Ehrlichias/borelia prov

service

Trådstartare
Någon som vet vad dessa prover kostar att ta på ett ungefär?
Har mina funderingar på om båda hundarna kan ev ha det.:crazy:
Någon sa att det var superdyrt(Självklart ska jag titta även fast det är dyrt), men det är väl ett blodprov eller?
HUr långt tid tar det innan man får svar?
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

På häst kostade det ca 300-400,- om det sen var inkl eller exkl moms och om det var per häst eller för två hästar (vi testade två hästar) minns jag inte då det var 2006. Vet inte hur mkt det skiljer sig från häst till hund dock? Men det blir nog inte mer än ett par hundralappar iaf, inte jättedyrt iaf.´

Det är ett blodprov som skickas till ett lab för analys. Har för mig att jag fick svaret ganska fort iaf, men våra markerades nog som akut också (gällde bland annat ett föl).
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

Då borde det kanske inte vara så dyrt på hund om det var så billigt för häst.

Aldrig haft tanken på att det skulle kunna vara det, förens jag hörde lite olika historier om symptom.
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

När jag tog senast, i maj 08 kostade själva testet 720 kronor, dessutom tillkom poliklinikavgift och kostnad för blodprovstagningen.

Min isländska fårhund har haft både borrelia och erlichias. Enda tidiga symptomen var att han var allmänt trött och hängig.
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

OJ - så dyrt? :eek: Undrar om det blivit så dyrt även för häst, det var ju som sagt tre år sedan. Jaja, sak samma vad det kostar egentligen - måste det göras så gör man det ju! :)
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

OJ - så dyrt? :eek: Undrar om det blivit så dyrt även för häst, det var ju som sagt tre år sedan. Jaja, sak samma vad det kostar egentligen - måste det göras så gör man det ju! :)

Ja de är rätt dyrt att ta de proverna men de är helt klart värt att ta de proverna då jag för 1½ månad sedan fick ta bort min Samojed då hon både fick Borelia och Erlischas och de satte sig så hårt att de blev kroniska lediflamationer och hon var jätte dålig!! :(
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

Oj...
Hade den hon haft det länge?
Vad var symptomen och hur upptäckte ni det?
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

Oj...
Hade den hon haft det länge?
Vad var symptomen och hur upptäckte ni det?

Ja tyckte hon var halt lite då och då, de hoppade runt från ben till ben.
Ingen jätte tydlig haltning men ibland såg man den.

Sen blev de mer och mer och hon blev stelare och stelare, så åkte till veterinären och tog prover och då såg de borelia, hon fick medicineras två gånger och hon blev bättre men så fort vi slutat med medicinerna var symptomerna tillbaka fast mycket värre.....


Så, difusa hältor, trötthet, stelhet och i slutet förändrades hela hennes personlighet och jag kunde inte lita på henne bland barn, vilket hon innan älskade.....!!
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

Hade min ena hund inlagd på Strömsholm i helgen just för ehrlichias ( som nu heter anaplasma, mycket enklare ) och proverna kostade 495 kr borrelia, 495 + 180 kr anaplasma. Sedan blir det säkert annorlunda pris om du går till vet och bara tar blodprov som skickas på analys men de här uppgifterna är i stort sett "dagsfärska" så det borde väl hålla sig i rätt region. Två dygn med alla prover, dropp, medicin samt jouravgift kostade i alla fall 9599 kr totalt, så det är tur att hunden har försäkring.
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

Anaplasma kan diagnosticeras genom:

Mikroskopering av blodutstryk: Inklusioner kan ses i det akuta stadiet av sjukdomen. Om man hittar inklusioner kan man vara 100% säker på att hunden har en akut anaplasma-infektion. Men inga inklusioner innebär inte att hunder inte har anaplasma. Ett hematologistatus där man kollar på röda- och vita blodbilden, där blodutstryk ingår, kostar runt 600 kr.

PCR på blod: påvisar parasiten i blodet, kostar runt 900 kr. Ett negativt resultat utesluter dock inte att hunden har Anaplasma.

Antikroppar i blodet: Lite vanskligt med tanke på att alla hundar som haft infektionen tidigare är positiva -kan alltså vara svårt att avgöra om det är en aktiv infektion eller ej. Det tar dessutom ett tag innan man får antikroppar i blodet. Anaplasma+Borrelia antikroppar kostar runt 600 kr.

Borrelia kan diagnosticeras genom:

PCR på ledvätska: hunden måste då sövas för ledvätskeprov. Vilket kostar en del med andra ord...

Antikroppar i blodet: 90% av alla hundar har antikroppar mot Borrelia... därför bör man endast misstänka Borrelia om titrarna är höga och hunden har symptom på sjukdomen.
 
Sv: Ehrlichias/borelia prov

Var och tog prov på min hund igår . Det kostade totalt 1550:-.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 729
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 721
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp