Efterlyser strängare moderatorer med mer makt

Elftor

Trådstartare
Det har börjat bli lite väl mycket lekskola nu känns det som.

I upphettade trådar dyker det ofta upp 2-3 nya användare som med varierande grad av elakhet kommenterar tidigare inlägg. Vissa nyregistrerar namn för att kunna hacka på folk de ogillar både i deras trådar och med privatmeddelanden. Det tycks även ha tillkommit personer som egentligen inte har något intresse av forumet alls som registrerar sig enbart för att ställa till besvär.

Jag föreslår att moderatorerna tillåts se IP-adresser, om forumtekniken tillåter det. Det skulle förmodligen minska registreringen av namn i elakhetsskäl. Föreslår även att moderatorer tillåts stänga av användare utan att behöva fråga Gunnar, om användaren inte upphört med ett beteende efter en varning. (Begår moderatorerna fel går det ju att upphäva)
 
Att moderatorerna skulle kunna se IP-adresserna tror jag skulle fungera i avskräckande syfte. Inga "nya" namn i heta diskussioner.

Dock tror jag det behövs en viss anonymitet bland användarna, en del vill faktiskt ha andra nick för att kunna prata om känsligare saker. Skulle då moderatorerna kunna se vilka IP-nummer användare har är det ju lätt för dom att se vem som är vem.
 
Kan bara säga att Gunnar är informerad.

Samtidigt önskar jag att vi själva tog mer ansvar och inte svarade på uppenbara provokationer.

mandalaki
 
Jag håller med. Skulle även vara trevligt om en moderator gick in i "pajkastningssituationer" och varnade folk alternativt deletade alla dessa onödiga inlägg så den riktiga diskussionen kunde få fortgå.

Ang att moderatorerna skulle kunna se IPadresserna så tror inte jag att det skadar någon som vill vara anonym med dubbla nick om bara moderatorerna lär sig att det är privat information och privat information skvallrar man inte vidare. Däremot så kommer man åt dessa som skapar nya nick bara för att bråka eller hålla med sig själv.

@mandalaki
Ja, moderatorerna borde inte hugga tillbaka på samma "barnsliga" nivå om de råkar på påhopp. Bättre att bemöta det mer moget och hänvisa till reglerna som förbjuder påhopp och ev varna folk. Blir betydligt trevligare stämning och jag tror man får mer respekt för moderatorerna då. Och respekt för moderatorerna tycker jag man ska ha.
 
men moderatorerna är också vanliga användare och egentligen har det väl "bara visst ansvar" på sina forum, på resten av forumen är det väl och ska de väl få vara som vilken vanlig användare som helst.
 
Fast med "vi" menade jag oss alla, inte bara moderatorerna :).

Det där med att gå in och varna - det bedömer jag som omöjligt. Ordningsmanna-attityd skapar mer ilska än lugn, är min erfarenhet. Börjar vi moderatorer veva med pekpinnar blir det inte kul varken för oss eller er andra.

Jag tycker i stället att var och en, i hög utsträckning, får ta ansvar för vad den skriver. Vi är ju vuxna människor (även om jag definitivt håller med om att det inte alltid verkar så :angel:).

mandalaki
 
Det där med att gå in och varna - det bedömer jag som omöjligt. Ordningsmanna-attityd skapar mer ilska än lugn, är min erfarenhet. Börjar vi moderatorer veva med pekpinnar blir det inte kul varken för oss eller er andra.

En moderator körde den stilen ett tag och det blev ett jäkla liv för det. Inte populärt alls. Så det är ingen bra ide.
 
Nä, jag misstänkte det. Och vem fasen skulle vilja vara moderator om det var så det skulle gå till?

mandalaki
 
Visst kan det vara pekpinneaktigt att varna i en tråd, men är det inte bättre att säga till de två användare som börjar kasta paj istället för att hela tråden ska spåra ur om det nu är en bra diskussion i övrigt? Det är min åsikt iaf. :)

Och självklart tycker jag att folk ska ta ansvar för det de skriver. I en idealisk värld så skulle alla agera vuxet och moget men tyvärr ser man ju att så inte är fallet. Vet inte riktigt hur man ska komma åt det utan att faktiskt säga till folk... fast ett bra steg är ju att tänka efter en gång extra innan man svara på ngt såklart.

@Domaren
Jag är trött idag och sitter och blandar ihop olika forum. Jo, så fungerar det ju här, att en moderator sköter sin del, men är vanlig användare i en annan. Och visst ska de kunna vara det. Men det ser illa ut när en moderator blir påhoppad och svarar med samma mynt. Såklart ska man ge svar på tal men om inte ens de som hjälper till att upprätthålla reglerna ser till att följa dem, så skickar man fel signaler till övriga användare. Nu händer inte detta så jätteofta, var i någon tråd för ett tag sedan som jag reagerade lite extra och visst var det trista påhopp på moderatorn men då hade det väl varit bättre att en annan moderator går in och påpekar att personliga påhopp inte är önskvärda och att de kan diskutera meningsskiljaktigheter på pm. Det är lite dit jag vill komma... att det inte ska vara ok för ngn att bete sig illa, men att moderatorerna får tjäna lite som förebilder för oss andra.
 
Visst kan det vara pekpinneaktigt att varna i en tråd, men är det inte bättre att säga till de två användare som börjar kasta paj istället för att hela tråden ska spåra ur om det nu är en bra diskussion i övrigt?

Jo, egentligen. Men effekten man riskerar är att de båda känner sig bortgjorda när de blir uppläxade offentligt, flyger i luven på moderatorn och så havererar tråden ändå.

Ditt sista stycke håller jag med dig om. Jag tycker att moderatorerna får tåla lite mer stryk än andra - och framför allt vara noga med följa de regler som vi försöker få andra att hålla sig till.

mandalaki
 
Fast det jag är ute efter är att folk ska ha den respekten för en moderator att man inte flyger på den när den lägger sig i. Det är ju för att bibehålla kvaliteten i trådarna. Jag läser en del även på andra forum och jag har sällan sett någon flyga på en moderator för att denne påminner om vett och etikett. Och om nu någon gör det kan man ju fråga sig om man vill ha en sådan person med på forumet... Fast det är klart, en kommentar jag hörde nyligen var att hästfolk ju är lite speciella med mycket egna åsikter. ;). Kan det vara detta som skiljer oss från andra typer av forummedlemmar? :)
 
Jo, egentligen. Men effekten man riskerar är att de båda känner sig bortgjorda när de blir uppläxade offentligt, flyger i luven på moderatorn och så havererar tråden ändå.

Nej, för då tas deras inlägg bort. Vidhåller de att återskapa regelbrytande inlägg så stänger man av dem.

Det är inte rimligt med den respektlöshet mot moderatorer som man ibland ser här.
 
Fast det jag är ute efter är att folk ska ha den respekten för en moderator att man inte flyger på den när den lägger sig i.

Good point... Den dag vi ska ha moderatorgroupies här på forumet så ligger du bra till ;)!

mandalaki
 
Says who :angel:? igno... igni... vad det nu hette...

Du upptäckte min första ignoreraknapp sent, jag gjorde inga fler efter tillsägelsen. (tror jag gjorde två totalt)

Kände bara inte till att det var ett regelbrott. :angel:
 
Finns alltid typer som gillar att förstöra för andra. Såna ungar som alltid rasade ditt sandslott när du var liten och vände ryggen till. Tyvärr finns de här också, och fega är de också...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp