Eggbett med kopparrullar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare OthiliaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 461
O

OthiliaH

Hej!

Är de nån som provat Eggbett med kopparrullar ? Hur tycker ni att de funkar=)

Sv: Eggbett med kopparrullar

Om du menar det två-delade med stora d-ringar så ja, det har jag.

Den hästen jag red det på hatade det...:cool:

På mina skulle jag inte ens testa då jag endast använder 3-delade eftersom 2-delade går rätt upp i gommen på dom och nyper tungan.

Mvh Domino_s

De tvådelade brukar ha väldigt raka mundelar och petar lätt hästen i gommen, plus att kopparrullara lätt får vassa kanter.

Inget jag ens funderar på att lägga i en hästmun i första taget, möjligen om jag provat alla vanliga varianter på träns- och stångbett utan framgång först. Men det har aldrig hänt att något av dem inte funkat, så... ;)

Okej =) har köpt ett och ska prova de. Jag rider inte på tre delade bett, då hästtandläkaren jag har sakt att 3 delat inte ska vara bra. Finns säkert andra som säger annat men jag litar på hans ord =) Tack för era svar

Men fy så otäckt! :(

Just det bettet du visar har en nackdel till förutom att kopparen kan rivas upp och bli vass. (Koppar är mjukt!)

Det har väldigt lång mittdel, och nyper lätt hästen om lanerna om inte storleken är väldigt exakt. Och jag har bara sett det bettet i storlekar som passar min kompis bruksnordisar, typ... :grin:

Hoppas att du klarade dig!

Det var inte jag som råkade ut för detta som tur var men den tjejen mår bra och har precis börjat rida igen.

Texten som står under var det hon som skrev. :)

Det händer väl knappast om man har rätt storlek på bettet?

Nej, oftast inte på ett "vanligt" tvådelat med lätt böjda mundelar. Men på dessa bett med rullar på är betthalvorna oftast helt spikraka (annars funkar väl inte rullarna...), vilket gör att vinkeln blir mycket brantare och uppkommer tidigare vid tygeltaget.

Det hjälper alltså inte fullt ut att bettet är i rätt storlek, när det är så tokigt konstruerat från början. Ungefär som ett par stilettklackar på 12 cm aldrig kan anses vara anatomiskt fördelaktiga, även om storleken och formen på foten är rätt... ;)

Notera även glappet mellan rullarna, det kan nypa ganska rejält om det vill sig illa...

Jag har provat och det ogillades av hästen.
Gissar att det är som någon redan nämnt pga den extra nypeffekt som blir av ett så rakt bett (hästen är stark).

Ett bra bett som komplement till pessoabettet då det har ungefär samma inverkan. Det funkar mkt bra på min vänninas halvblod

Testat det på mitt fullblod, funkade inge bra alls.

Hade det på en b-ponny för många år sedan, funkade kanon på honom. Säkert väldigt individuellt, som med alla andra bett på olika hästar. Men kan hålla med om "nyprisken".

har ett d-ringat med kopparrullar till gammla damen. hon trivs på det och det funkar kanon. har prövat att byta tillandra bett men har fått gå tillbaka till detta då hon irriterar sig på alla andra. inga skarpa kanter på rullarna och inte i närheten av att nypas.

*KL

Jag rider min på D-ringat kopparrullbett med jämna mellanrum. Han funkar bra på det och protesterar aldrig mot det på något vis, vilket han gjort med många andra bett även om man måste vara uppmärksam för att märka det då han accepterar det mesta utan gnat.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 251
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka