Eftervård kastrering?

ylvalill

Trådstartare
Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har mina hästar på lösdrift och stallet är tyvärr inte klart än så möjligheten till boxvila är rätt begränsad. Har så att jag kan gör en temporär box i ena hörnet av ligghallen men för att stänga in den lille gangstern nån längre stund skulle det behövas en betydlig rejälare box. Jag har alltså att välja på att kastrera nu och hoppas på att nån längre boxvila inte behövs, skicka iväg honom nånstans där han kan både bli kastrerad och få eftervård (tror dock att det skulle bli en rätt jobbig upplevelse för honom då han är rätt bunden till sin flock), eller att vänta med att kastrera tills nästa vinter då stallet förhoppningsvis är klart och faciliteterna hemma är betydligt bättre. Dock är ynglingen i fråga lite väl hormonstinn emellanåt så det hade nog inte skadat att få det gjort snarast möjligt. Han är 1,5 år nu.

Hur skulle ni gjort?
 
När jag kastrerade min shettis så var rådet att det var bättre att han rörde på sig än stod stilla, men det skulle vara i hans egen takt. Jag byggde en hage-i-hagen och tillfällig ligghall där han gick tills det läkt en vecka och han kunde hävda sig mot dom stora igen.
 
Min unghäst gick tillbaka till grabbgänget direkt efter kastrering. Gick bra för oss, bättre som sagt att de rör sig och vi gjorde det på våren innan det blev en massa insekter.
 
Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har mina hästar på lösdrift och stallet är tyvärr inte klart än så möjligheten till boxvila är rätt begränsad. Har så att jag kan gör en temporär box i ena hörnet av ligghallen men för att stänga in den lille gangstern nån längre stund skulle det behövas en betydlig rejälare box. Jag har alltså att välja på att kastrera nu och hoppas på att nån längre boxvila inte behövs, skicka iväg honom nånstans där han kan både bli kastrerad och få eftervård (tror dock att det skulle bli en rätt jobbig upplevelse för honom då han är rätt bunden till sin flock), eller att vänta med att kastrera tills nästa vinter då stallet förhoppningsvis är klart och faciliteterna hemma är betydligt bättre. Dock är ynglingen i fråga lite väl hormonstinn emellanåt så det hade nog inte skadat att få det gjort snarast möjligt. Han är 1,5 år nu.

Hur skulle ni gjort?
Nykasterade hingstar ska motioneras mkt.
Dvs ledas och longeras/löslongeras och behöver ffa möjlighet för detta, samt ska absolut gå ute i hagen
Det är dock inte ovanligt med komplikationer, främst infektioner som kräver antibiotika. Det är främt i händelse av det som du behöver en box för att behandla i, och för att sova sederingen av sig efter ingreppet.
Tillgång till vatten (dunkar med ljummet vatten går bra) och medhjälpare för att hålla häst är också bra/nödvändigt vid ingreppet.
Be om en checklista från din tänkta veterinär så kan du kolla om det är rimligt att lösa med nuvarande förhållanden
 
De gånger jag kastrerat (hemma en gång och på klinik den andra) så var det bara tills sederingen gått ur kroppen de stod i box och sedan hantera som vanligt med mat och utevistelse, inte boxvila.
Röra på sig mycket. Gärna i hage som vanligt och longering eller annan motion.

Den på klinik fick feber i två dagar, sedan inget mer och den andra fick möjligen en febertopp som inte märktes (tempade varje dag och hade penicillin i kylen för säkerhets skull).
Veterinären gav riktlinjer efter kastrering och i kompanjonens fall blev det penicillinbehandling och en hel del tvättande som efterbehandling.
Min senaste kastrerades på sensommaren och kompanjonens på våren.

Det är trots allt ett vanligt ingrepp.
 
Vi kastrerade hemma förra året. Fick först ordination av veterinären att han skulle gå i mindre hage första dygnen, men efter att han hoppat ur den hagen 2 ggr (!) fick han gå med flocken i lösdrift igen. Obs han gick inte själv i den mindre hagen, hade kompis och så. Men bättre att dom håller sig lugna (och rör sig) i en större hage än att dom stressar upp sig/brötar runt i sjukhage eller box tänker jag?

Det läkte iaf jättefint och komplikationsfritt för oss.
 
Min fick 2 veckor på box efter klinikkastration och fick absolut inte hoppa runt och busa. Röra på sig skulle han dock, minst 2 ggr/dag i lugnt tempo.
 
Nykasterade hingstar ska motioneras mkt.
Dvs ledas och longeras/löslongeras och behöver ffa möjlighet för detta, samt ska absolut gå ute i hagen
Det är dock inte ovanligt med komplikationer, främst infektioner som kräver antibiotika. Det är främt i händelse av det som du behöver en box för att behandla i, och för att sova sederingen av sig efter ingreppet.
Tillgång till vatten (dunkar med ljummet vatten går bra) och medhjälpare för att hålla häst är också bra/nödvändigt vid ingreppet.
Be om en checklista från din tänkta veterinär så kan du kolla om det är rimligt att lösa med nuvarande förhållanden
Sova sederingen av sig kommer inte vara några problem i vår tillfälliga box, det är när han är pigg och rastlös som hållfastheten provas, inte i halvsovande tillstånd. :angel1: Under "uppvaket" är det ju inte heller några problem att hålla ett öga på honom. Det är ju en annan sak om jag ska lämna honom instängd under natten tex.

Vi har vatten framdraget, både varmt och kallt, och en bra upplyst skötselplats så själva ingreppet bör kunna göras som det är nu, det är det där med eventuell boxvila efteråt som jag är lite orolig för.

Min fick 2 veckor på box efter klinikkastration och fick absolut inte hoppa runt och busa. Röra på sig skulle han dock, minst 2 ggr/dag i lugnt tempo.
Ojdå, då ska vi inte sikta på klinikkastration i alla fall.

Känns ju som att de flesta ändå har kört på mest ”som vanligt” och lyckats rätt bra trots det. Ska nog försöka ringa distriktsveterinärerna imorgon och rådfråga dem Tyvärr verkar de ha rätt hög personalomsättning på ”min” mottagning just nu och det är väldigt olika bud beroende på vilken veterinär jag pratat med. Har passat på att fråga lite i samband med vaccinationer o dyl. tidigare och de verkar inte direkt ha nån gemensam rekommendation när det gäller kastrering.
 
Sova sederingen av sig kommer inte vara några problem i vår tillfälliga box, det är när han är pigg och rastlös som hållfastheten provas, inte i halvsovande tillstånd. :angel1: Under "uppvaket" är det ju inte heller några problem att hålla ett öga på honom. Det är ju en annan sak om jag ska lämna honom instängd under natten tex.

Vi har vatten framdraget, både varmt och kallt, och en bra upplyst skötselplats så själva ingreppet bör kunna göras som det är nu, det är det där med eventuell boxvila efteråt som jag är lite orolig för.


Ojdå, då ska vi inte sikta på klinikkastration i alla fall.

Känns ju som att de flesta ändå har kört på mest ”som vanligt” och lyckats rätt bra trots det. Ska nog försöka ringa distriktsveterinärerna imorgon och rådfråga dem Tyvärr verkar de ha rätt hög personalomsättning på ”min” mottagning just nu och det är väldigt olika bud beroende på vilken veterinär jag pratat med. Har passat på att fråga lite i samband med vaccinationer o dyl. tidigare och de verkar inte direkt ha nån gemensam rekommendation när det gäller kastrering.

Båda mina killar är kastrerade av distriktarn (ena var före min ägo), "kosse-veterinären" som även tar en del hästfall och speciellt kastreringar. Upplevde han som otroligt lugn, proffsig och uppenbart mycket erfaren. Snabb och noll problem med läkningen.

Och han rekommenderade som sagt inte boxvila, högre risk för infektioner då.
 
Sova sederingen av sig kommer inte vara några problem i vår tillfälliga box, det är när han är pigg och rastlös som hållfastheten provas, inte i halvsovande tillstånd. :angel1: Under "uppvaket" är det ju inte heller några problem att hålla ett öga på honom. Det är ju en annan sak om jag ska lämna honom instängd under natten tex.

Vi har vatten framdraget, både varmt och kallt, och en bra upplyst skötselplats så själva ingreppet bör kunna göras som det är nu, det är det där med eventuell boxvila efteråt som jag är lite orolig för.


Ojdå, då ska vi inte sikta på klinikkastration i alla fall.

Känns ju som att de flesta ändå har kört på mest ”som vanligt” och lyckats rätt bra trots det. Ska nog försöka ringa distriktsveterinärerna imorgon och rådfråga dem Tyvärr verkar de ha rätt hög personalomsättning på ”min” mottagning just nu och det är väldigt olika bud beroende på vilken veterinär jag pratat med. Har passat på att fråga lite i samband med vaccinationer o dyl. tidigare och de verkar inte direkt ha nån gemensam rekommendation när det gäller kastrering.
Min hade inte riktigt nåt val på hur han skulle kastreras. Han var väldigt mån om sina bollar och att dom skulle vara kvar på honom ;-). Det gick mao inte att kastrera hemma.
 
Det beror helt på om ni gör en liggande eller stående kastrering. Eftersom han är så ung är stående absolut enklast och då ska de röra sig så att såren hålls öppna och töms på levrat blod. Bara att ringa ut distriktaren😃.
 
Kastrerade en 1-åring stående på klinik en gång. Stod kvar där tills sederingen släppt, körde hem och ut i hagen med kompisen.
"Löslongerade" båda hästarna i hagen 2-3 gånger per dag då lillhästen inte var mycket hanterad.

Tvättade bakbenen med ljummet vatten 3 dagar i rad tror jag det var och sedan vätskade det aldrig mer. Fick även trycka i lillen antiinflammatoriskt i några dagar efter ingreppet.

Vi hade inga komplikationer men det kan man ju aldrig veta innan. Vi hade tillgång till box.

Jag kan ju tycka att tillgång till box bör man ha oavsett då ifall nån häst skadar sig på lösdrift
 
Det är ett krav också.
Ja, jag har full koll på det. Jag har som sagt en tillfällig lösning för närvarande, som funkar utmärkt för de andra hästarna, och stall är under uppbyggnad, skulle varit klart redan i höstas men har olika skäl blivit lite försenat. Skulle det krävas akut boxvila för lillkillen så har jag grannar och vänner som har boxar tomma så det går alltid att lösa, men det är ju en annan sak om det handlar om ett planerat ingrepp, då vill jag ju göra det på minst stressande sätt och alltså helst i en miljö som han är van vid. Man är inte så världsvan vid 1,5 års ålder.
 
Ja, jag har full koll på det. Jag har som sagt en tillfällig lösning för närvarande, som funkar utmärkt för de andra hästarna, och stall är under uppbyggnad, skulle varit klart redan i höstas men har olika skäl blivit lite försenat. Skulle det krävas akut boxvila för lillkillen så har jag grannar och vänner som har boxar tomma så det går alltid att lösa, men det är ju en annan sak om det handlar om ett planerat ingrepp, då vill jag ju göra det på minst stressande sätt och alltså helst i en miljö som han är van vid. Man är inte så världsvan vid 1,5 års ålder.
Det var inte som svar till dig (eftersom jag uppfattat det du skrev här ovan) utan som generellt svar till @Seabaz :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 466
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 470
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 485
Senast: Ajda
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 248
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp