Egna saftrecept?

Prosit

Trådstartare
Någon som har?

Vi har ju så mycket krusbär, rabarber och vinbär (vit, röd och svart) i stugan, så jag tänkte försöka göra lite saft själv. Problemet är att jag försöker att hålla nere min sockerkonsumtion, och letar därför efter recept med minimal sockerdos. Finns det såna? Eller blir det bara surt då? Kan man ersätta socker med nåt annat?

Alla andra recept är självklart välkomna oxå. Helst sånt ni testat förstås, för "allmänna" recept finns nätet fullt av. Det är det beprövade och konstaterat GODA jag är ute efter :angel:
Andra bär går oxå HELT ok :D kommer säkert göra på lite hallon, blåbär o jordgubbar oxå när det kommer ut på torget. :d

En annan sak...

Måste man ha glasflaskor? Det står ju överallt "häll upp i väl rengjorda glasflaskor och tillslut väl".

Jag dricker sällan nåt som kommer i glasflaska, o har således typ... noll flaskor att nyttja. Går det inte med plastflaskor?

Hoppas på många goda recept nu!!!
 
Sv: Egna saftrecept?

Svärmor som har saftat hur mycket som helst brukar fylla sådan där små 0,5 liters dricka flaskor, inte helt fulla och sedan stoppat i frysen, då kan man dra ner på sockret oxå för de behöver inte stå sig lika länge. Sen får man ha dem i kylen och använda dem i relativt rask takt innan de bli dåliga när man har tinat upp dem! De tinar ganska så fort och har man bråttom kan man spola med varmvatten på utsidan för snabbare tining och saft omgående! :D

Några recept har jag tyvärr inte, jag försöker plocka av svärmor dem men hon höftar så det blir väldigt vaga recept... :crazy:
 
Sv: Egna saftrecept?

sockerhalten kan man ju påverka hur bra som helst alldeles själv! :idea:

Förvisso, men det har ju en förmåga att bli gräsligt surt. Tänkte om man kunde mildra det lite på annat sätt. Och eftersom jag aldrig gjort saft, så vet jag inte hur lite socker som är "minimimängd" för att få saften drickbar :crazy:

Nåt jag verkligen behöver är ett bra recept på rabarbersaft, för rabarberna håller på o invarderar hela tomten i stugan.
 
Sv: Egna saftrecept?

Här är ett recept som är helt underbart :d Hittade det på nätet förra året.

Rabarbersaft med vanilj

ca 7-8 liter saft

3 kg rabarber i tärningar
2 citroner
1 vaniljstång (finns i glasburk bland kryddorna)
60 g vinsyra
4 liter vatten
1 kg socker per liter avrunnen saft

Atamon till flaskorna

Gör så här:

Skölj o tärna rabarberna, tvätta o skär citronerna i skivor, dela vaniljstången i 4 cm stora bitar.
Lägg allt detta i en stor gryta. Strö över vinsyran. Koka upp 4 liter vatten i en separat gryta. Häll det kokande vattnet över rabarberna, citronerna, vaniljstången o vinsyran och låt stå i 2 dygn med lock på.
Efter 2 dygn silas allting.
Rör ner 1 kg socker per liter avrunnen saft. Rör länge tills sockret har löst sig.
OBS! Saften är färdig efter silningen, den ska alltså INTE kokas upp igen.
Häll upp på Atamon-behandlade flaskor
 
Sv: Egna saftrecept?

Rabarber och jordgubbssaft
ca 2 liter

1,5 kg jordgubbar (cirka 3 liter)
500 g skalad och hackad rabarber
7 dl vatten
10 dl socker
2 krm natriumbensoat

Rensa jordgubbar och koka upp med vatten och rabarber. Koka och mosa mot kanten med en slev.
Häll av i silduk eller durkslag med kökshandduk.
Mät upp saften och tillsätt 5 deciliter socker och ett kryddmått natriumbensoat per liter saft.
Rör om och koka tills sockret löst sig. Häll saften i väl rengjorda flaskor med skruvkork eller tät kork.
 
Sv: Egna saftrecept?

Oooh, den saften lät ovanligt god. Jag älskar rabarebersaft men eftersom det är så torrt här är raberberna små som tändstickor.:cry:
Får väl spara receptet till nästa år.
 
Sv: Egna saftrecept?

Jag hade under en period bara i frysta bär i vatten, ibland mixade jag dem med mixerstav, otroligt svalkande, helt utan sötningsmedel :D Men jag gillar surt, kanske jag bör tillägga :d sambon brukade mixa i en banan också för att öka sockerkänslan - men själv tycker jag ingé vidare om bananer :crazy:

Bär går att använda till allt möjligt, gröt, bröd, kaka, både i och till. Jag tycker att frysen är min bästa vän - sedan kan jag bestämma vad jag vill göra.

Har gjort saft med sötningsmedel några gånger, till en kompis med diabetes, funkar bra - men om det är sockersuget man vill minska är det juh ingen ide att byta söt mot söt, så att säga :o
 
Sv: Egna saftrecept?

Oj... tänk va... jag är med i en sån här tråd!!
Men nu har jag faktiskt satt en omgång fläderblomssaft. Så om en 3-4dar får vi se om det är något som går att dricka, men det gör det nog, flädern kommer från syrran och receptet likaså och hennes saft brukar bli god så...

Receptet då.
25-35 klasar fläderblommor
3 vältvättade citroner skurna i smala skivor
1½l vatten kokas upp
1½kg socker röres ner i vattnet med
50gr citronsyra och häll över blommor och citroner.

Låt stå svalt 3-4dar och rör några gånger varje dag, sila och häll på flaskor och frys eller förvara kallt.

Blir nog rabarbersaft de närmsta dagarna och så en omgång flädersaft till, men då ska jag se om man kan skippa sockert eller ta sötningsmedel...
Någon som gjort saft på sötningsmedel? Det ska väl inte koka?
 
Sv: Egna saftrecept?

Glöm inte att sockret också är konserveringsmedel för saft. Mindre mängd socker = sämre hållbarhet. Speciellt på öppnade flaskor. Mindre sockrade safter får man med andra ord hålla ett lite vakande öga på.

Själv använder jag saft mest som lätt smaksättning på vatten. Mycket mindre i förhållande till vattenmängden än andra. Tillräckligt gott enligt mig och det blir motsvarigheten till lättdryck eller bordsdryck. Enkelt sätt att hålla nere sockernivå, kontrollera sockersug och inte tulla på saftens hållbarhet.
 
Sv: Egna saftrecept?

Nej, det är sant, det har du faktiskt rätt i. Och såna mängder saft dricker jag inte att det borde påverka vikten på nåt sätt. Ska nog följa receptet fullt ut ändå.
 

Liknande trådar

S
Gravid - 1år min son Elias är 1 år... har sen i torsdags kräkts och varit lös i magen. efter mycket om och men så tror DR att det är antibiotikat som...
Svar
4
· Visningar
1 177
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp