Ej nosgrimma - Olydig?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare iresha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 109
I

iresha

Hej. Köpte nyligen ett nytt träns till min "foderhäst". Eftersom jag inte tyckte att nosgrimman passade spec bra, tog jag bort den. Han gapar ju inte eller nått så lika bra att ta bort den.

Så idag när min syster skulle rida på honom, efter uppvärmningen skulle hon trava, och han börjar göra bocksprång.. Hon flög av men skadade sig inte.
Har aldrig hänt förut när vi ridit på honom, men ägaren säger att han kan bocka..

Kan det ha att göra med att han slapp nosgrimman? Han kanske tyckte att han blev friare?

Någon som vet? :confused:

Sv: Ej nosgrimma - Olydig?

Det kan ha att göra med att han normalt inte kan komma undan dina tygeltag för att du har nosgrimma. Nu kan han det och därför kan han busa lite extra. Eller också var det bara en tillfällighet.

Hursomhelst är det nog bäst att träna lite lydnad :)

Ja, kanske, ska nog ha nosgrimma på honom i fortsättningen hehe..

Lydnad, ja du, han är en envis åsna med andra ord.. Fast han bråkar inte vid ridningen, har aldrig gjort något dumt när man rider..

Men isf, hur ska man träna lydnad på bästa sätt med en gammal häst då?

Det spelar ingen roll om hästen är gammal eller ung, en häst som inte kan ridas utan nosgrimma är olydig i mina öron.

Hästen ska kunna skritta, trava, galoppera och lydigt byta mellan gångarterna samt kunna göra halt och vändas utan problem. Träna på detta! Var noga med eftergiften, dvs sluta skänkla när hästen ökar och släpp genast efter på tygeln när hästen saktar av osv. Lär hästen ord eller kommandon för att stanna och byta gångarter. Då blir det lättare för hästen och för dig själv.
Gamla hästar kan också lydnadstränas, jag lovar :D

jaa det är klart, en häst som inte sköter sig är ju olydig.

Men jag funderar på om det hade med nosgrimman att göra, han slapp den så bockade han eller om det bara var en slump..

Hm... Kan nosgrimman verkligen ha något med saken att göra undrar jag?
Det som brukar hända är att man upptäcker att hästen gapar... Och visar tydligare (med munnen) när man tar för hårt i tygeln.

Brukar din syster rida honom?
Hade han vilat?
Gjorde ni andra övningar än vanligt? Krävde mer?
Verkade han på "bushumör"? :D
-- nån av dessa orsaker är nog troligare.

En islandshäst där jag jobbade föur blev helt tokig om han inte fick ha sin nosgrimma. Han for iväg som bara den. Man kunde ha nosgrimman jättelöst, bara han fick ha den där.
Knepig häst är han ^^

ja men vet ju aldrig med dom där djuren..

Men ja, min syster brukar rida honom, och vila har inte gjort, vi rider ju på honom med gämna mellanrum.

Hon hade skrittat i ca 20 minuter och skulle börja trava, ett varv i trav och sedan saktade hon av för att skritta igen, sen efter bara några sekunder började han bocka. Kändes väldigt skumt han har aldirg gjort nått sånt förut med oss.. Bushumör, nja nej kan jag itne påstå.

Det var nog en slump. Att det skulle ha med nosgrimman att göra tror jag inte. En häst som vill bocka kan göra det utan problem även med nosgrimma.

Jaa, klart. Men det är ändå konstigt, just den gången vi testar utan så bockar han. Men aa man vet aldrig, ska nog ha nosgrimma på han i fortsättningen.

Nja, vet inte om jag vågar riskera något. Jag menar hästen är otränad, och jag vill inte riskera att det händer något med varken honom eller mig. Hade vart annat om det var min egen häst. Då skulle jag ju såklart ta tag i problemet.

Så bäst att rida på som vanligt i fortsättningen, med nosgrimma. Fast gör han om det så vet jag ju att det inte beror på nosgrimman.

Så du menar att du hellre tar bort symptom på ett problem än löser problemet? Tja det är ju också ett sätt.

Bocka pga ej nosgrimma är btw otroligt långsökt, okej om den tog bettet och bockade etc, men 'bara bocka', nä. Så jag skulle som sagt skita i nosgrimman, och ta reda på varför hästen bockar istället, om den fortsätter. Jag tror dock att det endera var en engångsgrej (kan ju blivit stungen av ngt eller vad som helst) eller att det beror på något helt annat än nosgrimman (sadeln, smärta etc).

OM det beror på utebliven nosgrimma att hästen bockar, är lösningen INTE att slänga på nosgrimman igen, utan att ta bort anledningen, som är olydnad eller att den kan/törs visa obehag.

Som sagt, jag frågade bara om nosgrimman kunde ha något att göra med att han bockade.

Jag har ingen större lust att lägga tid på den hästen, det är inte min och den är gammal. Jag tar därför på nosgrimman igen, för att vara på den säkra sidan. Gör han om det, dvs bockar tror jag inte att jag rider på honom något mer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 026
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 499
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka