Ekollon då?

Ishtar

Trådstartare
Kan hundarna äta det? Båda mina är som galna i dem och försöker sno åt sig på promenaderna.

Ishtar
-norrlännnig som aldrig tidigare behövt fundera över frågan :D

EDIT: Googlade nu och fann att det är visst inte så bra, giftigt i stora mängder.
http://blogg.aftonbladet.se/11171/perma/771412/

Senast ändrad:
Sv: Ekollon då?

NEJ! Låt inte hunde äta ekollon. Det är gifitgt och det är några hundar om året son blir förgiftade av detta.

Hittade hit efter att ha Googlat på just detta...

Min vavva ÄÄÄÄLSKAR ekollon... vet att det är giftigt för andra djur o misstänkte att det var det även för hundar.. Vad ska jag göra?!! Vi har 4-5 riktigt stora ekar på tomten och det haglar ekollon.. Hon springer ju lös på tomten annars, men då är det omöjligt att hindra henne från att äta dem... Hon är ju inte så stor så förmodligen behövs det inte så mkt... Hon har inte visat tecken på trötthet eller minskad apptit (hon äter som en häst)... Finns det några andra lösninger än:

- räfsa hela tomten på 0,5 ha.... :(
- ha hunden i koppel så fort den är ute... hon kommer få frispel.. :bump:
- såga ner de 100-åriga ekarna som ger hela gården sin karaktär....:confused:

suck..

Testat att förvandla ekollonen till något som för henne är oätligt? T ex tagit in en hög eller lika gärna göra en ute, dränka i t ex ättika och låta hunden springa fram. Har du tur börjar hon då associera ekollon som något väldigt äckligt.

Jag vet ju inte hur ekarna står, men går det att spärra av den delen av tomten med tex kompostgaller?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 544
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 999
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka