Efter Elitloppet: Tunga böter för fransmännen

Så tragiskt att man väljer att bryta mot reglerna (fransosen) fastän man redan blivit uppmärksammad på regelbrott. Bra att det ändå är kännbart ekonomiskt, finns något liknande inom ridsporten? Avstängning finns ju men liknande belopp i böter?
 
Så tragiskt att man väljer att bryta mot reglerna (fransosen) fastän man redan blivit uppmärksammad på regelbrott. Bra att det ändå är kännbart ekonomiskt, finns något liknande inom ridsporten? Avstängning finns ju men liknande belopp i böter?
Fast kännbart och kännbart... 15 000 är väl ingeting när man just sprungit hem 250 000 för kvalsegern?
 
Så tragiskt att man väljer att bryta mot reglerna (fransosen) fastän man redan blivit uppmärksammad på regelbrott. Bra att det ändå är kännbart ekonomiskt, finns något liknande inom ridsporten? Avstängning finns ju men liknande belopp i böter?
De borde väl egentligen bli diskade om de kör med otillåten utrustning? Annars blir det ju nästan som om man kan köpa sig fri från reglerna?
 
De borde väl egentligen bli diskade om de kör med otillåten utrustning? Annars blir det ju nästan som om man kan köpa sig fri från reglerna?

Det kan jag också tycka. Jag vet inte alls hur sånt funkar inom travet, kanske får han någon disciplinär åtgärd efteråt (förutom böterna)? Lite sent då kanske...
 
Det kan jag också tycka. Jag vet inte alls hur sånt funkar inom travet, kanske får han någon disciplinär åtgärd efteråt (förutom böterna)? Lite sent då kanske...
Nej, endast böter utdelades. Hade man försökt köra eller kört med utrustning som förbjudits då den ansetts strida mot djurskyddet skulle man däremot ha tvingats byta utrustning eller diskvalificerats. Det är nog inte omöjligt att det även hade vidtagits åtgärder utöver det.

Vad gäller prissummorna ska man också tänka på att tränare och ägare oftast inte är samma person och den stora majoriteten av prissumman går till ägare, därefter följer kusk och tränare. Det är alltså inte 550 000 (för finalfyra och kvalseger) som går rakt ner i fickan hos tränaren och som han glatt kan ta av för att betala böter, mer troligt 10-15% av summan. Jag tror inte den berörda hästens tränare hade en bra dag igår. Men det är ju inte omöjligt att ägarna ställer upp och betalar tränarens böter, har hästen sprungit in 31 miljoner under karriären kan man nog kosta på sig det. ;)

Dock håller jag och förmodligen de flesta i travet med, att ens ges indirekt möjlighet att köpa sig fri från reglerna är under all kritik. Där borde reglementet skrivas om och skrivas rätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är bara två veckor till Elitloppet och favoriten kommer från Frankrike. Både Bold Eagle och tränaren Sébastien Guarato har stort...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Är han världens bästa travhäst? Bold Eagle är bara sex år men redan en myt. Efter att ha dominerat de senaste vintrarna i Paris beger...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mäktigt, mäktigt. Vem ska kunna rubba på Bold Eagle i Elitloppet? Den franska superstjärnan lämnade motståndet i försöket – och vann på...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Han gjorde sin femte raka final i Elitloppet. Men den bedriften var inte nog. Timoko chockade Solvalla när han lämnade Bold Eagle...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp