Efter turbulensen – paradhästar opererade och insamling startad

Hästar som har opererats, skadade människor och en nystartad insamling. Det har hänt en del i Storbritannien efter att flera hästar tillhörande regementet Household Cavalry kom lösa i centrala London på onsdagen.
 
Usch vilken fruktansvärd händelse, hade skrivit på om jag kunde. Är överlag kluven till deras sätt att använda hästarna på..
 
Usch vilken fruktansvärd händelse, hade skrivit på om jag kunde. Är överlag kluven till deras sätt att använda hästarna på..

Håller med. Minns när jag kollade på Charles kortege till kröningen på tv och tittade noga på hästarna. Såg så många hästar som inte verkade lämpade för uppgiften, vilket inte är konstigt med tanke på hur många hästar det hela bestod av och hur sällan de lär kunna öva på den typen av händelse. Flera ggr var det hästar som kom för nära varandra i leden vilket ledde till stök, någon reste sig, några travade/galopperade på tvärsen, en del halkade till på asfalten och minst två hästar som jag såg var så nära att backa in i åskådarna. Och då såg jag ju inte allt. Hjärtat i halsgropen att titta på. Det blir liksom inte något vackert eller imponerande alls, och precis som du blev jag väldigt kluven när jag såg det här.

I ett inlägg på Facebook såg jag det här klippet, med kommentaren att med tanken på hur flera av ryttarna sitter är det kanske inte så konstigt att ryttare föll av. Tänker också att visa av sadlarna ser väldigt flata ut och utan stöd framför låret. Det finns såklart ingen garanti att man sitter kvar i alla fall, men tänker att säkerheten i en balanserad sits och en sadel som placerar en bättre borde vara ett måste i yrket - för allas skull.
https://www.facebook.com/reel/810980164228901?fs=e&s=TIeQ9V
 
Jag är lite osäker på om det gynnar ridning i allmänhet egentligen om vi hela tiden krymper möjligheten för hästar? (förändra hur man dömer osv är en annan sak.)
Tycker det är nice med platta sadlar.

Att ta bort hästar från de funktionerna är ju praktiskt taget att utrota själva roten till vår egen ridning, dvs det militära.
(Finns inget hästar kan göra som alla är överens om är helt ok, inklusive vara ett Gotlandsruss på Lojsta hed.)

Sedan vet då jag inte vem som skulle suttit kvar om någon slängde ett lass byggnadsmaterial från X våningar upp några meter ifrån dem när de red sin vanliga dagliga skrittrunda (som dessa gjorde och råkade ut för). Oavsett sadel. Jag vet då att folk faller av hästar nu och då och vad var det 100 ggr innan man blir en bra ryttare?

Är övertygad om att de som har de här hästarna är fullt kapabla till och har råd med att pensionera de här hästarna eller andra hästar om de har skador, fysiska eller psykiska som gör att de borde pensioneras.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 684
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite låg idag. Min historia sveper förbi i skallen. Det brukar inte vara något jag tänker på. Jag har lagt det bakom mig...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: Magiana
·
Hästvård Ska försöka göra det här så kort som möjligt, men det som hänt är följande: Distriktsvet kom ut i onsdags kväll och tittade på...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: zesel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp