Egenskaper hos Golden?

Idahoe

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på att skaffa en Golden retriever och skulle vilja veta lite från er som har/haft den rasen!

Jag är van vid större hundar, uppväxt med en Bernersennen och en schäferkorsning, samt har jobbat på hundpensionat. Jag har haft hand om en golden kortare tid och han var väldigt mysig, men alla individer av samma ras är ju inte lika direkt...
Så vadd jag vill veta är alltså allt om golden:)
lynne, temperament, vad kräver den i form av aktivering etc, hur är det med dessa höftproblem som folk pratar om, berätta allt ni kan komma på!;)
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Vi skaffade golden som "första hund" min sambo och jag. Vi hade en helt annan inställning till golden, den tröga, sovande soffpotatisen som man fick dra ut på promenader....
Där blev det helt fel, vi fick en hund med MASSOR av energi som krävde ganska mkt jobb för att coola ner. Men guda snäll mot allt och alla, lättlärd och ville jobba. Så söker du en aktiv hund att jobba med som samtidigt är lätt att ha och snäll så är golden underbar!!!
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Passiv inne och väldigt aktiv så fort hon kommer ut. Snäll och älskar jobba. Vår är inte så förtjust i små barn, hon vaktar även endel (skäller). Lättlärd! Vår har inga höft problem.

Kräver mer aktivering än vad de flesta tror, dvs ingen soffpotatis som kan ligga inne flera dar i sträck.
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Mina är aktiva, gillar att hänga med på allt oavsett om det är en svamptur i skogen eller ett agilitypass på klubben. Glädje är verkligen det som beskriver mina hundar.

De är lugna inomhus och full fart utomhus. Kräver mer än promenader, men är lättaktiverade. Lite godissök, lite trickträning och springa och gömma sig på promenaderna så är de rätt nöjda. Sen behöver i alla fall mina ett eller helst två rejälare pass i veckan (det finns ju hur mycket som helst att välja på så något ska väl passa spår (vilt eller person), sök, apportering, agility, kantarellsök osv osv).

Mina har aldrig varit problem att ha lösa. Vilket jag tycker är en stor fördel.

De funkar bra att ta med bort eftersom de är lugna inomhus. Tyvärr fäller de endel... och drar in en del grus... Det är deras största nackdel. :p

Höfter och armbågar bör vara fria likaså ska föräldrarna vara ögonlysta. Köper man valp som går igenom goldenklubbens valphänvisning så är detta uppfyllt.

Mina gillar att åka både bil och båt. Aldrig haft problem med ensamhetsträning. Kan skälla lite när de busar med varandra ett eller två glädje voff i övrigt i princip aldrig. Pratar dock gärna när de är glada. Vill bära på ALLT och det ligger ju i rasens natur och man bör vara medveten om det.

Fråga gärna mer om det är något särskilt du undrar över.
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Jag köpte en golden pga att min son ville ha en. han hade tjatat i 5 år på det. En omplacering på 9 månader hittade vi. Supertrevlig på alla sätt o vis. Lugn inne men full fart ute. social o tillgiven. Hon är super på alla ser bara en nackdel med henne o det är att hon jagar vilt. Det får jag inte bort tyvärr. MEN det är inget rastypiskt. Jag gör massa med henne lydnad bruksspår viltspår apportering.

Vill du ha en soffpotatis tala om det för uppfödaren. De flesta är seriösa o ger dej då inte den aktivaste i kullen. Eller vill du ha en med fart i så tala om det. Kan väl säga att vill du ha en lugn golden så välj inte en jaktvariant. Risken är stor att du får en som kräver massa aktivitet. Dock ej säkert. Men prata med uppfödaren o tala om vad du vill ha.

Fäller gör dom som de flesta hundar o de är ofta suveräna på att hitta varje grisigt dike som finns. Men det spelar ingen roll för dom har så mycket andra fördelar.

Ang höftledsfel så finns det att se statestik på alla registrerade hundar. Läs det med omsorg så den kommer från friska o sunda linjer.

Har aldrig ångrat att vi skaffade golden.
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Jag har en tik på 14 månader. Hon tränas i lydnad, apportering och spår. Jag ville ha en aktiv hund som tycker om att jobba, därför valde jag hund "dual purpose" linjer.
Min hund blir ganska odräglig om hon inte får tillräcklig motion och får jobba. Nu på barmarksäsongen brukar vi spåra (viltspår) och träna apportering en gång i veckan, samt träna lydnad (på bhk eller hemma) kanske tre dagar i veckan.

Ledproblem är som tidigare nämnts ganska vanligt. Jag har dock haft turen att få en hund med fria höfter och armbågar.

Jag tycker min tik har många bra egenskaper. Hon är kontaktsökande, skottfast, massor med arbetslust, matglad, väldigt lite pälsvård, otroligt snäll, vacker och om hon fått allt hon behöver är hon en riktigt trevlig hund.

Nackdelarna är ungefär desamma: Hon är lite FÖR kontaktsökande mot allt och alla för min smak, lättstressad, matglad (äter allt hon kan få tag på, oavsett om det är ätbart eller ej), osäker mot andra hundar och ibland har hon lite väl mycket överskottsenergi.

Nu är ju min hund såpass ung än, så hon kommer förmodligen bli lugnare med åldern (och att vi kämpar på med passiviteten).

Något som jag blev förvånad över då jag skaffade golden var hur starka de är! Därför tycker jag det är viktigt att lära dem gå ordentligt i kopplet, annars har man snabbt utslitna axlar.
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Tillägg till mitt inlägg ovan. Aktiviteten som jag skrev är vad mina behöver. De hänger gärna med på ännu mer. Har perioder gått två kurser samma dag med en och samma hund. Kanske inte att rekommendera men hon hann sova 1-2 timmar emellan och var lika pigg igen. :)

Soffpotatisgolden tror jag många gånger är de golden som gett upp... Det händer inget roligt i deras liv och istället för att bli överaktiva och riva huset så ger de upp och liksom stänger ner. :( Det FINNS de som helst traskar på i sin egen takt också men jag tror slöisarna oftast är sånna som gett upp.
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Soffpotatisgolden tror jag många gånger är de golden som gett upp... Det händer inget roligt i deras liv och istället för att bli överaktiva och riva huset så ger de upp och liksom stänger ner. :( Det FINNS de som helst traskar på i sin egen takt också men jag tror slöisarna oftast är sånna som gett upp.

Det håller jag med om. Jag tycker nästan det syns på en del att de gett upp.

Dock har jag även träffat ganska många golden i samma ålder som min via GRK, och två av dessa är riktigt lugna och sävliga. Enligt deras ägare har de varit så sedan valpålder. :grin:

Sen har jag även gått apporteringskurs, och där fanns en hane på två år som endast "orkade" jobba några minuter. Sen var han trött och less. Under ett fältsök med 6 dummies utlagda hämtade han in tre i ett lååångsamt tempo, sedan lade han sig i riset och åt blåbär. :crazy:
Och den hunden hade trots allt ägare som försökte vara aktiva, men hunden var inte särskilt intresserad.

Det tycker jag är synd på en ras som egentligen ska gå att använda i praktiskt jakt.
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Höfter och armbågar bör vara fria likaså ska föräldrarna vara ögonlysta. Köper man valp som går igenom goldenklubbens valphänvisning så är detta uppfyllt.

Det är nog även en bra idé att fråga lite om eventuella allergier hos föräldrar/syskon med tanke på att det verkar bli allt vanligare inom rasen och det är inget roligt att dras med på något sätt

Aldrig haft problem med ensamhetsträning.

Nu kanske min (och de med liknande tendenser) är något av ett extremfall, eller så har jag inte gjort helt rätt, men han tycker inte om att bli lämnad ensam. Inte så att det inte går, men det märks på honom att det är jobbigt (trots att jag vet att han sover större delen av tiden) och lämnar man honom under några timmar är han som ett frimärke på en när man väl är hemma igen. Jag upplever även att andra golden har haft vissa problem med att vara ensamma just för att de är så himla sociala och inte vill "bli lämnade utanför" så att säga

Jag ville bara tillägga några saker angående ditt inlägg (som jag i stort håller med om)
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Tack för alla svar!:)

Det här med att ha problem med att vara ensamma visste jag inte om...:( Alltså vi har en som är golden/schäfer o hon fixar det rätt bra. men jag menar jag pluggar så tre-fyra i nödfall fem timmar måste hunden klara att vara själv för att funka. iaf när den är vuxen. vad tror ni?

Det här med jakt, hur stark är den instinkten om man väljer en som inte är jakt-avlad? tänker t.ex på att följa med på ridturer, finns mycket vilt hos oss...

att de hårar är inget problem, jag är van vid våran bernersennen o där kan man snacka pälsbollar i mängder ;)

Jag har hört att det finns väldigt olika nyanser på golden, från vit till brunaktig till gul. hörde nåt om en "rosa" golden (kallades Räkan pga samma färg som en skalad räka) kan det stämma? Om ni har får ni gärna lägga in bilder på olika färger:)
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Här är en bild på min golden. Hon är en sk DP.
Hon har enl mej den rätta goldenfärgen. :angel:

thina30-1.jpg
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Våran golden hade noll jakt i sig, inte ens en hare kunde locka! Han var ensam 5 dagar i veckan helt utan problem.
Allt sånt där tror jag är så olika från hund till hund....
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Tack för alla svar!:)

Det här med att ha problem med att vara ensamma visste jag inte om...:( Alltså vi har en som är golden/schäfer o hon fixar det rätt bra. men jag menar jag pluggar så tre-fyra i nödfall fem timmar måste hunden klara att vara själv för att funka. iaf när den är vuxen. vad tror ni?

Det här med jakt, hur stark är den instinkten om man väljer en som inte är jakt-avlad? tänker t.ex på att följa med på ridturer, finns mycket vilt hos oss...

att de hårar är inget problem, jag är van vid våran bernersennen o där kan man snacka pälsbollar i mängder ;)

Jag har hört att det finns väldigt olika nyanser på golden, från vit till brunaktig till gul. hörde nåt om en "rosa" golden (kallades Räkan pga samma färg som en skalad räka) kan det stämma? Om ni har får ni gärna lägga in bilder på olika färger:)

Jag har min fjärde golden och umgås väldigt mycket med goldenfolk och har så gjort sen 87 och jag vet inte någon överhuvud taget som har haft problem med ensamhetsträning. :) Så DET tycker jag inte du behöver fundera över. Visst det är en ras som helst är med, men att vara själv ett fåtalt timmar fungerar alldeles utmärkt.

Jaktinstinkten ska ju egentligen vara så att de ska arbeta i samarbete med föraren. De ska alltså inte sticka iväg när de ser vilt eller känner lukten av densamma. Mina har jag lösa väldigt mycket och ingen av dem har dragit iväg. Harar är dock frestande när de studsar omkring precis framför tassarna. :p

Alla färger från grädde till guld dock ej röd eller mahogny är tillåten färg. Den räkfärgade har jag aldrig ens hört talas om. Kanske en hund med svamp :rofl:

Edit: oj vad stavfel.
 
Senast ändrad:
Sv: Egenskaper hos Golden?

Lite bilder på mina hundar

valp77_2008.jpg
Första Fanziakullen

brakelund090228_9.JPG
Ljusast är min Lyra, mellanfärgen är Lyras mamma Nova och mörkast är mormor Semlan (som inte jag äger).

uppstalld.jpg
Nova uppställd (såhär står de på utställningar har redigerat bort en hand som håller i svansen)

agility2.JPG
Nova kör agility

viltspar20090117_6.jpg
Lyra har viltspårat och hittat klöven.

Ursäkta bildbomben :o
 
Sv: Egenskaper hos Golden?

Å vilka söta valpar!:love:

Tack för alla svar. Det blir nog definitivt en Golden för mig!:D Ska undersöka saken närmare rent praktiskt o så kolla med lite uppfödare i trakten, men i vår så kanske! "hoppas":)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Fetaost
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
1 780
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 169
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 440
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp