Egenföretagare

nothalfbad

Trådstartare
Ja, vad gör ni för nåt? Alltså vad företagar ni er med?
Vad är ni utbildade till?
Tjänar ni okej?
Hur mycket jobbar ni?

Jag börjar så smått fundera på om det inte vore skönt att vara "sin egen". Men jag vet inte alls inom vad, behöver inspiration!
Idag jobbar jag som ekonomiassistent och webbansvarig, och det är väl okej, finns många fördelar, men jag känner också att livet måste kunna vara mer?! Dessutom tjänar jag ganska dåligt :meh:

Nu är detta en idé som inte ens är i embryostadiet, men när tanken slog mig kände jag en våg av frihet.

Så, vad gör ni för nåt? Inspirera mig :D

(Nu vet jag ju att det är stressigt och krävande att vara egen, men drömma kan man ju!)

Allt handlar ju om din affärsidé och om den håller. Att Apple blev en stor framgångshistoria har ju väldigt lite med ditt upplägg att göra - egentligen.

Allt handlar om hur bärig din affärsplan är, och hur väl du kan sälja in din produkt/tjänst. Finns behovet? Finns det de som vill betala för att få behovet fyllt? Hur mycket? Ska du leva på vad du drar in eller ska det vara andra som hjälper till att dra in pengarna?

Som jämförelse har jag en 20-åring i bekantskapskretsen som tjänar grymt bra. Som åkeriägare. Men han är också skuldsatt upp över öronen, det är dyra bilar. Det krävs mod för att investera och våga. Men det betalar sig för den som orkar slita varg, om man känner att marknaden efterfrågar det man erbjuder och är beredda att betala för det man har.

Jag börjar så smått fundera på om det inte vore skönt att vara "sin egen". Men jag vet inte alls inom vad, behöver inspiration!
Med risk att vara en tråkmåns... där har du ett potentiellt mycket stort problem.
Av de företagare (både ensamma och med anställda) jag känner som har livskraftiga, långvariga och ekonomiskt sunda verksamheter jobbar samtliga med saker som de har ett genuint och djupt intresse för. De kanske tidigare har varit anställda i samma bransch, eller sysslat med samma saker på hobbybasis.
Av de f.d. företagare jag känner, som frivilligt eller av nöd behövt lägga ner företagandet pga dålig lönsamhet eller liknande, har en oroväckande stor andel haft samma utgångsläge som du. Man har velat vara sin egen men har inte haft något självklart och uppenbart ämnesområde som man brunnit för.

Lovisaleonora pekar på en annan bit; affärsidén i sig behöver naturligtvis vara bärkraftig och sund. Aldrig så stort engagemang och intresse hjälper inte hela vägen, om förutsättningarna i övrigt är usla.

Mitt tips är att inventera dina intressen, hobbies och engagemang, och försöka hitta en bärkraftig affärsidé där.

Själv har jag varit verksam i samma bransch i +25 år, periodvis som anställd och periodvis som egenföretagare. Jag skulle säga att den avgörande orsaken till att det funkar och har funkat är mitt eget engagemang och intresse, som har funnits sedan högstadieåldern.

Tack för edra svar! :)

Detta är ju just bara en tanke, och med det jag ändå har i ryggen vet jag att konkurrensen är stenhård. Är bara nyfiken på vad andra egenföretagare företagar i för prylar :)

Är bara nyfiken på vad andra egenföretagare företagar i för prylar :)

B2B inom tjänstesektorn. Inget höglöneyrke. Jag har sämst timlön i firman, även om det blir bra månadslön.

Att ha jour 24/7 och en aktiv telefon sliter självklart, att vara ensam om administration och praktisk arbetsledning är också krävande.

Mycket handlar ju om hur man kan lägga upp sitt företagande, vad kundkretsen kräver för att lägga pengarna hos just mig.

Jag är etolog och har eget företag som konsult. Skriver även böcker och ger ut dem själv så jag är författare med bokförlag också.

Jag har en bra timlön, men inte tillräckligt med uppdrag för att kunna ta ut en heltidslön. Om det inte vore för att jag verkligen älskar det jag gör skulle jag verkligen inte driva eget. Det är mycket jobb och det innefattar att göra saker som man kanske inte tycker är så kul heller (t.ex. bokföring).

Tack för era svar!

För min del funderar jag på om det kanske skulle kunna vara en idé att bygga vidare lite på ekonomilinjen och jobba inom det. Fast där är konkurrensen väldigt hård. Sitter med bokföring redan idag, och tycker det är väldigt kul!

Samtidigt, frågan är om det inte är roligare om det är ens egen bokföring... Gah!

Vill du driva redovisningsbyrå, krävs att du är superinsatt. Är min erfarenhet. Det räcker inte med att kunna bokföringsbiten, utan du bör verkligen vara stensäker på bokslutsarbete, bidrag, lön- och anställning och andra frågor som går in i ekonomi och administration.

Personligen tycker jag debiteringen för en kompetent redovisningshjälp är löjligt låg. Jag hade nog vägt noga innan jag gav mig in i den branschen.

Vill du driva redovisningsbyrå, krävs att du är superinsatt. Är min erfarenhet. Det räcker inte med att kunna bokföringsbiten, utan du bör verkligen vara stensäker på bokslutsarbete, bidrag, lön- och anställning och andra frågor som går in i ekonomi och administration.

Det inser jag också ;) Självklart kan man inte konkurrera med andra eller leverera ett kvalitativt arbete om man inte är vass på det man gör.

Jag kommer inte bestämma mig för att göra nåt utan att först se till att skaffa mig adekvat kompetens. Nåt annat vore rent korkat.

Jag har ett eget företag på sidan om min anställning. Jag skriver böcker, krönikor och artiklar, och föreläser. Någon gång har det blivit uppdrag som konferencier också. Jag skulle troligtvis kunna försörja mig endast på mitt företag, men har inte kämpat för att det ska bli så. Det passar mig att växla lite mellan rutin och trygghet och nya, annorlunda uppdrag.

Jag har ett eget företag på sidan om min anställning. Jag skriver böcker, krönikor och artiklar, och föreläser. Någon gång har det blivit uppdrag som konferencier också. Jag skulle troligtvis kunna försörja mig endast på mitt företag, men har inte kämpat för att det ska bli så. Det passar mig att växla lite mellan rutin och trygghet och nya, annorlunda uppdrag.

Det låter ju fantastiskt trevligt att kunna variera så :)
Och det är ju min tanke isf också, att börja i liten skala vid sidan om.

Det låter ju fantastiskt trevligt att kunna variera så :)
Och det är ju min tanke isf också, att börja i liten skala vid sidan om.

Jag har blivit erbjuden att skriva på motsvarande heltid, men då tackat nej. Jag föreställer mig att det kan bli ensamt att sitta hemma och bara skriva, och att jag drar på mig dåliga vanor a la kolla på Lyxfällan istället för att skriva så mycket som jag borde.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
850
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 386
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka