Egen säng!

Mitten

Trådstartare
Eller ja, hon har ju en spjälsäng. Men nu har min lilla terrorist lärt sig att klättra UR den och ramla på huvudet :crazy:. Hon sover just nu i vår säng för säkerhets skull. Men hon har lite svårt att komma till ro, så jag tror hon vill sova i egen säng.

Så, juniorsäng alltså. Kan man sova i en sån när man är 14 månader? Hon sover bara några meter från vårt sovrum, PLUS babyvakt, så vi skall nog inte missa om hon vaknar. Hur har ni gått från spjälis till vanlig säng? Och när? Skall man kanske lägga madrasser på golvet utifall hon ramlar ur?
Jag funderar på en sån här:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89829082

Sv: Egen säng!

Nu vet jag ju inte vad ni har för spjälsäng men ni kan inte ta bort ena sidan och sätta fast ett sånt "fall ur-skydd" på den då? Vi kan det nämligen och jag har ingen aning om det går att göra med alla?!

Ån här har vi.. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90115997 Titta på "fler bilder". Sen sätter vi bara på ett sånt skydd så har vi en "öppen" säng..
Men jag vet ju som sagt inte om det går att göra så på alla sängar...

Annars så fick syrrans dotter en riktig säng när hon var lite över året. 1,5 kasnke?! Då gjorde hon som eran dotter och då var det ingen idé att ah kvar spjälsängen.. Dom la ett dubbelvikt täcke på golvet som liite skydd OM hon skulle ramla ur (vilket hon aldrig gjorde).. Hon lärde sig snabbt att om hon ville på natten gå ur sängen och in till mamma o pappa. Vilket var en stor fördel för alla!

Jag köpte något liknande till min dotter när hon var ett år, visserligen sov hon aldrig i spjälsäng utan i min säng men det fungerade bra.
Den sängen jag köpte var väldigt låg, jag gissar att hon låg på 30 cm höjd max.

I början rullade jag ihop en filt och la under madrassen på utsidan, då kunde hon inte rulla ur men ändå klättra ur.
Stödbrädan går ju inte hela vägen och min dotter brukade snurra runt i hela sängen när hon sov.

Jag gissar att de mått som står på den länkade sängen är för gavlarna så den blir nog ungefär lika låg som den vi hade.

Vi kan tyvärr inte ta bort sidan på spjälsängen, det var ju första tanken ... det bra med en juniorsäng är ju att man kan lägga sig hos henne en stund om hon har svårt att sova :) .

Men det lät ju super med att deras dotter lärde sig komma in till mamma och pappa! Det är ju det jag hoppas lite på också .... får komma ihåg att stänga grinden till trappen bara :o

Ja, vi tittade på dem på IKEA igår och barnsängarna var väldigt låga. Ett annat alternativ är ju att köpa en 'riktig' säng och lägga den på golvet, så kan man köpa ben bara när hon blir äldre :D Men jag vill ändå att det skall se ut som en säng, liksom. Mysigare får jag för mig.
Jag är mest rädd att hon skall gå upp på natten och pilla i eluttagen eller något :o
Kontrollfreak jag? Näääää :D

Synd med spjälsängen då!

Ja det är precis så syrran o hennes kille tänkte med! Perfekt att lägga sig bredvid även om det kan vara liiite trixit att kravla upp på ett tyst och smidigt sätt ur den sen när barnet har somnat.. Haha.. Men det blir ju en syn det med! :D

Jag frågade just syrran och deras dotter har aldrig gjort något annat än att gå rakt in till dom (rummet bredvid) på natten.. Eller jo hon har stannat i dörröppningen och ropat på dom men aldrig att hon har gjort något "bus".
Jag tror även eran lär sig snabbt vart hon ska gå! Det är nog bara att ni visar några nätter om hon blir osäker!

Ja fy, kom ihåg grinden!!! :)

Ja, vi tittade på dem på IKEA igår och barnsängarna var väldigt låga. Ett annat alternativ är ju att köpa en 'riktig' säng och lägga den på golvet, så kan man köpa ben bara när hon blir äldre :D Men jag vill ändå att det skall se ut som en säng, liksom. Mysigare får jag för mig.
Jag är mest rädd att hon skall gå upp på natten och pilla i eluttagen eller något :o

Ja det går ju att köpa en madrass oxå och så sätta på några provisoriska galvar så ser ju det ut som en riktig säng! Köp begagnat, såga av benen och skruva fast i sängstommen! :D

Kan ni inte köpa en "vuxensäng" och så köper du till en stödbräda längs med ena sidan eller båda, beroende på hur du har sängen. Det är våran tanke när dottern inte längre kommer ligga i spjälsängen. Växasängar är ju så korta och små om man vill ligga bredvid barnet i sängen för att t ex läsa saga på kvällen.

Vi kommer, när vi alla tre tycker det är dags, att göra en inbyggd säng i väggen. Alltså vi har kattvindar på båda sidor av rummen, där kommer vi att bygga ut Alice rum så en 1,20 säng passar in i hålet. I början får madrassen ligga på golvet, sen blir det lådor under sängen.

Men hon blir nog kvar hos oss ett bra tag till misstänker jag. :love:

Man kan ju plocka bort 2-3 spjälor i fotänden av sängen, så slipper hon klättra och trilla. På så vis funkar spjälisen ett tag till innan byte till större säng :)

Jamen eluttagen är lätt fixade, till dem finns det ju skydd;)
Nä, men allvarligt talat så har mina barn aldrig gjort något annat än kommit in till mej när de vaknade på natten när de var små.

Petskydd till kontakterna? Jag tror Ludvig kommer att få en vanlig säng men direkt på golvet när han blir så pass stor (än är han ju bara 7 månader), mest för att vi faktiskt har två stycken fina fräscha 90- sängar som inte används, så Elina blir inte ensam óm den lösningen i så fall :).

Våra tjejer har fått vanlig säng när de har klarat att klättra ur spjälsängen. Vi har också en gammal modell där man inte kan ta bort en sida.
Det har iallafall gått utmärkt att byta till annan säng för dem.

Apropå att göra andra saker än att gå till mamma och pappa på natten:
Aldes sovrum ligger på nedervåningen och vårt uppe (Idun har sin säng inne hos oss än så länge). Därför fick inte Alde flytta till eget rum föränn vi var säkra på att hon klarade trappan själv, om hon skulle vakna utan att vi hörde.
En natt när hon var drygt två (har jag för mig) vaknade vi av att hon ropade: "Mamma! Dockan Olsson spillde!" Då hade hon dockkalas i matsalen klockan två på natten. Inte ett ljud hörde vi, föränn hon skvallrade på den klantiga dockan Olsson.:D

Vi HAR petskydd på kontakterna ... men man veeeet ju aldrig ändå :o
Vi köpte en säng på IKEA igår. Såhär blev det (se nästa inlägg)

Ja, här är sängen med tillhörande barn:

DSC_4468.jpg

DSC_4473.jpg

Än så länge omåttligt populär, men mest för att leka i ... sova i den skall vi försöka med till helgen :)

Senast ändrad:

Vilken fin säng ni hittade! Hoppas det kommer funka lika bra som sovplats nu! :D

Vi HAR petskydd på kontakterna ... men man veeeet ju aldrig ändå :o
Vi köpte en säng på IKEA igår. Såhär blev det (se nästa inlägg)

Fin säng :)! Hur skulle hon få bort petskydden? Hjälp- den tanken har jag nämligen inte tänkt :crazy:

Jag har ingen aning, har aldrig hört om någon som lyckats få bort dem. Men å andra sidan förtjänar jag pris som Sveriges Nojjigaste Mamma :)

Båda mina barn har fått varsin Sultan 120 cm bredd när de var runt året.

Mjukaste varianten och mjuk bäddmadrass så de inte legat för hårt, små barn väger ju inte så mycket.

Första året eller två har de inte haft ben på sängarna utan de har stått direkt på golvet så barnen inte slår sig om de mot förmodan skulle trilla ur.

Poängen med 120 sängar är att de är lagom rymliga om man måste sova med barnet då och då. Tex barnet är magsjukt och man vill inte ha det spyendes i dubbelsängen...
Alt barnet kommer och lägger sig hos föräldrarna i dubbelsängen, använder mamma som huvudkudde och sparkar pappa.... Då är pappa LYCKLIG över att få lägga sig i en RIKTIG säng. Osv.

När de blir lite större och har kompisar som sover över så kan de sova skavfötters.
Sist, när man inte längre oroar sig för urtrillningsrisken så sätter man på ben och kan ha sänglådor med leksaker under.

Det är jävligt eländigt att vid barnläggning råka somna och sova några timmar i en sån säng som på bilden....

//Waern

Fast jag får plats i den ganska bra :o Den är rymligare än soffan som jag har en förmåga att somna i :angel:

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 044
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Eloise
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 538
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Alltså. Vad fasiken gör man när man inte vaknar av alarmen? Jag har följande saker: 15 (nej jag skämtar inte) alarm på mobilen med olika... 2
Svar
39
· Visningar
6 814
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka