Bukefalos 28 år!

EDS eller bara överrrörlig?

Sv: EDS eller bara överrrörlig?

Jag tror ändå det är värt att börja träna igen. Kanske blir du inte av med värken i händerna, men jag tror absolut det kan hjälpa. En starkare kropp har bättre hållning t.ex., vilket gör att man sitter bättre och får bättre cirkulation ner i händerna vilket kanske kan lindra.

Blir du av med värken i knän och höfter så kanske värken i händerna upplevs som mindre påfrestande eftersom åtminstone jag upplever det som att summan av smärtan på flera ställen blir större än dess individuella delar, om du förstår vad jag menar.
 
Sv: EDS eller bara överrrörlig?

Kan du inte träna mjuka skonsamma saker på boll å sånt? Jag har svårt att hålla i hantlar å sånt ibland så fäster tyngd runt handleden istället osv osv. Ska du träna bör du prata med en sjukgymnast för vissa övningar är rent av skadliga för de med eds.

När man blir äldre så blir kroppen stelare, Brighton skalan är därför lite missvisande, Nya formuleringen är "kan du eller har du nånsin kunnat" dvs du kanske kunde sätta händerna i marken när du va 15osv men inte nu för att dina leder har stelnat lite osv
 
Sv: EDS eller bara överrrörlig?

En spontan (och tämligen okvalificerad) tanke är att du kanske har smärtor till följd av muskulär obalans. Denna tanke baserar jag på att du verkar vara orörlig i vissa avseenden (framåtböjning) på grund av korta muskler, samtidigt som du är överrörlig i andra avseenden. Muskulär obalans är en klassisk källa till smärtor i knän, höfter, ländrygg, osv.
 
Sv: EDS eller bara överrrörlig?

Nej, ingen pratar om eds, men de skyller på överrörlighet genast man har ont och uppmuntrar till träning utan att röntga eller ultra.

Så verkar det i alla fall ofta vara här.

Och nej, jag vet inte vad min värk beror på. Det är just min point. Att inte genast tro att det är EDS eller reuma då det kan vara precis vad som helst eller ingenting.

Det har varit rätt mycket prat om EDS den senaste tiden, och plötsligt är alla drabbade.
 
Sv: EDS eller bara överrrörlig?

Kl
Jag kan göra alla de där testerna så jag har också en väldigt god rörlighet i lederna. Men jag har ingen värk, utom att jag har dickbråck i ryggen. Vilket ju är vanligt vid t ex EDS eftersom det är kajko med bindväven och den finns ju överalllt i kroppen. Jag har också en töjbar hud men inte enormt mycket. Men jag tänker att så länge jag inte har någon värk så är jag nog bara väldigt rörlig. För att motverka problemen med detta styrketränar jag och tränar yoga, vilket verkligen kan rekommenderas.
 
Sv: EDS eller bara överrrörlig?

Det här är ju ett skämt, hade en läkartid idag äntligen. Så får jag komma dit och träffa en riktig jävla idiot till läkare. Hon tog mig inte ens i hand, hälsade knappt och jag trodde såklart att det var en sköterska som hämtade mig och att läkaren skulle komma snart. Men nej, det visade alltså sig att det var hon som var läkaren. Hon frågade inga viktiga frågor överhuvudtaget. Jag kan komma på 30 frågor som jag som inte ens är läkare förstår är viktiga att fråga. Hon frågade inte ens om jag har reumatism i släkten. Konversationen gick som följande:

Läkare: "du är så ung den kan inte vara reumatismen (bryter på ryska)"
Jag: "Okej men varför har jag ont då ? "
Läkare: "Det vet väl inte jag"
Jag: " öm.. okej? .... Det kan inte vara EDS då? "
Läkare: "EDS vad är detta för något? "

Läkaren tar upp google och börjar söka på symptom..

Läkaren:"om du har EDS skulle du haft ont som barn från du föddes"
Jag: "nej det behöver man ju inte ha det kan komma senare, jag har varit överrörlig sedan jag var barn"
Läkaren: "det tror jag inte.. du kan äta alvedon från nu.
Jag: " men jag vill veta vad som är fel, inte bara äta alvedon"
Läkaren" det är inget fel det är psykiskt"


Alltså får det gå till så här? Jag satt och försökte hålla mig från skratt där inne, trots att jag var så förbannad, just för att hela situationen och vad hon sa och hur hon betedde sig var så otroligt komisk. Känns ju bra när jag vet mer om sjukdomar än LÄKAREN gör?! När hon satte sig och började googla på symptom, då satte jag lock för öronen och hörde inte ett ord till hon sa.

"jag: Jag vil ha ett prov för reumatism för att vara på den säkra sidan "
Läkaren: "jag men för fan då gör vi väl det då"

Hon sa inte hej då, och tog mig inte i handen utan bara fortsatte titta på datorskärmen och sa "Jag har mycket att göra, många läkare är sjuka idag"
 
Sv: EDS eller bara överrrörlig?

Det här är ju ett skämt

Läkaren tar upp google och börjar söka på symptom..

Läkaren:"om du har EDS skulle du haft ont som barn från du föddes"

Läkaren" det är inget fel det är psykiskt"

Alltså får det gå till så här?
"jag: Jag vil ha ett prov för reumatism för att vara på den säkra sidan "
Läkaren: "jag men för fan då gör vi väl det då"

Bedrövligt! Tycker du ska skriva ut den här konversationen och skicka den för kännedom till klinikchefen, det här bemötandet är ju under all kritik. Att inte alla läkare är så bekanta med EDS kan jag i och för sig förstå eftersom det är så ovanligt men att en ung person söker för ledsmärta och att läkaren utan undersökning och utan att ta några prover avfärdar det som psykiskt tycker jag är anmärkningsvärt.
 
Sv: EDS eller bara överrrörlig?

Det är vanligt att få höra att det är psykiskt. Jag var tvungen att utredas psykiskt av psykolog och när jag hade på papper att jag va frisk i huvudet fick jag byta doktor... Och fick då diagnos. Kändes inte kul att bli klassad som knäpp...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Är det ngn här som har kolla på hur blodtryck "fungerar"? Jag har senaste dagarna mätt mitt blodtryck. Det undre trycket ligger...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp