Bukefalos 28 år!

Efterlyses kommunikation!

D

dolphinsmile

Jag kom och tänka på en sak som hände oss för ett par år sedan när jag läste tråden om överviktiga hästar som borde anmälas till djurskyddsnämnden.
Min åsikt är att man FÖRST och främst pratar med hästägaren innan man går vidare. Som privatperson så har man ingen aning om varför hästen ser ut som den gör eller vad det nu är man tycker är fel. Så först skaffa information, korrekt information.

Jag bor i en liten by med många skvallriga människor. Ett år fick vi två varmblodsföl dom var ganska identiska som varmblod lätt är. Det var på våren och det var lerigt i hagarna därför turades vi om med att ha de ute med sina mammor. En dag så kom veterinären hem till oss och sa att någon i byn hade ringt och anmält oss för djurplågeri. Eftersom vi, enligt dem, hade FÖLET ute hela dagen i lera. Denna person hade inte uppmärksammat att vi hade TVÅ föl.
Så allt detta ledde till var att veterinären fått åka ut i onödan och att vi gick runt och undrade vem som anmält oss. Om den personen hade åkt hem till oss och knackat på och frågat så hade vi svarat och berättat hur det låg till.. Men inte, han/hon fick lov att ringa djurskyddsnämnden!

Så jag efterlyser mer kommunikation medmänniskor i mellan! Oftast finns det en förklaring. Men har hästägaren ingen bra förklaring så ringer man självklart djurskyddsnämnden!
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

jag håller med.
Men jag tror att folk är för fega för att våga fråga, så därför springer dom till farbror myndigheten direkt istället.
Underlig mentalitet då det kostar samhället pengar, och man kan (förhoppningsvis) ofta få en mycket bra förklaring av hästägaren.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Det hade varit lysande om alla häst ägare hade pratat med varndra!:idea:
För man läser här inne ibland, att man sett hästar som man tyckt varit misskötta, men de hör inte med ägarna varför det ser ut som det gör.

När till o med de som har hästar inte kan prata med varndra, då är man ute o reser. Men det är lättare att prata skit:crazy:
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Fast så enkelt är det inte. :idea:

Jag har gjort ett antal anmälningar/påtalningar under årens lopp. Har själv blivit motanmäld pga detta. :crazy:

Motanmälningen saknade grund men självklart så hörde inspektören hörde av sej för min version och var här. De gjorde också ett nytt besök hos den som anmält mej och denne fick djurförbud. Jag visste inte att det var de som var anmälarna utan fick veta det när de spred på "orten" att det var mitt fel.

Men det bjuder jag på! Men jag har full förståelse för alla som gör en anmälan anonymt och utan att kolla upp innan. Så mycket skit man kan få för det.:o

Man gör ju faktiskt ingen anmälan heller utan bara en påtalning, det är ju inspektören som gör en anmälan om det behövs! Inspektörerna har ju rel god koll (bör ha) och vet ju ungefär hur det ser ut hos folk.

Att först kolla med ägaren gör ju att man blottar sin anonymitet = den kan behövas! :o

Att det finns folk som anmäler i "tid och otid" är en annan sak men den får kommunen ta.

De fall jag anmält är tyvärr inga "småsaker". 2 har slutat med djurförbud (och då ska det gå långt!!) och i ett fall ska hästen avlivas senast den 15/10 iår. :mad:
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Det hade varit lysande om alla häst ägare hade pratat med varndra!:idea:
För man läser här inne ibland, att man sett hästar som man tyckt varit misskötta, men de hör inte med ägarna varför det ser ut som det gör.

När till o med de som har hästar inte kan prata med varndra, då är man ute o reser. Men det är lättare att prata skit:crazy:

Ja precis.. vad vet man om den person som har en vanskött häst? den personen kanske har tagit hand om den hästen från en annan? Jamena det kan finnas så många olika förklaringar. Och jag tror inte att jag är den enda som har sådana erfarenheter som jag har.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Fast så enkelt är det inte. :idea:

Jag har gjort ett antal anmälningar/påtalningar under årens lopp. Har själv blivit motanmäld pga detta. :crazy:

Motanmälningen saknade grund men självklart så hörde inspektören hörde av sej för min version och var här. De gjorde också ett nytt besök hos den som anmält mej och denne fick djurförbud. Jag visste inte att det var de som var anmälarna utan fick veta det när de spred på "orten" att det var mitt fel.

Men det bjuder jag på! Men jag har full förståelse för alla som gör en anmälan anonymt och utan att kolla upp innan. Så mycket skit man kan få för det.:o

Man gör ju faktiskt ingen anmälan heller utan bara en påtalning, det är ju inspektören som gör en anmälan om det behövs! Inspektörerna har ju rel god koll (bör ha) och vet ju ungefär hur det ser ut hos folk.

Att först kolla med ägaren gör ju att man blottar sin anonymitet = den kan behövas! :o

Att det finns folk som anmäler i "tid och otid" är en annan sak men den får kommunen ta.

De fall jag anmält är tyvärr inga "småsaker". 2 har slutat med djurförbud (och då ska det gå långt!!) och i ett fall ska hästen avlivas senast den 15/10 iår. :mad:


Ja men i ditt fall så har du gjort rätt.. men i mitt fall det så var det personer som inte vet nått alls om hästar som tror och tycker att hästar är precis som människor. Alltså vill hellre vara inne än ute. Vi har även fått påpekningar från grannar att de tycker att våra hästar är smala. Men då har vi vänligt men bestämt berättat att det är tävlande travhästar och de är vältränade inte smala. Men det 'är ju inte så lätt för de att veta om de bara är vana vid att se små mulliga ponniesar..
Vad jag vill komma med detta är att är man hästmänniska och SER att hästar far illa. Så ska man självklart anmäla. men är man osäker och kanske inte så kunnig så då kan man mkt hellre fråga.. Det är då ingen som blir arg för det.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Vad jag vill komma med detta är att är man hästmänniska och SER att hästar far illa. Så ska man självklart anmäla. men är man osäker och kanske inte så kunnig så då kan man mkt hellre fråga.. Det är då ingen som blir arg för det.

Det är ju tyvärr så att många inte har så god självinsikt att dom kan avgöra om dom är goda hästmänniskor... :smirk:
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Visst är det bra om det finns en fungerande kommunikation. Dock är det ju inte så enkelt, alla gånger.

En god retoriker kan lätt få en undrande att tro att det är helt ok med den djurhållning vederbörande har. Vissa har talets gåva, helt enkelt. Då är det ju bättre att en anmälan görs direkt, eller hur?

Jag har själv fått anmälningar på mig med besök av djurskyddsinspektör som följd. Alla gånger "utan anmärkning". Det var en granne som irriterade sig på att våra djur var ute och att vi hade en el-ledning från ladugården som gick över vägen till stallet...han var alltså tvungen att dra ihop sin kran på skogstraktorn varje gång han passerade vår gård:eek: ... så jag har ju drabbats av det även jag;)

Nej...jag kan inte med bästa vilja tycka illa om att folk anmäler utan att ha pratat med den det gäller först. Jag ser hellre att man gör så, för säkerhets skull.:cool:
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Håller med.
Har folk tyckt att man ska anmäla feta hästar??
Då har de aldrig haft en fet häst själv, själv kämpar jag varje dag med min shettis, men jag får henne inte smal, trots att jag under en period körde henne nästan två timmar per dag!! (och lite mat.)
En fd kompis har en extremt lättfödd fjording som hon har fått kämpa med, inte bara mot fetman utan mot folks fördomar, min bästa vän har en jättelättfödd hlb valack, henne pratar folk illa om för att hon ger honom FÖR LITE mat (dvs hon ger honom inte 15 kg hösilage som de vill att hon ska ge honom typ)...

Men allvarligt talat.
Vi har varit anmälda en gång för våra hundar, inspektören kom ut och såg att inget var fel alls med hur vi hade dem eller hur de var, bara att grannen var allmänt knäpp och sprang och skakade i buskarna för att få dem att skälla :crazy: ... Ja nog om det, man bör kolla sig noga för innan man anmäler, om det inte är helt klara fall med ett helt stall med magra och vanskötta hästar tex, om bara en häst i ett stort stall ser annorlunda ut, kan det ju faktiskt finnas BRA anledningar till det!
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Jag håller inte riktigt med. Visst är det suveränt om missförstånd kan redas ut innan djurskyddsinspektören kopplas in. Men å andra sidan är det inte så lätt att ta mod till sig och påpeka för en annan person att man anser att han eller hon inte sköter sina djur på rätt sätt. Kanske vet man inte heller rikigt om det är fel eller inte - man ska inte behöva vara så insatt själv för att ha möjlighet att reagera. Om man ringer djurskyddsinspektören så gör denna ett besök som alls inte behöver vara obehagligt för den som blir kontrollerad. Det är ju inte heller så att man blir svartlistad eller hamnar i något register pga en felaktig anmälan.

Djurskyddsinspektören har ofta med sig en veterinär och tillsammans kan de avgöra om det föreligger något missförhållande.

Bättre att anmäla anonymt men agera istället för att inte våga göra något alls. Som "oskyldigt anmäld" får man väl bjuda på obehaget och tänka att det säkert upptäcks mängder med missförhållanden tack vara skvallriga bybor.

Och förresten - är man en skvallerkärring bara för att man reagerar och tror att ett djur far illa?
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Jag håller inte riktigt med. Visst är det suveränt om missförstånd kan redas ut innan djurskyddsinspektören kopplas in. Men å andra sidan är det inte så lätt att ta mod till sig och påpeka för en annan person att man anser att han eller hon inte sköter sina djur på rätt sätt. Kanske vet man inte heller rikigt om det är fel eller inte - man ska inte behöva vara så insatt själv för att ha möjlighet att reagera. Om man ringer djurskyddsinspektören så gör denna ett besök som alls inte behöver vara obehagligt för den som blir kontrollerad. Det är ju inte heller så att man blir svartlistad eller hamnar i något register pga en felaktig anmälan.

Djurskyddsinspektören har ofta med sig en veterinär och tillsammans kan de avgöra om det föreligger något missförhållande.

Bättre att anmäla anonymt men agera istället för att inte våga göra något alls. Som "oskyldigt anmäld" får man väl bjuda på obehaget och tänka att det säkert upptäcks mängder med missförhållanden tack vara skvallriga bybor.

Och förresten - är man en skvallerkärring bara för att man reagerar och tror att ett djur far illa?

Nej nej! det var absolut inte så jag menade med skvallerkärringar.. Våran by är liten och består av gammalmodiga personer som gärna håller ihop. Vi i våran familj är inte så mkt inne i bysammanhållningen. Inte på samma sätt iallafall.. så de pratar mkt och gärna om oss. Det var det jag menade med "skvallerkärringar" det hade inget med anmälan och göra..

Visst håller jag med dig att det upptäcks många fall genom anonyma anmälan. Men vad jag menar med just våran situation så var det så onödigt.. Antagligen så hade den personen tittat ut genom fönstret ett par gånger på en dag och sett ett föl ute och tyckte att det var fel. Och om den personen bara hade tittat lite till så hade den sett att vi bytte föl varje halvtimme eller timme eller vad det var. Själv förstår jag inte hur man kunde missa det? Den personen hade inte ens behövt gått upp och klaga utan bara tittat lite till innan man blandar in myndigheterna.

Och det med att många frågat om våra hästar inte är lite väl smala.. Det är ju inte så lätt att veta för dom. Vi bor i en typisk arbetshäst by. Det var inte längesen alla som bodde här hade sånna. Och många som bor i byn är barn till de som hade dom. Sen flyttar vi hit med våra varmblod i tävlingskondition. Klart att dom ser smala ut i deras ögon. Men de personerna hade då i allafall vett i att fråga istället för att skicka inspektörer på en.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Jag kan hålla med om det visst skulle det vara suveränt om man kunde prata med varandra först, om det inte är ett solklart fall. Men när är det ett solklart fall?
Kan ge några exempel som många skulle ta för ett solklart fall.
Hästen är väldigt mager, det hade vi kunnat bli anmäld för förra sommaren. en av våra hästar som inte är så lätt född eller något matvrak var med i en olycka med speedcarden (hm inte bästa stavningen) den gick sönder och hon blev rädd och sprang om kring med skacklarna händgandes i sidorna lyckades sticka sig på bak knäet och just nedan för knäet på andra sidan. Hon fick peniclin (stavningen) sprutor och salva i såren. Efter det rasade hon i vikt åt än sämre och blev mager vi åkte till kliniken 2 gånger lämnade in blodprov 4 gånger eftersom proverna inte var riktigt bra. Försökte med allt vi kom på. Tillslut började det vända och hon började öka i vikt igen, blev fin i hullet och proverna blev bra. Att få upp hullet tog 2 mån. Även när vi köpte henne var hon tunn i hullet, dåligt verkad var hon också avmaskningen ska vi inte ens tala om... När vi köpt henne tog det ca 2 verkningar innan hovarna blev bra och då hade hennes fodervärd verkat henne några gånger innan vi fick henne. Att få upp henne i hullet var svårare så vi avmaskade kollde masken när hon ändå inte ökade det var bra, åkte sedan till vet med henne och tog blodprov och konstaterade att hon hade mask i alla fall och fick ett bra medel mot mask. Efter det kom den stora vändingen. Just nu är hon finnare i hullet än någonsin, men vi har börjat oroa oss för att hon har hjärtesorg:cry: efter att hennes kompis och ledare har farit till "dom evigt gröna ängarna":cry:
Var visserligen inte spec orolig för att någon skulle anmäla oss, vi hade ju papper på att vi gjort allt vi kunde för att komma tillrätta med vad som var fel med henne.

Måste få fråga om någon har en bra:idea: för att få en häst som matvägrar att äta, just nu äter hon inte alls spec bra hon går och små äter hela tiden men som sag inte speciellt mycket. Vi börjar bli riktigt orolig. :crazy: Har kontakat vet men blev inte så mycket vettigare av det. Sa att vi skulle försöka ge henne sånt som hon tycker om blandat med kraften och höra av oss om det inte vänder snart. Det är några dagar som hon ätit dåligt. Så om det är någon som har något bra :idea: på vad man kan göra för att öka aptiten.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Jag förstår precis vad du menar. Själv blev jag anmäld för en månad sedan för misskötsel på mina hästar pga att dom inte hade bete i hagen o att det var lerigt i hagen efter en månads konstant regnande. Hästarna skulle ha eftersatt hovvård o vara för övrigt misskötta. Vid besök av djurskyddsmyndigheterna för 4 veckor sedan fanns inte mkt att anmärka på mer än att hagen inte var tillfredställande dränerad.

Hade grannen som anmält pratat med mig först hade de fått reda på att det var en fånghäst som gick i den gräsfria hagen tillsammans med shettisar som inte bör gå på knähögt bete.
Vad gällande hovvården så har jag en utbildad hovslagare som kommer var 6:e vecka o går igenom samtliga hästar, hur kan det då vara eftersatt hovvård, likaså får hästarna hö 4ggr/dag o är som köttbullar o dessa skulle vara magra hahaha. Hästarna brukar rulla sig i hagen dessutom o bli lite smutsiga iom det o det skulle vara den grova misskötseln för grannen ser ju bara hästarna ute nyrullade.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Det där är ett vanligt misstag som icke hästvana människor gör.. tror att hästen mår dåligt av att vara smutsig.. Jag tror och anser att en häst mår som allra bäst när den precis har rullat sig och är genom lerig :) Men som sagt.. många människor tror att djur tänker och behöver samma saker som människor. Då kan man ju förstå att de tror att djuren lider när dom är ute i regn. Dom vet ju inte att så länge det inte blåser och dom har nått att äta så är dom hellre ute än står inne i en box.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Vid besök av djurskyddsmyndigheterna för 4 veckor sedan fanns inte mkt att anmärka på mer än att hagen inte var tillfredställande dränerad.

Fast hur tänker du göra med din odränerade (otillräckligt) hage nu?
Vad hade du gjort om inte någon anmält?

Nu vet jag inte hur/vad du tänker men när jag läser det känns det som det var bra med anmälan dvs du gör vid din hage/hagar. :idea:

/som är "allergisk" mot alla dessa dyngiga/lerpölar som kallas hagar.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Vet inte hur ni andra har just nu, men här har det regnat och regnat mer eller mindre hela dagarna sista tiden:cry: . Vilket innebär att det blir lerigt, nu har vi tur att ena hagen har sand (sandstrand) i stället för lera så det blir inte lerigt där möjligt vis på stigarna dom trampat upp i gräset. Men den andra hagen som är igentligen endast en vinter hage där är det lerigt och en av hästarna kan inte gå med som andra och i tråd hage står hon kvar i ca 10 min om man har tur. Håller just nu med att få upp den andra vinter hagen i trä, hade sån otur att vi hade för lite stolpar och måste åka och köpa fler. Vi måste då ha en häst i den leriga hagen, måste kanske tillägga att hela hagen är inte lerig hagen som min häst hade när vi hyrde boxplats var mer lerig än våran. Det är tyvärr allt för många som har problem med leriga hagar vår och höst.
 
Sv: Efterlyses kommunikation!

Jag vet att så är fallet men hagen får inte vara lerig, den ska enl djurskyddsbestämmelser vara av hårdjord, dränerad eller ha naturlig sådan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 194
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 964
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 010
Senast: skuggi
·
L
Hästhantering vi eller min dotter har en valack på 8år som inte har haft det lätt, det är ett halvblod på 8år och han kom till sverige för två år...
Svar
14
· Visningar
2 508
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp