Bukefalos 28 år!

Efter ögonoperation?

tanten

Trådstartare
I september ska jag starropereras. Linsen sprängs och sugs ut oc ersätts med en ny. ( :crazy: )

Min undran är hur de funkar efteråt. jag har glasögon och självklart kommer de inte att passa för det ögat. Det blir ju korrigerat. Jag kan ju knappast ha mina glasögon efteråt? Men det orörda ögat behöver ju glasögonen.

Hur gör jag rent praktiskt? Hur snabbt efteråt funkar det att skaffa nya glas? Hur snabbt anpassar sig hjärnan Jag behöver ju jobba och fungera rätt direkt efter operationen, bara några dagar efteråt ska jag flyga till Malmö för en konferens.
 
Senast ändrad:
Min pappa behöver inte glasögon alls efter sin operation. Och han var nog bortåt 85 när han opererades. Mamma har glasögon men har bara opererat ena ögat, har starr på det andra också.
 
Mamma har glasögon men har bara opererat ena ögat, har starr på det andra också.
Exakt!!
Hur gjorde din mamma? Hur snabbt kunde hon skaffa nya glasögon? Hur gjorde hon med de gamla glasögonen tills hon fått de nya?
Går hon att få svar från? Elelr från någon nära henne?
 
Du har inte ett extra par glasögon? I så fall kan du ju be dem att sätta i ett glas utan styrka på den sidan du ska opereras.
Tiden det tar brukar vara olika från optiker till optiker, men ungefär en vecka hos de "dyrare" (typ Synsam) och upp till två veckor hos de billigare (typ Specsavers) är min erfarenhet.
 
Exakt!!
Hur gjorde din mamma? Hur snabbt kunde hon skaffa nya glasögon? Hur gjorde hon med de gamla glasögonen tills hon fått de nya?
Går hon att få svar från? Elelr från någon nära henne?
Lilla dementa mamma ... :angel: :love:

Som jag minns det fick hon faktiskt vänta ett tag tills ögat hade stabiliserat sig, sedan blev det sedvanligt optikerbesök. Jag är ledsen att jag inte kan ge bättre svar, men oavsett vad man frågar henne så tenderar hon svara tvärsäkert med vadhelst som faller henne in. Och pappa skulle bara svara "starr? Har hon haft det?"

Men jag skulle absolut kolla med läkare eller optiker redan nu om jag var du! Detta är ju en jättevanlig operation, de vet säkert hur det brukar bli efter operationen.
 
Du har inte ett extra par glasögon? I så fall kan du ju be dem att sätta i ett glas utan styrka på den sidan du ska opereras.
Tiden det tar brukar vara olika från optiker till optiker, men ungefär en vecka hos de "dyrare" (typ Synsam) och upp till två veckor hos de billigare (typ Specsavers) är min erfarenhet.
Tack!!! Klart jag har gamla glasögon!
Tänkte inte på det.
 
Lite off topic,
Var tvungen att kolla ögonen, fick en tid.
Allt gick bra med gojan de hade i mina ögon förlamade pupillerna, under ca 1 timme.
Och jag skulle med ett flyg.
Klockan var fyra på eftermiddagen och jag knallade in till passkontrollen i mina supermörka solglasögon. Gissa att det tittades. Sedan när jag ombads ta av mig brillorna gjorde jag ju det, men var då tvungen att blunda vilket inte gjorde passdamen mindre misstänksam.
Flög sedan hela vägen ner till München iförd mina mörka glas...sov rätt bra bakom dem.
När vi landade bytte jag. och kunde åter möta blickarna på dem som stirrat under resan ;)
 
Det tar 6-8 veckor innan synen stabiliseras. Tyvärr kan det hända att den fortsätter att förändras, upp till ett år. Du bör ha fått ett samtal med läkaren där ni bestämmer vilken synskärpa du vill ha på ögat. Ett förslag är att du låter sätta in ett oslipat glas till det ögat, om du "beställer" + -0 -skärpa. Själv använde jag lins på det ögat som inte var opererat.
 
Det tar 6-8 veckor innan synen stabiliseras. Tyvärr kan det hända att den fortsätter att förändras, upp till ett år. Du bör ha fått ett samtal med läkaren där ni bestämmer vilken synskärpa du vill ha på ögat. Ett förslag är att du låter sätta in ett oslipat glas till det ögat, om du "beställer" + -0 -skärpa. Själv använde jag lins på det ögat som inte var opererat.
?
Jag har bara fått en op.tid. Samt recept på salvor och droppar att ta före och efter operation.

När jag mötte läkare, före sommaren, för att få bekräftat att jag skulle opereras sa han bara lite kryptiskt att han "inte kommer att sätta in en lins som gör att jag måste gå med flaskbottnar till glasögon" Jag antog - okunnigt - att de satte in bästa möjliga alternativ...

Det låter som om jag behöver ta kontakt med ögonkliniken

Varmt tack för info!
 
Ja, du borde nog fått ett samtal - men jag kan ha fel; det kan ju bero på om du har synnedsättning sedan innan/vilken synnedsättning du har. Själv var jag närsynt (har opererat båda ögonen nu) och innan operationen av första ögat var det tydligen inte självklart att välja "perfekt syn", utan jag skulle välja om jag fortfarande ville vara närsynt - kommer inte ihåg anledningen, men kanske för att inte få för olika syn på ögonen (?). Jag opererades i två olika landsting - flyttade under tiden - och hade samtal före båda operationerna.
Jag hade hyfsad syn på det opererade ögat nästan meddetsamma; det var en väldigt smidig operation. Hade kontaktlins i andra ögat under några år innan det blev operation där också.
 
Jag opererades för gråstarr för lite över ett år sedan (maj 2015). Tyvärr var det skit för mig. Jag gjorde basoperationen (båda ögonen), man kunde göra 'tillägg' för mellan 12,000-30,000 kr som man fick betala själv om man ville ha specialslipade linser. Det första som är riktigt funkigt är att färgskalorna blir olika, det ena ögat ser i gult, det andra i lilablått. :crazy:

Jag kunde inte läsa efter operationen, visst såg bättre på längre håll men att inte kunna läsa är en katastrof för mig! :arghh: Jag köpte nya glasögon efteråt, ett för längre håll och ett par läsglasögon, speciellt slipade till mig. Kunde fortfarande inte läsa, var på S:t Erik i Stockholm som konstaterade att jag är synskadad :nailbiting: så nu har jag fått remiss tillbaka till ögonkliniken som gjorde operation för att se vad som har hänt. Jag jobbade dagen efter operationen, gick ok. Tror dock inte att du kan flyga pga av lufttrycket.
 
En person som jobbade med mig gjorde en sådan operation, han fick inte jobba på en vecka pga risken att få skräp i ögat. Fast han jobbade iofs mestadels ute.
 
Jag opererades för gråstarr för lite över ett år sedan (maj 2015). Tyvärr var det skit för mig. Jag gjorde basoperationen (båda ögonen), man kunde göra 'tillägg' för mellan 12,000-30,000 kr som man fick betala själv om man ville ha specialslipade linser. Det första som är riktigt funkigt är att färgskalorna blir olika, det ena ögat ser i gult, det andra i lilablått. :crazy:

Jag kunde inte läsa efter operationen, visst såg bättre på längre håll men att inte kunna läsa är en katastrof för mig! :arghh: Jag köpte nya glasögon efteråt, ett för längre håll och ett par läsglasögon, speciellt slipade till mig. Kunde fortfarande inte läsa, var på S:t Erik i Stockholm som konstaterade att jag är synskadad :nailbiting: så nu har jag fått remiss tillbaka till ögonkliniken som gjorde operation för att se vad som har hänt. Jag jobbade dagen efter operationen, gick ok. Tror dock inte att du kan flyga pga av lufttrycket.
Gah! När jag ringde och kollade om det fanns någon operationstid så sa sköterskan att jag kunde jobba dagen efter.

Tyckte det lät väldigt optimistiskt men fick väl tro på henne då...

Ju mer jag kollar - desto mer inser jag vad jag inte vet.
 
Gah! När jag ringde och kollade om det fanns någon operationstid så sa sköterskan att jag kunde jobba dagen efter.

Tyckte det lät väldigt optimistiskt men fick väl tro på henne då...

Ju mer jag kollar - desto mer inser jag vad jag inte vet.

Det är en rutinoperation, en av Sveriges absolut vanligaste har jag för mig, och de allra flesta är nöjda. Det gick åt helvete för mig bara. :meh:

Som jag kommer ihåg det var det helt okej att jobba, ögat var kanske lite spänt och jag tittade mest med det andra ögat. Operationen görs ju utan lokalbedövning, man får bara lite lugnande innan. Ingen smärta som så men en klart obehaglig känsla av att ligga där medan de plockar bort linsen och ersätter den med en artificiell. Jag hade faktiskt tänkt jobba samma kväll efter operationen men insåg att det var lite väl optimistiskt :D

Nu skelar jag så mycket att det inte var något problem, men du gissar jag, kommer att se lite dubbla färgskalor, nya linsen brukar vara lilablå i början, ingen aning om varför, men min ögonläkare sa att det var vanligt först. Freaky var det att allt ändrade färg, svart blev marinblått tex och jag insåg att kläder jag köpt inte alls var den färg jag trodde att de var :nailbiting:

Annars var det väl bara det vanliga, tvätta dig noga med oparfymerad tvål osv.
 
"inte kommer att sätta in en lins som gör att jag måste gå med flaskbottnar till glasögon" Jag antog - okunnigt - att de satte in bästa möjliga alternativ...
Min mamma fick välja om hon ville bli närsynt och kunna läsa utan glasögon eller se bra på långt håll och behöva läsglasögon.
Hon valde det senare och köpte på sig en omgång billiga läsglasögon med olika styrkor.
Min 80-åriga mamma är oerhört nöjd med sin operation.
Den innebär att hon nu åter igen kan köra bil i mörker utan problem.
Hon är en mycket skicklig bilförare.

Hon skaffade särskilda glasögon för att köra bil.
Dubbelslipade för avståndet till instrumentpanelen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp