Bukefalos 28 år!

Egen gård? Vad kostar det EGENTLIGEN?

S

sova

Sitter och funderar över vad jag ska göra med mitt liv och främst över var jag ska bo. Arbetar i malmö, men att få en hyfsad hyreslägenhet här verkar efter 1 års letande vara uteslutet :(. Så. Har börjat kika på lite alternativ. Att köpa en ordinär 2:a går på ca 800 000:- i de lite lugnare områdena. Det är dock inget lyxboende, långt ifrån.
Har även börjar titta lite på hästgårdar, de flesta går på runt 2 milj men det finns även från 1 milj och uppåt.
Egentligen vill jag INTE köpa en lägenhet eftersom jag vill ha en gård "när jag blir stor" :smirk:. Har en utbildning, har ett fast jobb, kan flytta och få nytt jobb rätt enkelt så jag blir inte bunden på så vis. Är dock singel = en inkomst, och även rädslan att jag skulle bli alltför isolerad på en egen gård.
Så hur mkt merkostnader är det? Vad bör man tänka på? Klarar man det på en inkomst överhuvudtaget? Vad skulle ni gjort?... :confused:
 
Se efter om det inte finns någon gård att hyra. Då kan du prova på utan att binda dig så farligt. Nere i Skåne fanns det ganska många gårdar att hyra när jag bodde där för några år sedan iaf, hade bla en studiekompis som hyrde en gård utanför Staffanstorp. Det är kanske lättare att få grepp om kostnaderna på det viset också...
 
Många gårdar har två hus och då hyr de ibland ut det ena. Då ansvarar man inte för hela gården men man blir fullt insatt i hur det fungerar. Hyr man en hel gård kan det ibland bli aktuellt att köpa loss den senare och då vet man ju vad man får och om man klarar av det.
Blir det en gård med extra stallplatser så kan man ju hyra ut någon och på så sätt få lite hjälp med stallet. Det är ganska tungt att ha en gård själv. Jag drev själv mitt i 3 år innan min sambo kom in i bilden. Det var jättetungt och man måste vara motiverad för att orka. Helst ska man ha en liten ekonomisk axel att luta sig på ibland :o om det händer någon större katastrof som man inte kan få fram pengar till direkt. Det blir inte pizza varje helg ej heller krogbesök. Isolerad tycker jag inte att man blir. Fördelen är att det är lugnt och skönt när man vill att det ska vara det och sedan kan man åka och hälsa på sina kompisar när det passar mig själv. Men man ska inte räkna med att folk kommer och hälsar på som innan, de tycker att det är lite långt iregel.
Vill man så kan man....
Lycka till
 
Just min kompis hyrde faktiskt hela gården. Men jag vet inte hur vanligt det är nuförtiden. Detta är väl en 4-5 år sedan... ;)
 
Man klarar det inte på en inkomst i det prisläge du talar om, och framför allt inte på en person vad gäller praktiskt arbete när man måste heltidsarbeta (och mer) för att försörja gården och allt du måste renovera/laga/bygga hela tiden....

Jag har drivit en gård med 2,5 milj i lån på en inkomst i 5 år, men då har jag behövt jobba mer än 80 h/v, extra på semestern och aldrig haft ledigt :(

Och då är min månadslön säkert dubbel mot en genomsnittlig från början :o

En gård kräver nästan att åtminstone en person är hemma på minst halvtid och tar hand om den :eek:

Ta dig inte vatten över huvudet, är mitt råd... Det är inte roligt att sälja sedan för att man behöver sova :crazy:

Tim (som annars har en stor fin hästgård till salu :angel: )
 
800 000 för en tvåa??? Var tittar du då? Jag ser varje dag små lägenheter för 4-500 000 utan alltför hög månadsavgift och nej, de är inte i Rosengård, Holma etc.
 
jag har en tråd på gård nån plats här.
jag skrev å frågade kloka seniorer om kostnad tid och mycke mer på gård.
jag föreslår att du letar upp den tråden och läser der.'
jag fick så mycke bra svar att jag faktisk drog mig för att skaffa gård,väntar heller några långa år till dess.
 
För ganska många år sedan köpte mina föräldrar pappas barndomshem (gård med två hus, ladugård, betesmark, åkrar och skog, skog, skog) för 200 000 SEK. Idag är värdet på gården uppe i åtminstone 3 000 000 i försäljningsvärde (taxerat).
:banana:
Fast eg. så spelar det inte så stor roll vad gården är värd när man inte tänker sälja. Man blir ju inte rik av att gården är värd pengar.. :smirk:
 
Jag/vi har en egen liten gård som vi köpte i sommras, har stall, ladugård, uthus, 3 garage samt en lagerbyggnad. (och bostadshus såklart)
Jag är arbetslös och gubben jobbar heltid och ekonomiskt är det inga problem för våran del.
Vi betalade strax över 1000000kr och amoterar av väldigt friskt för att i fram tiden få det bra ställt.
Vi har ju bara en inkomst änså länge och det fungerar men det blir inget extra alls någonsin. Utan pengarna räknas ut till minsta öre och delas upp exakt så att det räcker men det gör inget för vi betalar till oss själva nu och inte till någon hyresvärd.

