Efter hundattacken - nu vill hon hjälpa andra

Mycket berodde nog på en väldigt stark jaktlust som helst gick över styr.
Ägaren behöver inte gjort någonting.
Jag ser det som en jaktlust och 2 hundar som triggar igång varandra på hästarna en längre stund.
Absolut och jag kan se att dem hade attackerat hästarna men jag har aldrig hört att hundar i sin jaktlust går på människor sådär. Detta måste ju ha märkts tidigare isf i något sammanhang.
 
Jag tycker också att det låter underligt, den rasen är väl känd för att inte vara aggressiv mot människor även om den har stor jaktlust? Att får eller hästar kan blir angripna är en sak men något är fundamentalt fel med hundarna när de ger sig på människor.
 
Överslagshandlingar är ju inte helt ovanliga, har varit med om hundar som bitit människor på grund av jaktlust (som de inte fått utlopp för). Min helt oprofessionella gissning är att jaktlusten triggades av hästen som sprang och att de dessutom triggade varandra. Att de i sitt upptrissande tillstånd inte skiljde på människan som föll av hästen och hästen och såg det som att de hann fatt i sitt byte. Jag skulle också tro att om det bara varit en hund hade det kanske inte alls gått lika illa.
 
Mannen som hjälpte tjejen hade enligt egen uppgift "kämpat länge för att få bort hundarna" så nåt stök lär de ju ställt till med.
 
Någon artikel då när det hände var det uttryckt få bort hundarna därifrån området, inte henne. Men det kan ju varit felciterat eller feluppfattning från reportern då?
Jag läste bakåt i artiklarna via länken ovan, men jag kan ha missuppfattat det. Men när jag läser det tar jag det som att han menar under attacken.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Succéserien Jag och min häst letade sig idag ut till Grillby och till Victor Victor som tränar sina hästar i fälttävlan. .... Källa /...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter De allra flesta som rider drömmer om att någon gång ha en egen häst. För Jessica Borg från Örsundsbro har den drömmen just slagit in...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu får paradressyr-ryttaren Felicia Grimmenhag från Bålsta ta emot P4 Upplands sportpris för sina prestationer under året. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Påskhelgen är tråkig för ridskolehästar. För att råda bot på det har Luspens ryttarförening i Storuman kommit på att hyra ut påskhästar...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Det här med klädsel
  • Internet utanför hemmet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp