Effektiv??

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Hallonkvist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 964
H

Hallonkvist

Behöver få reda på effektivt redskap att rengöra botten/grusen i akvariet med.Vill inte göra helbyte så ofta men däremot grusen.Finns det någon attiralj att köpa som är värd sina pengar??

Sv: Effektiv??

Efter vad jag har lärt mig så ska man inte göra helvattenbyten så länge det inte är i extrema fall, det blir en för tuff omställning för fiskarna. Men det finns ju sådana där, hm, kommer inte riktigt ihåg namnet på dem... algdammsugare? :D Gaah, vad irriterande! :rofl: slamsug kanske det heter? :crazy: Fattar du vad jag menar?

Du köper en sk. "hävert" eller tillverkar en egen. Det är en bredare, styvare förlängning av slangen du byter vatten med, och med den dammsuger du rent gruset samtidigt som du byter vatten. Byt aldrig allt vatten.

Jag gjorde en egen bottensug av en avkapad petflaska av den mindre modellen och en slang där korken skulle sitta och sen är det bara att suga upp trycket och borra ner den i gruset och så virvlar det runt tills gruset är rent och då byter du plats.Men man kan inte rengöra akvariet på en gång för då har du inget vatten kvar så var systematisk....

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
175
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 759
Senast: tanten
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 551
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka