Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Kl

Det går inte att försöka gå halvvägs med uppsägningen då?
Dela på kostnader under en överenskommen uppsägningstid?

De får väl kanske komma till skott båda två och inse att det var jätteklumpigt att inte ha sånt tydligt angivet i avtalet, ta lärdom av det och hjälpas åt.

Eller erbjuda sig vad som kan vara en vanligt förekommande uppsägningstid eller liknande och betalat för den tiden för att slippa mer tjafs. Det kan bli en billigare utväg än att hålla på att bråka om det i evigheter med ersättningskrav hit och dit.
Kan man inte erbjuda sig tex 2 månaders uppsägningstid (eller vad som är rimligt) och stå för dessa?
Eller fråga vad som ägaren tänkt sig i uppsägningstid och så kan man kanske komma överens om en rimlig tid?

Det som är mest smärtfritt här tror jag är att försöka komma överens om en vettig lösning snabbt så att man får det ur världen utan att pengarna börjar skena iväg..eller stämningar hit och dit, betalningskrav etc.

Om man ser från ägarens sida så kan man förstå att det känns snopet ur ekonomisk synpunkt att få hem en häst igen som man inte väntat sig, så av den anledningen kan jag förstå att man vill ha ekonomisk ersättning för att hästen fick komma hem för tidigt, även om jag kan tycka att man accepterar en uppsägning om man tar hem hästen.

Vet att en sån jämförelse kan göras om man är oense ang uppsägningstid av stallplats, där har man jämfört vad som är en rimlig/normal uppsägningstid i närliggande stallar tex och utgått från det.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Jag har också tänkt på den varianten av överenskommelse och att man ska försöka hjälpa varandra, men som tidigare skrivet verkar ägaren vilja dra min vän inför rätta oavsett. Min vän skrev idag och förklarade att hon aldrig menat att ägaren skulle betalat några vet.kostnader och att hon jättegärna vill komma överens och tala ut för att se om de kan ordna upp allt men hon har ännu inte fått svar. Det kan ju visserligen vara så att ägaren haft fullt upp så vi får vänta och se om hon svarar sen :)

Jo absolut har ägaren blivit satt i en påfrestande sits eftersom denne nu står och betalar för en häst hon faktiskt ville ha ute på foder av just den enkla anledning att hon inte hade råd att finansiera sitt hästintresse. Det är ju dock så att hon är ganska svår att resonera med och min vän skrev igår och frågade vad ägaren egentligen ville här näst, men hon fick till svar att: Du är svår att nå fram till och jag har kontaktat jurist. Enligt juristen har jag inte något ansvar, allt detta går under avtalslagen.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Då skulle jag fråga rätt ut hur man bäst kommer överens om det som inträffat, vad ägaren tycker att man ska göra, att försöka komma till en lösning.
Fråga om det verkligen är nödvändigt att blanda in en jurist, det är ju kostsamt och tidskrävande (det kan ju liksom ta månader)..kan man komma överens är det bra mycket lättare för alla.
Och man behöver inte göra värsta grejen av det om det inte är nödvändigt sas.

Han/hon får väl fundera en stund, jag tror att låter man det vara lugnt en stund och ägaren får tid på sig att fundera så kan man nog komma överens och kanske be varandra om ursäkt. Fv verkar ju inte ha några problem med att betala för sig eller för vården av hästen utan verkar tillmötesgående och då borde det finnas en lösning tycker jag, om den är någorlunda rimlig.

Eller be att få prata med juristen om fv anses vara så svår att prata med..men det känns faktiskt en aning löjligt i ett sånt tidig skede även om det kanske uppstod en konflikt, man kan välja att "förlåta" och försöka föra en vuxen kommunikation i stället. Många gånger handlar det om ren tjurighet också men man behöver inte alltid dra allt till sin spets om det finns vettiga lösningar att ta till.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

För mig verkar det mest som ägaren försöker skrämmas för att få så mycket pengar som möjligt. Finns det ingen uppsägningstid skriftligt eller som parterna är överens om så är 1 månad ganska standardmässigt. En juste överenskommelse är att FW betalar för veterinärvården och en månads uppehälle, vart fall om skicket är som det sagts här dvs bra eventuellt kan man diskutera någon månad till. Om ägaren börjar kräva betalt för diverse annat skulle jag ifrågasätta det.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Låter vettigt. När de bestämt sig, glöm inte en skriftlig uppsägning där uppsägninstid står tydligt samt ev betalning. Jag tror på i det här fallet att det är rättvisast och rimligt att utgå från vad som är vanligast förekommande.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Jag ber om ursäkt på förhand då jag inte har läst hela tråden... .men vad stpr det i kontraktet? Står det att det är ett fodervärdsavtal så är det ju vad kompisen har skrivit på - ett avtal om att ha hästen på foder.

Om man egentligen menar att skriva på något helt annat så måste man ju också använda en annan formulering, skriva ihop ett kvitto bara eller vad som...
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Som jag förstått det så finns ingen uppsägningstid avtalad och en tvekan om avtalet är korrekt underskrivet/godkänt av båda parter..senaste borde ju kollas upp för att vara säker.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Som jag förstått det så finns ingen uppsägningstid avtalad och en tvekan om avtalet är korrekt underskrivet/godkänt av båda parter..senaste borde ju kollas upp för att vara säker.


Det är kort och gott så det ligger till nu ja, men nu verkar ägaren endast hänvisa till ett muntligt avtal hon säger att de ingått. Där råder det dock stora frågetecken eftersom de hävdar helt två skilda saker.

Det bästa vore ju om de kan sätta sig ned och prata lugnt och sansat. Ägaren får berätta sin version av det hela och hur hon uppfattat avtalet, och min vän får göra samma sak. Sedan bör de nog trots allt mötas någonstans på vägen, försöka förstå varandra och komma överens, för att spara både tid och pengar. Och har man då lärt sig någonting av denna historia bör man verkligen skriva ett fullständigt korrekt avtal om vad man kommit överens om i efterhand så att säga! :idea:

Tjurighet och ren envishet är nog många gånger en stor del av en tvist, och jag kan inte låta bli att fundera över om det även är så i detta fall :angel:
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Som jag förstått det så finns ingen uppsägningstid avtalad och en tvekan om avtalet är korrekt underskrivet/godkänt av båda parter..senaste borde ju kollas upp för att vara säker.

Det håller jag med om. Det jag tänkte på var detta:

Därefter skrev ägaren på med sin underskrift i båda kontrakten och min vän skrev på med sin namnteckning i båda (för att visa att hon tagit emot hästen, men inte att hon redan då ingick ett fodervärdsavtal).

Det jag är ute efter är alltså att om man inte "går med på" att vara fodervärd utan menar något annat, så bör man inte skriva på ett fodervärdsavtal. Då bör man lämpligtvis istället skriva ett kvitto på att hästen är avlämnad. Det går att skriva på vilken papperslapp som helst, bara det är ett ex. vardera till ägare och den hästen är lämnad till.

Med detta i åtanke tror jag det kan bli lite knöligt med veterinärvård osv, givetvis beroende på vad som står i det förtryckta kontraktet. Jag har bara köpe-kontrakt hemma (om det nu är Deckermanns) så jag kan inte kolla hur det ser ut.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Har båda skrivit under ett avtal är det ju bindande/gäller..jag måste nog ha råkat missa att båda faktiskt har skrivit under det i så fall.
Det var mycket text och jag trodde mig ha läst att det inte riktigt var underskrivet av båda parter, dvs bådas underskrifter på båda exemplaren.

Om så är fallet att båda har skrivit under får man ju givetvis utgå från vad som står i kontraktet och det man är oense om och som inte finns skrivet i kontraktet borde man ju kunna jämföra med vad som står i andra avtal eller vad som är vanligast kanske tex ang uppsägningstid då och utgå/komma överens om en lämplig lösning..Eller stå sitt kast för att man missat en viktig punkt i sitt avtal, men justast är att använda sig av vad andra normalt anser är en uppsägningstid då kanske för att mötas halvvägs.

Men då hänger jag med och nej ett avtal kan inte användas som enb kvitto på att hästen är avlämnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Jag vet att jag skrivit väldigt mycket och att det är knöligt :angel:

"Jag kan ju tycka att min vän egentligen inte borde skrivit på alls eftersom det blev tal om prövotid, och det tas inte upp någonting om prövotid i detta fodervärdsavtal." Jag skrev detta i ett inlägg på sida 1, och det är det min vän även insett nu i efterhand och det var fruktansvärt dumt gjort att överhuvudtaget sätta sin kråka på pappret.

Har även tagits upp här någonstans att det ändå är kontraktet att utgå ifrån, men där står inte särskilt mycket, vilket gör att ägaren även tar till att ett muntligt avtal upprättats (vilket de båda har helt vilt skilda uppfattningar om).

Det som känns som det rätta är att sätta sig ned, låta båda dra sina versioner, komma överens och gå igenom det lilla som finns i kontraktet samt försöka tolka det rätt och sedan försöka få fram en ordentlig överenskommelse där båda kan känna sig någolunda tillfreds. Jag ska försöka tala med min vän imorgon och se vad hon säger. Jag hoppas dom kan släppa envisheten och börja prata som vuxna människor åtminstone. :D
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Med detta i åtanke tror jag det kan bli lite knöligt med veterinärvård osv, givetvis beroende på vad som står i det förtryckta kontraktet.


Min vän står för kostnaderna för vården, och annat har det inte varit tal om iallafall :) Nu är det mer uppehället det gäller tänker jag, och i och med att ingen avtalstid eller uppsägningstid finns uppsatt så blir det krångligt. Om ägaren kan komma med ett förslag på vad hon tänker sig så kan man dra det därifrån, men hon vill uppenbarligen stämma min vän för kontraktsbrott och vill inte prata med henne irl eller ens på tfn. Det är sms som gäller, och det enda hon svarar min vän numer är "jurist, kontraktsbrott, jag har inget ansvar".

Vi får se vad som händer här näst.. min vän får avvakta och se om ägaren hör av sig eller så får hon glatt vänta på att bli kontaktad av en jurist :crazy:
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Är ägaren inte tillmötesgående alls så är det väl bara att invänta samtal från juristen i så fall så kan den personen tala om vad det handlar om..Det är ju inte så att det är en fallande dom direkt för att juristen hör av sig :)

Men det är mycket märkligt att man inte ens kan tala om vad man har i åtanke utan bara hävdar avtalsbrott, hade ju varit lättare om personen varit mer saklig kanske.
Jag hade då inte diskuterat mer i så fall..vem vet, ang jurist kan lika gärna vara ett hot också och det kanske inte ens finns någon inkopplad (m tanke på kostnaden)..Båda har ju ingått ett avtal och båda har ansvar på ett eller annat sätt på det man kommit överens om i kontraktet. Synd bara att man inte kan hitta en lösning direkt så är problemet ur världen.

Jag tror i alla fall gällande uppsägningstiden om det inte finns givet så lär väl juristen i så fall mena att man får utgå från vad som är normalt.
Däremot kan det ju bli lite bökigare ang avtalstiden eftersom att fodervärdsavtal brukar löpa under längre tid, om man nu altså kommer att måsta jämföra .. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Som jag tolkar det har parterna ingått (och undertecknat) ett fodervärdsavtal. Så långt är väl allt klart.

Däremot är det väldigt magert med punkter i kontraktet, och det reglerar inte så mycket som avsikten kanske var från början. Rätt?

Då får man ju helt enkelt gå på vad som kan vara rimligt, vad gäller uppsägningstid och kostnadsfördelning. Ingen kommer att tjäna på att ta detta till rätten, mer än möjligen en eller två jurister.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

fast avtalsbrott lär det väl inte vara tal om, eftersom ingen uppsägningstid är avtalad...? Eller?

Sorry TS, hade missat att det var själva uppehället som var grejjen, ska läsa hela tråden i morrn när min hjärna är vaken ;)
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Om det inte är rimligt att tro att man har noll uppsägningstid, då kommer nog inte rätten att göra en sådan bedömning heller. Om någon orkar lägga pengar på att dra det till tinget.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Om det inte är rimligt att tro att man har noll uppsägningstid, då kommer nog inte rätten att göra en sådan bedömning heller. Om någon orkar lägga pengar på att dra det till tinget.

Det var inte noll uppsägningstid jag menade - utan precis vad jag skrev - att man inte har avtalat om uppsägningstid.

Om man inte har avtalat om något så kan man ju inte heller bryta mot avtalet... och eftersom man inte har avtalat som något så måste man komma överens. På ett eller annat sätt.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Här pratar man eg om lite olika saker.
1. Kontraktsbrott: JA, det anser jag då fodervärden ej sagt upp i rimlig tid utan låter häst ägaren hämta direkt (nu skriver jag i allmänhet utan tanke på skukdomsbild) och att säga upp ett foder avtal för att hästen blir dålig funkar ju inte. MEN kan man hävda att skada/sjukdom funnits innan så är det ju ngt annat. Som fodervärd är man ju fullt ansvarig, men vid sjukdom bör ägare kontaktas som oftast står för försäkringen.

2. Att avliva någon annans häst är ju olagligt, och att skicka häst på operation utan att kontakta hästägare och försäkrings tagare kan man ju inte heller göra. Så här är det ju absolut ägarens ansvar att fatta beslut. Och om hon då fattar beslutet att ta hem hästen så är det ju inte fodervärden som bryter kontraktet.

3. Som ägare till häst som blivit sjuk hos fodervärd är man ju inte glad och försöker nog allt man kan för att få rätt, det hade jag oxå gjort.

4. Knivig situation, om hästen är frisk så kan ju ägaren inte hävda att fodervärden skadat hästen, men däremot att hon brutit mot uppsägnings tiden som iallafall är minst en månad.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Att ta hem hästen tolkas förmodligen som man godtagit uppsägningen.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

4. Knivig situation, om hästen är frisk så kan ju ägaren inte hävda att fodervärden skadat hästen, men däremot att hon brutit mot uppsägnings tiden som iallafall är minst en månad.
Fast de har ju inte avtalat om nån uppsägningstid så det går ju inte att säga att den är si eller så lång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 712
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 795
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp