Bukefalos 28 år!

Jag är bara aningen frustrerad

Status
Stängd för vidare inlägg.
*Ler sött och fladdrar med ögonfransarna"

6 maj
Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter får säga det själva ..

Uppdatera kontinuerligt personligt brev.
Se över ditt CV. Cv Aktiv (Arcus egen sida, som vi deltagare ska ha fått information om, med schema och annat vilket är första gången jag hör talas om) word, google drive har hjälpmallar.
Detta har jag gjort sedan 1 oktober 2021 och även innan det. Började programmet på Arcus december 2023....

Pga "personalavgång/rotation" pågår byte av vissa handläggare?
Handläggare har kontakter inom secondhand, mataffärer, butiker, café, lager "det mesta". Inte ett ord om administration eller kundtjänst, guidning "marknadsföring".... Finns det inga kontakter, inom detta. Vad gör jag då här?
Lämna in önskemål om arbetsprövningsplatser. Vilket jag har gjort flera gånger
Träff med arbetskonsulent en gång i veckan - haha! - Sen i december har jag haft, personlig tid med handläggare två ggr sammanlagt 20 minuter, samt sammanlagt 5 minuter "möte i monsunen" korridoren, med handläggarens övriga 35 deltagare otåligt trampande och skrikande... "Jag vill, jag undrar, jag ska, jag behöver, ska jag?"


Introduktion av gången inom Steg till arbete...
1. Kartläggning. 3 veckor
2. Arbetsförmågeutredning. Vad klarar jag av? 5 veckor.
3. Arbetskapacitetutredning. Hur mycket klarar jag av att arbeta? Arbetsprövningsplats.
4. Anpassad anställning


50 % arbetskapacitet - Sius
0-25 % arbetskapacitet - Sjukvården

Etableringsbidrag, 1-2 år 40%
Nystartsjobb 1-4 år, 20 %
Lönebidrag 40-80 % + anpassningar

Studiebesök på APP
Börja APP - byte - öka arbetstid/minska arbetstid - förlängning

Denna process har diskuterats sedan i december och den enda ursäkt man får, fortsätt tjata på oss. När man då gör det blir man påhoppad och utskälld... Hur kul är det då att tjata.

Men härom dagen pratade jag med af och de vill gärna ha in klagomål om sina underleverantörer. Så jag ska hem, leta, rota och bli otrevlig tillbaka.Trots att vi tydligt blivit tillsagda att hålla klagomål innanför "dessa" väggar.

Nu kom vi till dagens diskussionsfrågor?

1. Var i processen är jag? Vet inte... Eftersom jag inte haft riktigt kartläggning samtal, då min handläggare var sjuk i början av programmet och senare inte haft riktigt kontakt med och stöd från handläggare, vare sig på Arcus eller Arbetsförmedling, känns det VÄLDIGT oklart.
2. Är processen igång? Jag tycker att jag har hållit igång min del av processen. Men hur ser ser ut från Arcus och Arbetsförmedlingens sida verkar det råda sekretess om. För jag har ingen aning...
3. Om inte, vad ska jag göra? Sluta vara snäll, fortsätta sätta blåslampa på och vara besvärlig på Arcus, tills de ger mig det stöd, de har betalt för utan att bli ilskna och gå till personangrepp mot oss som är i behov av särskilt stöd och inte trampas ner ännu mer.
Samt verkligen informera arbetsförmedlingen hur det står till hos deras underleverantörer
 
Senast ändrad:

Nu ringde arbetsförmedlingen och ursäktade sig och Arcus beteende. Hen har fått förklaringen att det är nyrekrytering av persnal, uppsägningar och omflyttnngar. Det är därför det ser ut som det gör och nu ska Arcus få en ny chans att visa vad de kan. Detta eftersom det är bestämt att samhället ska pivatiseras mer och mer, så "arbetsförmedlingen är bakbunden"...

Och journalistakademiens utbildning till frilansskribent "är inte tillräckligt tydligt att man får ett jobb", ett år halvtid distans... Utan då är det bättre att jag läser 2 års heltid till medicinsk adminstratör/medicinsk administrativ assistent, då de behöver anställa idag... Om de sen behöver anställa om två år, när jag då gått över 60-årisstrecket, är en annan fråga. Liksom kosta på mig en två-årig utbildnng om det ändå inte finns jobb då, utan att jag förmodligen knuffas utför ättestupan då.

Hej politiker, när ska ni reda ut i röran ni har skapat.... och förtydliga de mål och riktlinjer som samhällets byråkratiska funktioner ska arbeta ifrån. Som det är nu, skyller alla byråkrater på varandra och då måste det ju brista i de riktlinjer som finns. Eftersom det inte kan vara rätt att alla ska kunna skylla på varandra och sedan rinner själva ärendet ut i sanden på grund av att man inte vet vems ärende det är....

Det är lite grann som när våldtäktsmän, rånare och mördare för några år sedan slapp undan rättvisan i stort sett, då de var ett gäng och pekade på varandra och det inte fanns tillräckliga bevis för vem som var skyldig.
 
Senast ändrad:
Detta skrev jag för någon vecka sedan utifrån fakta på regeringens hemsida, ett antal olika tidningsartiklar och mina egna erfarenheter.

En långtidsarbetssökandes betraktelser

Arbetsmarknadsdepartementet har givit Arbetsförmedlingen ett viktigt uppdrag: att stärka stödet för att matcha långtidsarbetslösa med arbetsgivare. Det handlar om att få människor som varit utan jobb i över två år, ungdomar som ännu inte hunnit ut på arbetsmarknaden, utrikesfödda och personer med funktionsnedsättningar, tillbaka i arbete eller utbildning.
För att uppnå detta ska Arbetsförmedlingen använda välgrundade metoder och samarbeta med arbetsgivare och andra aktörer. Målet är att hjälpa individer att hitta arbete eller utbildning som passar deras behov och kompetenser. Detta arbete ska göras noggrant och systematiskt för att följa upp resultat och kostnader.
Samtidigt ska Arbetsförmedlingen förbättra hur man identifierar och stödjer personer med funktionsnedsättningar som vill jobba. Det är också viktigt att samarbeta med Försäkringskassan för att hjälpa funktionsnedsatta, sjukskrivna, utrikesfödda och unga med lönebidrag, omställningsbidrag och aktivitetsersättning att återvända till arbetslivet.
För att erbjuda ytterligare stöd har Arbetsförmedlingen därför tagit hjälp av underleverantörer som skapat program, för personer som behöver extra hjälp på grund av problem med svenska språket, ohälsa eller funktionsnedsättning. Den här tjänsten är individuellt anpassad och hjälper deltagarna att utforska sina möjligheter och förbereda sig för arbetslivet.
Men trots dessa insatser stöter många arbetssökande på hinder. En del känner att de inte får tillräckligt med stöd, speciellt när det gäller kontakt med handläggare, både på arbetsförmedling och dess underleverantörer. Det finns också problem med sekretess och tekniska hinder som gör det svårt för somliga att få den hjälp de behöver.

Det är därför viktigt att arbetsförmedlingen och dess underleverantörer förbättrar kommunikationen sinsemellan och förstår arbetssökandes behov bättre. Genom att öka tydligheten och fokusera på individens behov kan vi förhoppningsvis se en förbättring i stödet från arbetsförmedlingen och dess underleverantörer i framtiden.
Ingela Hallblom
ingela.hallblom@gmail.com
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp