Bukefalos 28 år!

Ekologiska kor?

Jenka

Trådstartare
Hittade en annons om ekologiska highland cattle.

Vad gör en ko till ekologisk? Givetvis att den äter "rätt" foder, kraven för hållningen uppfylls etc. Om jag (väldigt teoretiskt nu, har inga sådana planer) skulle köpa dessa och ha de som kommersiella kor, skulle de ju inte längre vara ekologiska.
Om jag istället skulle ha ekologiskt jordbruk och köpa "icke-ekologiska" kor, hur lång tid krävs för att de ska kallas ekologiska? För att få användas till ekologiska produkter?

Har hållt på en del under min utbildning med ekologiskt lantbruk och varit på studiebesök på både kött- och mjölkgårdar, ekologiska och kommersiella men vet inte om denna fråga kom upp.
 
Sv: Ekologiska kor?

När vi gick med i Aranea så fick vi två års karens fast våra djur inan varit ekologiska i 10 år.:mad:
 
Sv: Ekologiska kor?

Det har väl inte bara med vad dom äter att göra, är det inte skillnad på själva djurhållningen också?
Nyfiken:)
 
Sv: Ekologiska kor?

Jo det är skillnad på djurhållningen.
Det krävs mer utevistelse för KRAV djur, längre tid för ko och kalv tillsammans, kalvarna ges helmjölk i 3 månader istället för 2 (gäller mjölkkor), man får endast ge helmjölk och inte pulver, ungefär dubbla karens tid för olika medicin behandlingar.
:laugh:
 
Sv: Ekologiska kor?

När vi gick med i Aranea så fick vi två års karens fast våra djur inan varit ekologiska i 10 år.:mad:

Vad är Aranea? Jag blev nyfiken eftersom jag föder upp katter under stamnamnet S*Araneas (Vilket är taget från det latinska ordet för spindel)
 
Sv: Ekologiska kor?

Aranea är ett dotterbolag till KRAV som utför certifiering (inte bara åt KRAV dock).

Vad som krävs för att en ko ska vara ekologisk eller ej beror på vad man menar med ekologiskt. EU-ekologiskt och KRAV skiljer sig tex åt i vilka regler som måste följas.
Är man med i KRAV och köper in djur från konventionella gårdar så får de en karenstid på sig innan de kan räknas som KRAV. Vad som gäller för EU-ekologiskt vet jag dock inte men gissar att det är något liknande.
 
Sv: Ekologiska kor?

Och karenstiden är runt 2 år alltså?

Hannapirat: Jo, det skrev jag ju. Foder, djurhållning (både utevistelse och tex hur länge kalvarna ska vara med korna) och karens för läkemedel skiljer.
 
Sv: Ekologiska kor?

Vad skönt att du finns på buke, så slipper man komma ihåg allt vi lär oss själv! :D ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Gör en likadan tråd som kattsandstråden. :D Utfordrar någon här med Herrmans ekologiska kattmat? Såg den på nätet och tyckte det lät...
Svar
10
· Visningar
1 930
Senast: Vira
·
Trädgård & Växter Det här är väl en fråga som egentligen bara är av teoretiskt intresse så länge man inte ägnar sig åt professionell odling. Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 607
Senast: ginnies
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 975
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 760
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp