Efter kastrering

Kivina

Trådstartare
Hur har ni lagt upp rehabilitering efter kastrering?

Doris är kastrerad för 10 dagar sen, det yttre såret är så gott som läkt och vi går en del kortare promenader dagligen.

Jag tenderar att bli överdrivet försiktig efter olika typer av ingrepp och vågar knappt låta henne trava på promenaderna, hon får inte hoppa (Och hon håller på att plågas ihjäl av att inte få sova i sängen)..

Hur har ni gjort efter kastrering, när har ni låtit hundarna börja trava, hoppa själv?

Hur har ni lagt upp träningen?

Ska jag sluta mesa nu?:angel:
 
Jag har inte gjort något speciellt alls. De har fått leva som vanligt när såret är läkt.
Även om hunden är spritt språngande galen när den får "leva som vanligt"? 😂 Hon kommer nog inte springa lös än, men jag kan alltså låta henne få hoppa upp i sängen och bilen själv? Hade underlättat min vardag markant. Att lyfta 33 kilo hund in och ut ur bilen med en otränad rygg (Efter svanskotefraktur) är inte det bästa jag kan göra...
 
Även om hunden är spritt språngande galen när den får "leva som vanligt"? 😂 Hon kommer nog inte springa lös än, men jag kan alltså låta henne få hoppa upp i sängen och bilen själv? Hade underlättat min vardag markant. Att lyfta 33 kilo hund in och ut ur bilen med en otränad rygg (Efter svanskotefraktur) är inte det bästa jag kan göra...

Jag skulle kanske för säkerhets skull vara försiktig tills det gått 14 dagar men sedan har i alla fall mina fått hoppa upp och ned i soffan, sprungit lösa osv.
För en sådan stor hund som du har är det inte direkt högt att hoppa in i bilen, särskilt inte om du gör det kontrollerat och håller emot i halsband/sele.
 
Jag skulle kanske för säkerhets skull vara försiktig tills det gått 14 dagar men sedan har i alla fall mina fått hoppa upp och ned i soffan, sprungit lösa osv.
För en sådan stor hund som du har är det inte direkt högt att hoppa in i bilen, särskilt inte om du gör det kontrollerat och håller emot i halsband/sele.
Tack! Hon får ta det lite lugnt ett par dagar till, sen ska tanten få återgå till sitt normala liv. Stackaren blir ju alldeles deprimerad av att bara få gå kortare promenader och inte få träna något.. idag ska hon iallafall få gå en lite längre runda.. och längre fram i veckan ska hon få spåra lite, då blir hon glad!
 
Minn fick ta det lungt i åtminstånde en månad efter sin kastration. Jag sov på madrass i vardagsrummet så hon inte behövde gå i trappan eller hoppa upp i sängen.
 
Minn fick ta det lungt i åtminstånde en månad efter sin kastration. Jag sov på madrass i vardagsrummet så hon inte behövde gå i trappan eller hoppa upp i sängen.
Gå i trappor har hon gjort sen samma dag hon blev kastrerad. Jag har 10 trappsteg upp som hon fick gå när vi kom hem från veterinären. Självklart med stöd från sele.. hon verkar inte ha varit illa av det.
 
Min tik var som vanligt typ dagen efter. Höll i koppel en vecka kanske, men gick kissrundor lös. Inte titthål, utan ganska stor öppning.
 
Kan tillägga att de två titthålskastrerade fick springa lös och leva som vanligt betydligt snabbare än den som är buköppnad. Inte enligt rekommendation men svårt att leva som man lär ibland ;)
Förespråkar för övrigt titthål, stor skillnad på mina i smärta och rörelsevilja. De titthålskastrerade var helt opåverkade nästa dag och behövde ingen smärtis medan den buköppnade tog 5 dagar med smärtis innan hon var sig själv igen. Inget vetenskapligt alls, men så var det för mina i alla fall så
åtminstone på en större hund skulle jag alltid välja titthål.
 
Tills stygnen var borta bara precis utanför tomten för att göra sina behov. Sedan under andra och tredje veckan långsamt ökande koppelpromenader till 45-60 min x 2. Fjärde veckan motion som vanligt med undantag för att hon inte fick leka med någon annan hund. Sedan helt som vanligt.

Detta var planen, sedan fick hon ju rycket av vilan redan andra veckan, så för att hon inte skulle halka på trägolvet inne så släppte jag ut henne i trädgården ett par gånger... Det gick bra ändå.
 
Kan tillägga att de två titthålskastrerade fick springa lös och leva som vanligt betydligt snabbare än den som är buköppnad. Inte enligt rekommendation men svårt att leva som man lär ibland ;)
Förespråkar för övrigt titthål, stor skillnad på mina i smärta och rörelsevilja. De titthålskastrerade var helt opåverkade nästa dag och behövde ingen smärtis medan den buköppnade tog 5 dagar med smärtis innan hon var sig själv igen. Inget vetenskapligt alls, men så var det för mina i alla fall så
åtminstone på en större hund skulle jag alltid välja titthål.
Haha, men jag gissar att du har rätt bra koll på läget ändå 😉 Jag har ju inte den kompetensen, men hon verkar inte ha ont, hon är mest deprimerad och sur av vilan 😂 Igår hade jag fullt upp med att inte släpas bakom henne på promenaden tills vi var 100 meter från ytterdörren, då slog hon i bromsen och gick som att nån slagit henne. När vi bara gick förbi, studsade hon glatt iväg igen :D
Nu är hon kastrerad genom buköppning, närmaste klinik som gör titthål finns 90 mil bort 😂😂
 
Klart hon får trava! Mina hundar som är så små travar jämnt på promenad, så även efter bukingrepp. En promenad i skritt skulle gå i snigeltakt :laugh:
Ja men då så! Hon har iofs utvecklat en jävla förmåga till att skritta fort efter ledingreppen 😂 Som sagt, jag vet att jag tenderar bli överdrivet försiktig. Nu har jag en lite nöjdare hund hemma! Imorgon drar vi på äventyr, så det kommer också trösta henne lite efter den här vilan!
 
Jag tror inte det är så noga egentligen. Så länge de är kopplade och inte får syn på vilt tror jag absolut att de själva känner av vad som känns bra och ej. Släpper man lös kan de glömma och pipa iväg och skada sig. Det som kliniken varnade för med att släppa lös var dock främst att själva ärret ska sprätta upp av nåt ris/käpp/whatever. Inte själva farten i sig.
 
Jag läste råden på https://www.arehundrehab.se/kastrering-av-tik men följde dem inte fullt ut.

Min tik har haft skador med flera långa perioder med koppelpromenader och har väl inte varit riktigt bra musklad sedan första skadan även om hon var i full gång och mådde riktigt bra innan hon fick livmoderinflammation i samband med löpet. Jag hindrade henne från de värsta tokrycken i flera veckor efter operationen för att undvika nya bakslag.
 
Nu har hon fått hoppa in i bilen själv (sur som ättika när jag tänker hjälpa henne 😂🙈)
Hon har fått jogga på promenaderna och gjort lite krumbuktsprång.. inget har hänt med såret och hon verkar inte få ont av det här 😂😂
 
Kastrerat två tikar (varav en i fredags). Extremt lugnt de första 3-4 dagarna med endast korta koppelpromenader i trädgården och lyft upp och ner från trappor. Efter det längre koppelpromenader ute och enstaka trappsteg. Efter tio dagar (när stygnen är tagna) får våra tikar leva som vanligt, men de är inte extremt fysiskt aktiva och tränas inte i något fysiskt ansträngande. Jag hade inte nojjat så mycket om jag var du :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 420
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp