Dags att skaffa hund?

Månadskostnad är den minsta kostnaden. :cautious: Har haft en otursvalp som nog kostat ca 80 000 kr i veterinärvård under förra året (under 6 månaders tid) självklart har försäkringen gått in och täckt det mesta, men jäklar vad det drar iväg. Och det har varit "smågrejer", ont i magen, en liten hälta, uppätna saker, ta bort en mjölktand, fixa trasiga tänder osv.

Månadskostnaden är typ 250 kr för försäkring och sen typ 700 kr för mat.
Mina vuxna kostar mer i försäkring, typ 800 kr per hund, men ska byta. Har agria på mina vuxna och dom har verkligen blivit svindyra.
 
Min lille Pyssling (runt 6 kg) äter för 70 kr om dagen (veterinärfoder).

Hans försäkring kostar 850 kr i månaden.

Hundvakt/-pensionat 3 000-7 000 kr per månad, beroende på om jag är hemma eller reser.

Till detta kommer träningar, medlemskap, resor för att träffa andra hundtokar etc.

2 år har vi slagit i taket för veterinärvården i försäkringen (mina kostnader blev då runt 40 000 för vart och ett av de åren)

PS min egen erfarenhet av kem-kastrering är en hund som förlorade stadga och gick upp mycket i vikt.
 
Tack för intressant info! Ja somsagt är jag ju hästägare sen innan så jag är inlärd med att kastration är en självklarhet såfort det inte finns något avelsintresse. Har aldrig hört att det kan medföra sådana negativa personlighetsförändringar för hundar🤔 Hur blir det med löp? Förstår att det är mycket individuellt men blir det likadant där, alltså att hormonerna tar över och hur ofta/länge kan löp pågå?

(ber om ursäkt i förväg för dumma frågor😵‍💫)
Min ena tik märkte jag knappt när hon löpte, hon ”städade” om sig själv och var i princip sig själv, men tröttare under löp.

Hanar kan absolut bli personlighetsförändrade efter kastrering, vilket gör att jag absolut tvekar inför att kastrera hanen jag har nu.
 
Jag betalar 700 i försäkring per månad, ca 900kr i mat, ca 1000 kr till hundvakt, kanske 200kr till tuggben/godis, samt (utslaget) ca 300kr till tränare/kurser etc. :)
 
Tack för bra svar!! Ja en stor hund har jag satt stopp för. Min kille vill mest av allt ha en schäfer men från erfarenhet vet jag att det kan vara en mycket krävande/vass ras och som du säger, svår att få in i vardagslivet. Så vi har kommit överens om att en sheltie passar oss och vår aktivitetsnivå bättre, så det blir väl i första hand sådana uppfödare vi får börja kontakta.

Sen tycker jag det är så himla svårt att höra med anhöriga gällande hundvakt. "Ja självklart, gud så mysigt" hör man ju ofta men sen vet man ju aldrig hur de kommer svara när det verkligen kommer till skott.
Klokt att sätta stopp för en så stor och krävande ras! Får ni tag på en stabil och orädd sheltie så kan det nog bli kanon. Som redan nämnts i tråden så finns det vissa problem med rädslor i rasen, och en rädd hund är inget vidare att ha.

Nej, så är det verkligen! Med lite tur är det många som är sugna på att ”låna” hund, men man kan sällan räkna med det förrän man testat. En söt sheltie är nog mer poppis att passa än en stor, stark schäfer!
 
Var noggrann när ni väljer hund. Storma inte iväg och köp första bästa blandras på Blocket för att den är fin/söt/häftig.
Vad gör att du måste skriva "blandras" här?
Man ska väl inte köpa första bästa även om man väljer sluten population?
 
Jag pluggar första terminen på juristprogrammet (eller typ, T2 börjar närsomhelst haha), så kommer ju bli kvar i skolbänken ett tag framöver. Spenderar rätt så mycket tid på campus just nu men det kan ju lätt planeras om då det föreläsningar max 2-4h om dagen (och inte varje dag) och kan därför därutöver plugga hemma. Är inte så intresserad i kåren och generellt gillar jag att hänga hemma istället för att gå ut på krogen.

Hade dock nog inte fått ihop det ekonomiskt om jag inte haft min partner då tid för extraarbete + hund + heltidstudier känns för mastigt.

Att skaffa hund under studietiden kan nog underlätta vad gäller valptiden :) . Min kompis gjorde det när vi började T7 under juristprogrammet, funkade utmärkt! Och då var hon även engagerad i vår studentförening.

När det gäller kostnader så hade vi en tråd för det i mars förra året. Kan kanske vara intressant för dig, här är tråden. https://www.bukefalos.se/threads/hur-mycket-kostar-era-hund-hundar-i-manaden.1516953/

Det jag skrev där stämmer ungefär fortfarande. Månadskostnad är ungefär den följande för vår hund:
Dagis: 4650 kr
Mat: 900 kr
Försäkring: 700 kr
Medicin: 100 kr
Kurser: 600 kr (snitt per månad)
Tugg, godis och andra förbrukningsvaror etc: 400 kr

Så hum ca 7350 kr per månad 😬. Dagis är ju den dyra posten och vi kommer faktiskt sluta med det från och med februari då vi inte längre har behov av det. Tror dock inte min hundkostnad kommer minska av det utan dom pengarna kommer nog läggas på fler kurser :laugh:

Nu går vi oftast regelbundet på kurser och det behöver man ju inte göra, men det är otroligt kul och givande!

Vad gäller försäkringar så är det jätteviktigt att kolla vad dom omfattar och inte bara priset. Det kan verkligen skilja sig. Jag skulle även rekommendera att ha ett rätt högt vetbelopp då det tyvärr lätt kan dra iväg om något händer. Vi har folksams stora vilken är 120 000 kr i vetbelopp (ink medicinen och rehab).
 
Skaffade också hund när jag pluggade, gick väldigt bra. Hade inte speciellt många föreläsningar och seminarier, och det fanns gott om folk som ville vara hundvakt.
 
Jag skaffade som flera andra här inne min första hund nör jag pluggade ,på komvux i mitt fall jag var 19 år och försökte läsa in gymnasiebetyg och hade all tid i världen för min hund då jag hade några lektioner om dagen och sen var ledig. Min första hund var 1 år när jag köpte henne så jag behövde aldrig lära henne saker som rumsrenhet eller att vara ensam hemma hon var redan klar och det underlättade mycket när jag bodde på femte våningen =)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 257
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 003
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 645
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp