- Svar: 39
- Visningar: 4 107
En av grenarna i modern femkamp är hoppning. Under OS sågs en ryttare piska sin häst på uppmaning av sin tränare – som också slog hästen med knytnäven. Nu kräver toppryttaren Ingrid Klimke ändring av femkampen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker det är otroligt att hästen hoppade några hinder öht innan den protesterar. Slarvig ridning, dålig balans och ja... sorgligt att se hur ryttaren i videon väljer att styra hästarna med handen istället för sitsen/skänkeln och går så hårt åt den när den tydligt visar att den inte tänker hoppa något mer. De finns heller ingen känsla för att lägga an hästen rätt på hindren utan man chansar. Stackars häst...En av grenarna i modern femkamp är hoppning. Under OS sågs en ryttare piska sin häst på uppmaning av sin tränare – som också slog hästen med knytnäven. Nu kräver toppryttaren Ingrid Klimke ändring av femkampen.
Måste tillägga att jag hade förväntat mig lite bättre ridskicklighet hos femkampsdeltagarna faktiskt. Det är ändå OS, världens största och mest prestigefyllda tävling dit du bara kommer om du är best of the best. Nivån på deras ridning såg mest ut som något man kan förvänta sig av ett gäng ridskoleryttare.
Precis. På min ridskola hade frågan bara varit vad som händer först, att hästen skickar av ryttaren eller att ridläraren drar av ryttaren... med undantaget att få ridskoleryttare skulle piska en häst på det där sättet och skulle de göra det skulle de inte få sätta sin fot på ridskolan igen (inte de ridskolor jag varit på iaf).
förutom tidigare nämnda förbehåll så är det dessutom ridskoleryttare som rider typ första terminen. De har ju ingen som helt balans. Snittet av ridskoleryttarna rider mycket bättre än de där klåparna. Jag skulle skämmas om jag hade den dåliga balansen och kallade mig idrottsman. Det tyder ju på att de har noll koll på sin kropp rent generellt och inte bara när det gäller ridningMåste tillägga att jag hade förväntat mig lite bättre ridskicklighet hos femkampsdeltagarna faktiskt. Det är ändå OS, världens största och mest prestigefyllda tävling dit du bara kommer om du är best of the best. Nivån på deras ridning såg mest ut som något man kan förvänta sig av ett gäng ridskoleryttare.
Efter två olydnader på samma hinder ska ryttaren fortsätta till nästaVad sjutton har de för regler? Kollade just på Uzbekistans ryttare vars häst först stannar på a-hindret, sen hoppar det men bryter ut och missar b och c-hindren. Fortsätter banan som om inget hänt, går i mål utan att fler felpoäng än utbrytningen på a-hindret räknas. Utom tidsfel då. Hade behövt kolla på detta med kommentatorer känner jag
Undrar vad det grundar sig i historiskt. Reglerna utformades ju av militären för militären som jag förstått det.Efter två olydnader på samma hinder ska ryttaren fortsätta till nästa
Kom man inte över fick man väl ta en alternativ väg i fält antar jagUndrar vad det grundar sig i historiskt. Reglerna utformades ju av militären för militären som jag förstått det.
Nä jag tror den låg trea på sändningen jag kollade på.Kom man inte över fick man väl ta en alternativ väg i fält antar jag
Men här är det väl för att alla ska få ett resultat och inte bli utesluten då banhoppningen väl inte är sist?
Det konstiga är att när jag läser olika lösningar verkar ingen alls gå in på den självklara grunden att tillåta byte av häst. Så jag undrar om jag missat något. Men det är helt ärligt uppenbart att hästen inte vill, den omedelbara djurvänliga lösningen hade ju då varit att byta ut hästen till en som vill. Oavsett orsak till att den inte vill. (Grunden i en tävling ska ju inte vara att en av deltagarna verkligen verkligen inte vill vara där. Oavsett hur man övertalar den.)Det jag inte förstår med denna tävlingen är riktigt hur dom tänker övht. Den stackars hästen verkade ju redan gått en runda med en annan ryttare och redan där vägrat att hoppa och ens gå in på banan. Varför istället tar dom in den hästen en gång till med ännu en ryttare som rider fruktansvärt illa. Borde dom inte tagit den hästen ur tävlingen direkt när den visade så tydligt att den inte ville. Att då sätta upp en annan dålig ryttare på den är ju galet.
Skulle inte förvåna mig om det är många hästar i denna tävlingen som smått blev förstörda för livet när det gäller hoppningen, hur ska någonsin en häst som blivit behandlad så tycka hoppning är roligt igen. Bryr dom sig verkligen så otroligt lite om hästarna?
Men hjälper det att byta häst när det är på grund av ryttarnas dåliga ridning som hästen inte längre vill? Då får ju ryttaren bara chansen att sätta ännu en häst i skiten?Det konstiga är att när jag läser olika lösningar verkar ingen alls gå in på den självklara grunden att tillåta byte av häst. Så jag undrar om jag missat något. Men det är helt ärligt uppenbart att hästen inte vill, den omedelbara djurvänliga lösningen hade ju då varit att byta ut hästen till en som vill. Oavsett orsak till att den inte vill. (Grunden i en tävling ska ju inte vara att en av deltagarna verkligen verkligen inte vill vara där. Oavsett hur man övertalar den.)
Sedan som någon sa att lägga momentet först istället för sist. Så är pressen inte så hård.
Om jag läste rätt i någon internationell artikel jag stötte på så lyckas de inte ens få byta häst om de tycker den är halt alla gånger. Utan de är tilldelade en häst och just det djuret ska över hindren med dem. Självklart sänka hinder, ändra allting osv för all del. Men de måste ju kunna byta ut en häst som uppenbarligen inte vill, (eller är halt) oavsett om det är 10 cm hinder, 90 cm eller 120 cm eller dressyr.
Ja det hjälper ju definitivt hästen ur situationen, om man bryr sig om den hästens välfärd. Likaså om hästen är halt så hjälper det att byta häst, för den hästen.Men hjälper det att byta häst när det är på grund av ryttarnas dåliga ridning som hästen inte längre vill? Då får ju ryttaren bara chansen att sätta ännu en häst i skiten?
Den här hästen ska ju ha hoppat banan utan problem tills femkamparna kom upp i sadeln.
Så ryttaren ska få chansen att ”sabba” ännu en häst då om den gör ett för dåligt jobb för den första? Aldrig i livet, sån slit-och-släng attityd kan jag inte hålla med om. Det som vore bäst för hästvälfärden vore att stryka hästhoppningen helt eftersom många rider så uselt.Ja det hjälper ju definitivt hästen ur situationen, om man bryr sig om den hästens välfärd. Likaså om hästen är halt så hjälper det att byta häst, för den hästen.
Om hon hade bytt häst innan det blev katastrof skulle onekligen hästens olyckliga upplevelse blivit mycket mer kortvarig. Som jag hade hört hade hästen haft en olycklig upplevelse redan sin första runda, men jag kan ju hört fel, redan där kunde man låtit den slippa mer.
Sedan är det ju så att femkamparen rent teoretiskt sett också måste ha kunnat hoppa en 120 bana någon gång på någon häst för att ha kommit till OS. Precis som då hästen måste ha kunnat hoppa en 120 bana någon gång för att komma till OS.
Så det borde finnas en regel att om hästen inte vill, tycker publiken är superotäck, är halt, har annan kroppslig ohälsa, inte klarar av kemin med en viss ryttare osv så borde den få slippa helt enkelt. Sedan kan man väl ha en regel till om att om ryttaren inte lyckas få någon av två till tre hästar att ta sig till första hindret så är det ju så. De byter alltså såvitt jag hört inte häst på några villkor.
Även om man nu skulle sänka banan till 110 eller 90 eller 10 cm eller köra dressyr eller vad man nu än hittar på. Så är hästen halt, ledsen, panikslagen eller bara inte vill, så måste den få slippa, även om ryttaren är superduktig, även om ryttaren är kass. Rent bortsett såklart från att de borde följa FEIs välfärdsregler för hästar i övrigt också.
Uhm hur menar du att man förstör hästen om man när man inser att man inte klarar eller kan rida den helt enkelt kliver av? Menar du att gemene häst blir förstörd av att ridas fram till första hindret på en bana av någon som inte kan rida, som sedan kliver av när de inte kom överens? Blir en häst förstörd om den provrids av någon som ska köpa som visar sig inte kunna hantera den och kliver av? Blir en häst förstörd om en potentiell medryttare sitter upp och sedan kliver av?Så ryttaren ska få chansen att ”sabba” ännu en häst då om den gör ett för dåligt jobb för den första? Aldrig i livet, sån slit-och-släng attityd kan jag inte hålla med om. Det som vore bäst för hästvälfärden vore att stryka hästhoppningen helt eftersom många rider så uselt.
Den slutade ju hoppa eftersom hon red den så himla illa, den hoppade flera hinder innan den helt enkelt ger upp. Jag trodde det var där du menade att hon skulle få byta? För den hoppade ju i början.Uhm hur menar du att man förstör hästen om man när man inser att man inte klarar eller kan rida den helt enkelt kliver av? Menar du att gemene häst blir förstörd av att ridas fram till första hindret på en bana av någon som inte kan rida, som sedan kliver av när de inte kom överens? Blir en häst förstörd om den provrids av någon som ska köpa som visar sig inte kunna hantera den och kliver av? Blir en häst förstörd om en potentiell medryttare sitter upp och sedan kliver av?
Problemet i det här fallet är ju uppenbarligen att hon satt kvar. Hade hon klivit av skulle problemet varit betydligt mindre och hade den första personen som red hästen med stora problem också låtit bli så hade det ju varit ett ännu större plus.
Femkampare är ju inte galna varulvar utan antagligen människor som vi andra. Nu var det sista grenen, i OS, hon var i ledningen och skulle stressa runt en bana på just denna stackars häst eller få noll poäng. Om det hade varit första grenen av fem och hon hade kunnat byta häst om hästen inte verkat vilja vara med, eller varit halt, skulle den sluppit alltihop. (Eller tycker du inte att man i femkamp ska få byta en häst som verkar tex halt på framridningen? tydligen är det svårt att få byta ens då, utan man får bryta och får noll poäng.)
Nej jag såg inte hela filmen. Om det blev sådär efter flera hinder är det klart hon inte ska få byta. Jag trodde det var när de red in på banan innan hon hoppat ett hinder.Den slutade ju hoppa eftersom hon red den så himla illa, den hoppade flera hinder innan den helt enkelt ger upp. Jag trodde det var där du menade att hon skulle få byta? För den hoppade ju i början.
Har du sett ritterna? De är inte varulvar, men alldeles för dåliga för att hoppa 120 cm. I princip allihop. Jag är förvånad att inte fler hästar protesterar mot så jävla dålig ridning.
Som jag skrivit så tycker jag inte hoppning ska vara en del av femkamp alls om det här är vad som presteras på högsta nivå.
Visst kan de väl hålla på med hoppning i teorin. Men det där är ju inte hållbart om det är vad som presteras på högsta nivå. (Det sägs att killarna var mycket bättre på att rida, men det hjälper ju inte damerna och har inte sett det.)Som jag skrivit så tycker jag inte hoppning ska vara en del av femkamp alls om det här är vad som presteras på högsta nivå.