Ekonomisk förening

Blueberry

Trådstartare
Hörni Buke, med tanke på den gedigna bredden och erfarenheten här undrar jag om någon bukefalist har varit inblandad i, bildat eller på annat sätt engagerat sig i en EKONOMISK FÖRENING.

Snälla, säg ja. :o:D

Jag vet självklart att och var det finns information på internet, men jag behöver en riktig person att bolla lite med.

Jag har varit med i styrelsen i en Bostadsrättsförening som är en special form av en ekonomisk förening. Jag har också varit involverad i ridklubbar. Däremot är jag ingen mästare på lagstiftningen. (men jag har under årets lopp fått mycket bra hjälp här)

Vad vill du veta?

Vägförening är ekonomisk förening. Dagiskooperativ är ekonomisk förening. Fiberföreningen är ekonomisk förening. Jag har varit, och är, med i ett gäng.

Svaren kan skilja sig mycket beroende på slag av förening.

Vad vill du veta?

Vägförening är ekonomisk förening. Dagiskooperativ är ekonomisk förening. Fiberföreningen är ekonomisk förening. Jag har varit, och är, med i ett gäng.

Svaren kan skilja sig mycket beroende på slag av förening.

Vi tänker ek för som bolag snarare än förening. Handel, varor och tjänster, men att vi som driver det har samma skyldigheter och rättigheter och delar lika. Ingen är någons chef.

Njaej, det som lockar med en ek för är att det är typ som ett AB och att det är föreningen/styrelsen som är ansvarig - inte vi personligen. Plus den "platta organisationen". Vi har båda drivit enskild firma förut, och handelsbolag kändes inte ens som ett alternativ utan det stod mellan AB och ek för, men eftersom en ek för ändå kan bilda egna AB så kändes det mer och mer självklart med ek för. :) Plus att vi kan lägga vårt eget startkapitalet på produkterna i stället för att peta in det som AB-kapital.

Det enda vi egentligen behöver hjälp med är att skriva stadgar så att ingen annan kan bli medlem, att styrelsen inte får lön utan bara de anställda och allmänt om fördelning av överskott. (Vi anställer oss själva i vår egen förening.)

• Gilla
Reactions: Sar
Plus att vi kan lägga vårt eget startkapitalet på produkterna i stället för att peta in det som AB-kapital.
Har inte koll på ekonomisk förening men reagerar lite på det här. Startkapitalet för ett AB innebär bara att ni ska ha tillräckligt mycket pengar för att nå upp i minimisumman (för tillfället 50 000 kronor). Vad ni sedan lägger pengarna på är upp till er. Startkapitalet i mitt AB går till produkter, till min mors gick det till lokaler och inventarier för att ta två exempel.

Har inte koll på ekonomisk förening men reagerar lite på det här. Startkapitalet för ett AB innebär bara att ni ska ha tillräckligt mycket pengar för att nå upp i minimisumman (för tillfället 50 000 kronor). Vad ni sedan lägger pengarna på är upp till er. Startkapitalet i mitt AB går till produkter, till min mors gick det till lokaler och inventarier för att ta två exempel.

Sant.
Nu tar vi pengar ur egen ficka, beställer produkten (för mindre än 50 000). Försäljningsvärdet är ju betydligt högre än inköpsvärdet, så det kan räcker med det som säkerhet för AB? Eller att vi säljer det som ek för först och tar en del av vinsten för att bilda AB.

Tanken är att så småningom "risksprida" och ha flera olika verksamheter under föreningen, och flera olika bolag.

Sant.
Nu tar vi pengar ur egen ficka, beställer produkten (för mindre än 50 000). Försäljningsvärdet är ju betydligt högre än inköpsvärdet, så det kan räcker med det som säkerhet för AB? Eller att vi säljer det som ek för först och tar en del av vinsten för att bilda AB.

Tanken är att så småningom "risksprida" och ha flera olika verksamheter under föreningen, och flera olika bolag.

http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/starta/anmal/apportegendom-1.13109

Jag är inte på nåt sätt expert på ek för, men kan inte se nån anledning alls till att ni ska välja det utifrån det som framkommit i tråden. Allt det ni önskar uppfyller ab. Enda anledningen som jag kan se till att välja ek för över ab är om medlemmarna/ägarna ändras mycket (tänk montessoriskola, brf, fiberförening). Ja, ni måste ha 50 tkr för ett ab, men de pengarna kan ni handla för, det är inte så att de måste stå orörda på nåt företagskonto.

Ja, ni måste ha 50 tkr för ett ab, men de pengarna kan ni handla för, det är inte så att de måste stå orörda på nåt företagskonto.

Njaoaa. Halva aktiekapitalet måste finnas, men det kan ju finnas i lagervärde t ex. Pengarna behöver, som du säger, inte stå på ett konto. Däremot måste de ju finnas uppstarten, jag har dålig koll på vad som gäller för apportegendom numera.

Jag är inte på nåt sätt expert på ek för, men kan inte se nån anledning alls till att ni ska välja det utifrån det som framkommit i tråden. Allt det ni önskar uppfyller ab. Enda anledningen som jag kan se till att välja ek för över ab är om medlemmarna/ägarna ändras mycket (tänk montessoriskola, brf, fiberförening). Ja, ni måste ha 50 tkr för ett ab, men de pengarna kan ni handla för, det är inte så att de måste stå orörda på nåt företagskonto.

Nja, det är bättre för oss rent demokratiskt att ha en ekonomisk förening :)
Plus att vi vill ha "paraplyet", vi bildar antagligen ett AB under får ek för redan till våren.

Nej, för då är vi båda personligt ansvariga. Det är klart bättre om bolaget självt står som ansvarigt och att det inte kan falla på en person.
Ok! Hoppas du får bra rådgivning på coompanion, de är ju bra på sånt här. Annars finns det gratis rådgivning på Nyföretagarcentrum också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 135
Senast: lilstar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 252
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V