TantAgda

Trådstartare
Så, nu är det avklarat! Vad tycker ni om protokollet?

1a Kontakt hälsning 4
1b Kontakt samarbete 1
1c Kontakt hantering 2

2a Lek 1 leklust 4
2b Lek Gripande 3
2c Lek dragkamp 1

3a Förföljande 3/5
3b Gripande 1/1

4 Aktivitet 3

5a Avståndslek intresse 3
5b Avståndslek hot/agg 3
5c Avståndslek nyfikenhet 1
5d Avståndslek leklust 1
5e Avståndslek samarbete 1

6a Överraskning rädsla 5
6b Överraskning hot/agg 2
6c Överraskning nyfikenhet 2
6d Överraskning kvarstående rädsla 3
6e Överraskning kvarstående intresse 3

7a Ljudkänslighet rädsla 5
7b Ljudkänslighet nyfikenhet 4
7c Ljudkänslighet kvarstående rädsla 2
7d Ljudkänslighet kvarstående intresse 3

8a Spöken hot/agg 3
8b Spöken kontroll 5
8c Spöken rädsla 1
8d Spöken nyfikenhet 1
8e Spöken kontakt 1

9a Lek 2 leklust 3
9b Lek 2 gripande 3

10 Skott 1


Blev mäkta förvånad över 1:an på skotten:laugh: Kul, då jag inte provat henne på skott alls tidigare.
För övrigt så gick det väl ungefär som jag hade tänkt mej, med undantag för 1b, kontakt samarbete, det trodde jag skulle gå bättre. På spökena är jag förvånad att hon visa mer hot/agg än rädsla.
På lilla bytet, 3:an, tycker jag inte gripandet är riktigt rättvist då hon faktiskt på andra försöket grep bytet och kom emot oss efter att ha sprungit förbi det och vänt. Men de kanske de inte får? Räknas det bara om dom griper direkt? På ditvägen så att säga.

Kommentera gärna!!
 
Sv: Ebuns MH

Vad ska hen användas till? Personligen hade jag nog lagt en del krut på att kompensera för rädslorna...
 
Sv: Ebuns MH

Hon ska egentligen inte användas till något särskilt. Aktiv sällskapshund kallas det väl;)

Just nu går vi spårkurs vilket går kanonbra! Kommer antagligen fortsätta med det, även prova på viltspår. Tränar lite lydnad för aktiverings skull. Alltid med i stallet.

Vad menar du med att kompensera för rädslorna? Förstår att jag måste jobba med dom men på vilket sätt? Menar du att jag borde förstärka andra sidor hos henne?
 
Sv: Ebuns MH

Med att kompensera menar jag att lägga extra tid på att träna på just ljudstörningar o dyl. Att motbetinga sådant som hon tycker är läskigt/otrevligt, för att förhindra att det dyker upp rädsleproblem i vardagen.
 
Sv: Ebuns MH

Spännande! Vi ska göra MH i slutet av maj.

Har för mig att du tidigare pratat om att hon är ganska osäker?
Det jag tänkte på var att hon ändå samarbetade och lekte skapligt, rätt typsikt för RR. En del kvarstående rädslor som inte direkt är önskvärda och sen att hennes reservation verkar vara ngt för mycket, mer åt rädd egentligen.

Kort och gott så ser det säkert (tyvärr) ut såhär för många i rasen, känner igen beteenden från det man sett ute.

Ang Migos bedömning - är hon väldigt påverkad i vardagen? Kan annars tänka mig att hon funkar skapligt även om hon inte gillar främlingar och kan vara osäker inför vissa saker..



Helt OT men insåg att jag "känner" Ebuns farfar Phoenix! (Egentligen är det mest min sambo som känner honom men jag har träffat honom några gånger)
Han är jättetrevlig!
 
Sv: Ebuns MH

Tack för dina reflektioner!

Jo, jag kan uppleva henne som ganska osäker i en del situationer, det har dock blivit bättre.
Hon var helt klart med på leken, både i början och efter alla otäcka saker som hänt i skogen, trots att hon reagerat väldigt starkt.
Ang kvarstående rädslan hade jag också gärna sett att hon släppt händelserna mer men jag visste att hon inte skulle göra det och vad det gäller hennes reservation så har du helt rätt i att den ganska snabbt går över i rädsla. Hon tar alltid en första kontakt själv, gärna översvallande, men så fort någon (som inte är jag) kräver något av henne så backar hon undan. Märktes i samarbetet i första delen. Har ju varit precis likadant i utställningsringen, som du förstått;) Men, vi jobbar på det! Träffar massor av folk på spårkursen nu och alla tvingas klämma och känna på henne.

I vardagen funkar hon alldeles utmärkt! Hon är ingen fegis som mår dåligt av sina rädslor/sin reservation utan de/den kommer fram i speciella (och konstlade) situationer.

Åh, va kul att ni känner honom! Var finns han?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 342
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 356
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 173
Senast: AbCdE
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
29 099
Senast: Artline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp