Efter kraftig magsjuka

Kivina

Trådstartare
Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande behandling. På fredag kväll börjar blodblandat vatten rinna ur baken så jag kör honom till djursjukhuset där han blir inlagd och behandlad med dropp, mediciner och kontrastvätska. Han höll på att åka på blodförgiftning, men till sist får dom bukt på det och han är tillräckligt stabil för att komma hem.
Väl hemma börjar han matvägra igen och på tisdag är han inlagd över dagen med vätska och mediciner.
Jag får igång honom att äta på tisdag eftermiddag och nu äter han med god aptit och idag är första dagen han ska äta full dagsranson. Utöver mat (skonkost) får han också nutri-plus gel för att han ska få lite extra näring i sig.

Nu har jag börjat fundera på hur jag ska få honom att komma tillbaka på bästa sätt. Han har tappat 3 kilo, både fett och muskler (han väger normalt 38,5 och är 65 hög).

Han har ju förlorat en hel del blod och garanterat en hel del vitaminer och mineraler.

Just nu är fokus på att få ordning på magen. Han har fått pro-kolin fram till igår kväll, jag har Fortiflora hemma som han ska få framledes. Och så ska han få fortsätta äta skonkost.

Behöver jag komplettera med något tillskott?
 
Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande behandling. På fredag kväll börjar blodblandat vatten rinna ur baken så jag kör honom till djursjukhuset där han blir inlagd och behandlad med dropp, mediciner och kontrastvätska. Han höll på att åka på blodförgiftning, men till sist får dom bukt på det och han är tillräckligt stabil för att komma hem.
Väl hemma börjar han matvägra igen och på tisdag är han inlagd över dagen med vätska och mediciner.
Jag får igång honom att äta på tisdag eftermiddag och nu äter han med god aptit och idag är första dagen han ska äta full dagsranson. Utöver mat (skonkost) får han också nutri-plus gel för att han ska få lite extra näring i sig.

Nu har jag börjat fundera på hur jag ska få honom att komma tillbaka på bästa sätt. Han har tappat 3 kilo, både fett och muskler (han väger normalt 38,5 och är 65 hög).

Han har ju förlorat en hel del blod och garanterat en hel del vitaminer och mineraler.

Just nu är fokus på att få ordning på magen. Han har fått pro-kolin fram till igår kväll, jag har Fortiflora hemma som han ska få framledes. Och så ska han få fortsätta äta skonkost.

Behöver jag komplettera med något tillskott?
Nej du behöver generellt inte komplettera med något. Det dom tappar under sjukdom är främst vätska pga uttorkning. Det går snabbt för hunden att gå upp i vikt igen när symtomen gått över och hunden får äta normalmängd foder. Jag skulle inte oroa mig.
 
Nej du behöver generellt inte komplettera med något. Det dom tappar under sjukdom är främst vätska pga uttorkning. Det går snabbt för hunden att gå upp i vikt igen när symtomen gått över och hunden får äta normalmängd foder. Jag skulle inte oroa mig.
Tack!

Eftersom han var så svårt sjuk, veterinären som tog över vården ringde på lördag morgon var riktigt bekymrad över hans tillstånd, då hade hon inte sett honom i hans sämsta skick, så är det klart att jag vill göra mitt bästa för att han ska återhämta sig på bästa sätt. Men vi fortsätter med mat, vila och kärlek och låter det ta den tid det behöver. Han sover fortfarande väldigt mycket efter sjukdomen, men är pigg och "som vanligt" när han är vaken. Jag gissar att han behöver sömnen för att läka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
679
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 398
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 745
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp