper hus på vanligt sätt genom en mäklare som bjudit ut det till försäljning eller om man själv kontaktar en ägare och övertalar denne att sälja, i synnerhet när det som här är så stor skillnad mellan parterna. På en sidan en ung, välkänd och mycket erfaren och driven förhandlare som backas upp av andra personer och som är den drivande parten gentemot en gammal, ganska skröplig man utan stöd av andra. Jag tycker det är tydligt att det förhållandet utnyttjats i den här affären.

Hade det varit ett köp genom en mäklare där ägaren själv tagit initiativ till försäljning tror jag få skulle haft några synpunkter oavsett ägarens ålder.
 
Ja det är klart men det är inget fel alls att dra av på det värderade priset av köparen om köparen gör uppstädningen-
Jag tycker att det verkar jättekonstigt. Jag utgår från att hus och tomt, dvs fastigheten, är värderad i förhållande till skick, läge etc. Vissa saker sänker värdet, andra höjer det.
Skrot i trädgården? Värderaren tar hänsyn till det och sänker värdet. Sjötomt? Värderaren tar hänsyn till det och höjer värdet. Till slut får värderaren en summa där man förhoppningsvis tagit hänsyn till alla omständigheter. Att sen säljaren ska betala för köparens åtgärder verkar inte rimligt.
 
Jag tycker att det verkar jättekonstigt. Jag utgår från att hus och tomt, dvs fastigheten, är värderad i förhållande till skick, läge etc. Vissa saker sänker värdet, andra höjer det.
Skrot i trädgården? Värderaren tar hänsyn till det och sänker värdet. Sjötomt? Värderaren tar hänsyn till det och höjer värdet. Till slut får värderaren en summa där man förhoppningsvis tagit hänsyn till alla omständigheter. Att sen säljaren ska betala för köparens åtgärder verkar inte rimligt.

Räknar man inte med att säljaren städar sitt hus och tomt? Och om man frångår det så sänker man priset.
 
Jag läste det i höstas, men hittar inte just det nu.
Men jag hittade det som jag länkade till.

Om Ebba hade vetat om Esbjörns nedsatta kognitiva förmåga när avtalet skrevs, så hade hon gjort sig skyldig till det ganska så grova brottet ocker. Det har fängelse i straffskalan. Eftersom att hon bor i området så har hon säkert fått höra att Esbjörn är en snurrig gubbe som går att prata ikull. Rykten är starka i det området.

Om hon inte visste det så är det ändå orsak till att ogilltigförklara avtalet. Ett avtal som dessutom inte är formellt korrekt.

Att priset är satt så ofattbart lågt är också ett tecken på att Esbjörn inte är riktigt med och att Ebba försöker luras. Med ett mer korrekt marknadspris så hade det inte sett lika konstigt ut. 5 miljoner hade varit minsta rimliga pris för rucklet. Upprustat kan det gå för över 10 mille. Det är extremt dyrt just där. Bl.a. för att det i det närmaste är omöjligt att få bygglov.

Vad har du för belägg att 5 miljoner är det minsta möjliga pris för vad du kallar "rucklet"? Och att de kan gå för över 10 miljoner upprustat? Säljaren har gjort en egen värdering inför domstolsförhandlingen som ger ett värde på 4,6 miljoner. Besitter du sådan expertis så att du vet bättre än den värderingsman säljaren använt?
 
Senast ändrad:
Lite OT men vad jag har sett av bilderna på huset så verkar det helt underbart! :love:
Ja det växer mossa på det, ja det behöver renoveras och göras i ordning, men ståndsmässiga hus från den här tiden brukar vara välbyggda och tåla en tids stillhet, förutsatt att taket är tätt och att det inte finns några vattenläckor etc.
Här är ett helt oförstört hus, vackert som få, ett hus som jag tvivlar på att det går att bygga idag. Jag skulle gärna bo där om jag ville bo i den landsändan. Det går att göra helt fantastiskt fint :heart
 
Räknar man inte med att säljaren städar sitt hus och tomt? Och om man frångår det så sänker man priset.
Sänker från vilket pris?
Om värdet är satt enligt hur det ser ut för dagen, så är ju redan den värdesänkningen medräknad.

Jag tror att många inte förstår hur värdet i extremt attraktiva områden sätts. Det sätts efter förväntat salupris. Alltså efter vad man tror att någon vill köpa det för.
I det läget spelar renoveringsbehov och bråte inte någon roll. Det är läget som är värdet.
Det här huset har sitt värde i just läget och sjötomten.
Det värdet består även om huset är ett obeboeligt ruckel och tomten full med bråte.
 
Vad har du för belägg att 5 miljoner är det minsta möjliga skick för vad du kallar "rucklet"? Och att de kan gå för över 10 miljoner upprustat? Säljaren har gjort en egen värdering inför domstolsförhandlingen som ger ett värde på 4,6 miljoner. Besitter du sådan expertis så att du vet bättre än den värderingsman säljaren använt?
Värderingen är alltid lägre än slutligt pris i området.
Men det går inte att värdera utifrån den typen av helt galna budgivningar som blir i området.
Att få köpa till bank-värdering är i princip alltid att få köpa billigt.
Värderaren vet också detta, men kan ändå inte sätta ett högre värde. 4,6 mille är ändå ganska så nära de 5 som jag minst tror att fastigheten skulle gå för.

Jämför med budgivningar på bostäder i allmänhet.
 
Låter som att det oavsett är väldigt bra för alla parter att det går upp i rätten.

Då får de ju utreda allt, inklusive om Esbjörn utsatts för hot och om Ebba utsatts för hot.

Nu var jag helt inte på Ebbas sida från början, tycker ju illa om henne. Men om någon verkligen hotade henne så kan jag förstå om hon blev envis även om hon skulle gett sig omedelbart utan ett hot. Det är avskyvärt att bli hotad och vissa har svårt att vika sig för hot även om de skulle vikit sig för allting annat.
 
Sänker från vilket pris?
Om värdet är satt enligt hur det ser ut för dagen, så är ju redan den värdesänkningen medräknad.

Jag tror att många inte förstår hur värdet i extremt attraktiva områden sätts. Det sätts efter förväntat salupris. Alltså efter vad man tror att någon vill köpa det för.
I det läget spelar renoveringsbehov och bråte inte någon roll. Det är läget som är värdet.
Det här huset har sitt värde i just läget och sjötomten.
Det värdet består även om huset är ett obeboeligt ruckel och tomten full med bråte.
Bråten har ju i princip ingen betydelse, kostnaden för att forsla iväg det till tippen och bilskroten är helt försummbar.
 
Lite OT men vad jag har sett av bilderna på huset så verkar det helt underbart! :love:
Ja det växer mossa på det, ja det behöver renoveras och göras i ordning, men ståndsmässiga hus från den här tiden brukar vara välbyggda och tåla en tids stillhet, förutsatt att taket är tätt och att det inte finns några vattenläckor etc.
Här är ett helt oförstört hus, vackert som få, ett hus som jag tvivlar på att det går att bygga idag. Jag skulle gärna bo där om jag ville bo i den landsändan. Det går att göra helt fantastiskt fint :heart
Det är helt underbart.
Det är därför som Ebba är beredd att offra allt för det.
Om det kom ut på öppna marknaden så skulle priset bli mycket högt.
 
Värderingen är alltid lägre än slutligt pris i området.
Men det går inte att värdera utifrån den typen av helt galna budgivningar som blir i området.
Att få köpa till bank-värdering är i princip alltid att få köpa billigt.
Värderaren vet också detta, men kan ändå inte sätta ett högre värde. 4,6 mille är ändå ganska så nära de 5 som jag minst tror att fastigheten skulle gå för.

Jämför med budgivningar på bostäder i allmänhet.

Det är ingen större skillnad på avvikelsen på värdet du uppgav och vad EB förband sig att betala iom köpehandlingens undertecknande. Medianen mellan EB och lägsta värdet på din egna värdering är 4,45 miljoner, så ingen egentlig avvikelse från 4,6 miljoner. Här snälltolkar jag dig dessutom och använder ditt lägsta värde...

Vad har du för belägg att säga att "få köpa till bank-värdering är i princip alltid att få köpa billigt."?
 
Personligen så funderar jag väldigt mycket på varför gamla fina obebodda nedgångna hus i min närhet är just obebodda och nedgångna. Men jag tar inte för givet att det beror på att ägaren har en "problematik". Lika lite som jag tar för givet att jag måste undersöka släktförhållanden om jag ska köpa något av en "äldre" person.
Många av de äldre vi har på mitt jobb har kvar sina hus och de står öde med möbler och allt.
Orsak, de saknar förmågan el viljan att avyttra.

Arvstvister är också vanlig orsak.

Finns det öht någon anledning någonsin att vara extra vaksam i affärer som denna enligt dig?
 
Värderingen är alltid lägre än slutligt pris i området.
Men det går inte att värdera utifrån den typen av helt galna budgivningar som blir i området.
Att få köpa till bank-värdering är i princip alltid att få köpa billigt.
Värderaren vet också detta, men kan ändå inte sätta ett högre värde. 4,6 mille är ändå ganska så nära de 5 som jag minst tror att fastigheten skulle gå för.
Huset jag hittade på Hemnet var ett likadant sekelskifteshus och jag tyckte utgångspriset var högt, 7 miljoner någonting men det blev ändå budgivning upp till 8,5 milj. Skicket på huset och tomten var mycket bättre men det låg ett par hundra meter från stranden och från hur det är här är det inte alls samma status jämfört med att ha egen strand. Jag tror ungefär samma som du, minimum 5 milj. med en uppsida på någon miljon även om det är väldigt svårt att gissa var det landar. Jag kan tänka mig att det är ytterst sällan dessa med strandtomt säljs och finns det flera riktigt kapitalstarka intressenter kan priset sticka iväg rejält. Att det skulle gå lägre än 3,9 miljoner tror jag är väldigt osannolikt som marknaden är nu så ägaren har ingen som helst ekonomisk anledning att acceptera ett sådant bud.
 
För mig känns det som att mannen som ägde/äger fastigheten hamnat i kläm mellan giriga släktingar och en likaledes girig köpare som ska driva igenom affären kosta vad det kosta vill. Tror gubben kommer stå som förlorare rakt av oavsett vem som vinner målet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp