B
Brutal
Jag är sugen på en egen häst, men är osäker på om jag har de kunskaper som krävs för detta. När jag var yngre red jag på ridskola samt hade medryttarhäst och red kompisars hästar o.s.v. Jag lärde mig grunderna i ridning och skötsel på ridskolan, samt sådant annat viktigt runt i kring (som är svårt att lära sig på ridskola) med min medryttarhäst, som för övrigt var en typ av problemhäst. Han lärde mig mycket. Det var en gammal travare som kunde skena iväg utan att man hade mycket att säga till om. Han kunde sparka och bitas mot folk som skulle hämta honom i hagen. Därför mutades han alltid med foder. Han gick inte att sköta i boxen utan fick alltid bindas upp i stallgången. Jag lärde mig som sagt mycket om förtroende och att skapa en relation till hästen, vilket bidrog till att jag senare skötte honom i boxen ändå samt hämtade honom i hagen utan foder.
Det jag tvivlar på angående mig själv som blivande hästägare är framför allt när det kommer till skador/sjukdomar. Tänk om jag inte känner igen viktiga och självklara tecken på sjukdom? Tänk om jag inte känner igen termer som hästfolket i stallet använder och de tycker jag är en usel hästägare som inte kan detta?
Jag undrar om det är okej att tänka att man lär sig mycket under tiden?
Jag skulle vilja ha en läromästare, som jag kan rida lite dressyrlektioner med för att utveckla min ridning, samt en mysig kompis i skogen och stallet
Vilka kunskaper krävs egentligen av en hästägare? Vilka kunskaper hade ni när ni köpte er första häst?
Det jag tvivlar på angående mig själv som blivande hästägare är framför allt när det kommer till skador/sjukdomar. Tänk om jag inte känner igen viktiga och självklara tecken på sjukdom? Tänk om jag inte känner igen termer som hästfolket i stallet använder och de tycker jag är en usel hästägare som inte kan detta?
Jag undrar om det är okej att tänka att man lär sig mycket under tiden?
Jag skulle vilja ha en läromästare, som jag kan rida lite dressyrlektioner med för att utveckla min ridning, samt en mysig kompis i skogen och stallet
Vilka kunskaper krävs egentligen av en hästägare? Vilka kunskaper hade ni när ni köpte er första häst?