Jag kan bara rekomendera att köpa om man ser att det fungerar ekonomiskt och att man har en rejäl buffert om något oförutsett skulle inträgga.
 
Oj, vad många som svarat! :bow:
En ekonomisk buffert har jag. Dock absolut inte så stor så att jag kan köpa en hel gård utan lån...
Har faktiskt funderat allt mer de senaste dagarna och tankarna lockar. Möjligen är en av mina vänner lite sugen på att flytta med (har dock inte pratat jätteseriöst om detta). Vill inte ha en bautagård som blir DYR med uppvärmning och upprustning. Har en häst som det ser ut nu. OM jag skulle få en gård skulle jag låna med någon ponny som sällskap antagligen och beroende på läget ev ha någon inhyrning av folk jag känner. Mest för att bli mindre bunden.
Gård att hyra har jag inte sett här nere faktiskt. Tror inte det är så vanligt. Dessutom känns det som man borde slå till NU. Det blir ju inte billigare direkt. :crazy:
Silverkedjan -har inte du typ jättemånga hästar? Även det kostar ju. Finns det någon på buke som har en egen gård (dvs betalar med en inkomst).
/storsova :cool:
 
Jag hade typ jättemånga hästar, så många att de inte kostade något utan gick i princip nästan runt på aveln och lite ridverksamhet. Men då var det ju jättemycket jobb med det, särskilt hingststationen.

Det är inte hästarna som kostar pengar, det är att ständigt hålla jämna steg med allt man vill renovera, få mer vatten, bygga om avlopp när det kommer nya regler, isolera för att minska värmekostnad, dränera hagar, underhålla staket, hålla igång de jordbruksmaskiner som behövs etc etc etc
 
Jag bor ensam på min gård och fixar det hittills på en inkomst. Det är 4 ha åkermark, stort boningshus från 1909, loge och vinkelbyggt stall. Stallet har 7 boxar men f n bara två hästar (en inackorderad). Något överdimensionerat som singelboende kan man ju tycka ibland, men eftersom detta är mitt föräldrahem så var det inte så mycket att välja på ang storlek. Gården kunde jag köpa loss strax under taxeringsvärdet, men sedan behöver det göras en del kostsamma renoveringar som jag fått låna upp mer pengar till så i slutändan blir det ändå en hel del. Ett nästan måste i mitt tycke är att ha någon inackordering i stallet som kan rycka in och ta hand om djuren enstaka tillfällen när det behövs. Sedan har jag också turen att ha en arrendator som sköter den del av åkerbruket som nu inte används till hästarna, han är också behjälplig med hö/halm etc. Rekommenderas om man själv inte har eller vill hålla maskiner till allt. Visst är det mycket slit och ansvar ändå och man är aldrig sysslolös, men jag som "tvingats" bo i lägenhet på annat håll några år tycker ändå att detta ger så enormt mycket mer att det med råge är värt de prioriteringar som krävs. :) Lycka till om du bestämmer dig för att förverkliga planerna!
 
Man behöver ju inte börja med en jättegård, det finns ju grader i helvetet... :D
Jag och min sambo har nyss köpt en "minigård". Innan vi köpte den tittade vi på en hel del större ställen och nu är vi hjärtligt glada för att vi inte hade råd med något stort ställe.
Vi jobbar båda heltid och känner att vår lilla gård är alldeles lagom att hinna med, även om stallet ska renoveras rejält.
Ett hus, ett litet stall för fyra hästar, ett uthus och en stor hage är vad vi har. Det känns alldeles lagom både tidsmässig och ekonomiskt.
För min del är ju planen med gård att jag ska få tid och råd att rida mer. Många som köpt stora anläggningar får så mycket att göra med själva anläggningen att de inte hinner rida. Då skulle jag nog tröttna. Så jag är så nöjd med min lilla minigård.
 
Precis så vill jag ha det!! Känner du att ni måste vända på vartenda öre eller hur är det?
 
Vi har nyss köpt den så jag är inte så erfaren än. Men vi räknar med att det kommer kosta endast cirka 1000 kronor mer än vad det kostade att ha lägenhet och en häst inakorderad.
Och då räknar jag med att jag har två hästar och hyr ut två boxplatser för att få lite hjälp med skötseln. Rent ekonomiskt har vi mycket goda mariginaler, men då gör vi också allrenovering själva. Min sambo är en riktig handy man! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 424
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp