Ekonomisk förening, vad gäller?

cutty

Trådstartare
Innan den ek föreningen startades hade medlemmarna ett möte där ett protokoll fördes. Där beslutades vilka stadgar som skulle gälla för föreningen.
Protokollet skulle ligga till grund för stadgarna.

Därefter registrerades föreningen hos bolagsverket, men där skrevs inte in överenskomna stadgar. Stadgar skulle finnas på ett separat avtal. Men, det som beslutades på mötet formaliserades aldrig. Något regelverk/stadgar skrevs aldrig. Glömdes bort.

Nu har föreningens tillgångar sålts. Och inga stadgar har reglerat försäljningen.

Någon med kunskap som kan bringa klarhet i om förening kan drivas utan att stadgar finns?
 
Ingår föreningen i en organisation? Typ att lokala Brukshundklubbar tillhör Svenska brukshundklubben. I så fall borde den föreningens/organisationens stadgar gälla.
 
Innan den ek föreningen startades hade medlemmarna ett möte där ett protokoll fördes. Där beslutades vilka stadgar som skulle gälla för föreningen.
Protokollet skulle ligga till grund för stadgarna.

Därefter registrerades föreningen hos bolagsverket, men där skrevs inte in överenskomna stadgar. Stadgar skulle finnas på ett separat avtal. Men, det som beslutades på mötet formaliserades aldrig. Något regelverk/stadgar skrevs aldrig. Glömdes bort.

Nu har föreningens tillgångar sålts. Och inga stadgar har reglerat försäljningen.

Någon med kunskap som kan bringa klarhet i om förening kan drivas utan att stadgar finns?

Jag har fetmarkerat det som jag bedömer som avgörande här. Börjar med din sista fråga - och svaret är NEJ. För att en förening ska "uppstå" gäller rent juridiskt att man ska anta stadgar och utse en styrelse. Har inte dessa två punkter uppfyllts så är det inte en förening. (Registrering är alltså inte på något sätt avgörande för om det är en förening eller inte.)

MEN de tidigare två fetningarna gör mig lite tveksam till vad du egentligen menar... först skriver du att man beslutade vilka stadgar som skulle gälla och senare "stadgar skrevs aldrig"... Om stadgar antogs vid det första mötet så gäller ju dessa...?!

När det gäller försäljningen av föreningens tillgångar (förutsatt att man uppfyllt de juridiska kraven för att det ska vara en förening) så kan man knappast vänta sig att den ska regleras av stadgarna, utan i ett protokoll från ett föreningsmöte (där man uppfyllt de krav som angivits i stadgarna för vad som gäller för att vara beslutsför.)
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp