Bukefalos 28 år!

eksem i man kam

A

axet

Jag har blivit ägare till en islandshäst som har eksem i mankammen.

Jag har köpt ett eksemtäcke till henne. Men måste man verkligen lägga på henne ett täcke som täcker hela kroppen när det bara är i mankammen som hon har eksem? Hon har inget i svansroten eller någon annanstans Räcker det inte med en eksemhuva som också täcker hela halsen ned till manken

AnnKristin
 
Sv: eksem i man kam

Eksem hos islandshästar är ofta en allergisk reaktion som kommer pga knottangrepp. Att bara täcka halsen för att det är enda stället där hästen kliar sig hjälper nog inte eftersom knotten fortfarande kommer åt att bita på resten av kroppen.
 
Sv: eksem i man kam

Exemtäcke är luftigt och torkar väldigt fort vid regn=)...Så på den punkten är det inge fara..
Häst som hr exem måste skyddas och smörjas.. det är ett tidskrävande jobb du har köppt dig.. vet man bara med sig att man har rätt mkt att pyssla med under sommaren och att det kostar lite extra så är det inge fara..

Tvätta hästen 1 gång i veckan och var mkt noga med att svampa av hästen efter ridning när den blir svettig..Mygg och knott dras mer till svettiga hästar än till rena.

Smörj in hästen morgon middag kväll med flugmedel och exemmedel.. alovera är super mot klåda!
Oftast är ert som mest knott och mygg på kvällarna de vet man ju själv när amn ska sitta ute å grilla.. så fort solen börjar gå ner kommer de små jäklarna:crazy:
Har man tillågng till stall så ta gärna in hästen ett par timmar från 19-22 då det är som värst
 
Sv: eksem i man kam

Exemet bara YTTRAR sig i manen, du måste täcka hela hästen, om hon ska bli klifri.
 
Sv: eksem i man kam

Tack snälla ni för alla svar. Nu förstår jag varför man ska paketera in hela hästen.

Jag rider henne inte. Hon är gammal, 27 år, och går med mina andra hästar för att ha det bra. (Jag hoppas verkligen att hon kan ha det bra trots eksemet.) Jag tränar bara lite NH med henne för att hon ska ha något intressant att göra.

Jag har tvättat henne med mjällshampo och har beställt Horsol på apoteket. Då ska jag köpa Alovera också. Flugmedel har jag.

På kvällarna går hon och ställer sig djupt in under vindskyddet, där verkar det inte finnas några knott. Hon är en uppenbarligen en gammal vis häst.

Tack igen för alla svar, de betydde mycket för mig.
 
Sv: eksem i man kam

Använd Zinkpasta!!!
Jag har äntligen hittat något som funkar på min Islännings eksem i mankammen. Zinkpasta finns att köpa på apoteket. Det är iofs små förpackningar men väldigt dryga och effektiva, och inte alltför dyra (30kr st). Zink verkar uttorkande och lägger sig som en hinna som sitter kvar och skyddar flera dagar. Dessutom blir det inte så kladdigt som många hästkrämer mot eksem.

Jag kan också rekommendera Salsyvase 2%, också på apoteket (receptfritt), för skrovliga och flagnande partier. Det är mjukgörande och används av människor med Psoriasis.

Lycka till!
 
Sv: eksem i man kam

Eksemtäcke är a och o för en eksemhäst. Dygnet runt från början av knottsäsongen tills det har varit frost några nätter/dagar. Alltså från mars till november där jag bor. Jag sprayar med citronellabaserat myggspray varje kväll,smörjer med Nylandersalva där eksemet finns varje till varannan dag. Dessutom ger jag linfröolja året om + probimin under knottsäsongen. Min häst är så gott som symptomfri med den här behandlingen.
Men, hon skadade sig i påskas och fick en kur med smärtstillande en vecka. Vips kom eksemet som brev på posten. Stress, snabba foderbyten med störning på tarmfloran är inte bra för en eksemhäst. Bra att veta.
Dessutom måste man nog prova sig fram med vad som funkar bäst när det gäller salvor o dyl. Det skiljer sig väldigt från häst till häst.
Men börja med ett eksemtäcke. Och håll henne så ren du kan. Något som stillar klådan och gör huden mjuk. Att hon går in i vindskyddet är bra. Då behöver du nog inte stalla in henne på kvällen. Mina hästar går alltid in i vindskyddet när knotten är som värst. Även när bromsarna kommer så är vindskyddet bra.
Lycka till, och hoppas du hittar något som funkar. Var beredd på mycket pyssel.
 
Sv: eksem i man kam

horsol då och då är mycket bra att komplettera med.
jag tar det när mankammen ser bösig ut ca i gång veckan nu och mindre sedan.
man lägger ett tiotal droppar och allt mjäll försvinner, ser inte trevligt ut om man inte sett det förut.
det blir inga sår utan ny hud kommer fram.
skulle inte använde det så ofta som dom rekomenderar pga att det är så effektivt.
Schamponera i ggr veckan.
kolla om magsträngen är hård och mellan frambenen och behöver smörjas med fet kräm.
rena täcken, min häst har dom max 5 dagar sen tvättas dom.
har 4 olika varianter beroende på vilket väder det är.
 
Sv: eksem i man kam

Ett tips är att titta om zinksalva finns på babyavdelningen i mataffären, bland blöjor och så. Det är större tuber och lite billigare. Jag har alltid själv köpt från apoteket ända tills jag fick barn och hittade zinksalvan där.
 
Sv: eksem i man kam

Oj, tack för alla fina råd.
Jag ska verkligen pröva mig fram och se vilket som funkar för min häst.

Jag började inte med eksemtäcke förrän några veckor sedan, eftersom jag ine visste att hon hade eksem. Det hade ju varit en fördel om jag hade börjat tidigare.

Jag tvättar henne en gång i veckan och ska precis börja med horsol. (jag får den beställda horsolen idag). Jag ska köpa zinksalva, Salsyvase 2% och Nylandersalva också. Det blir till att pröva sig fram.

Jag har bara ett eksemtäcke. Det kostade ju 1300 kr. Jag måste verkligen överväga om jag ska köpa ett eller två till...

Tack igen för alla svar. De har verkligen varit till hjälp.
 
Sv: eksem i man kam

jaha, jag trodde man skulle hålla huden mjuk med mjukgörande "typ", så man ska alltså torka ut huden? låter fel för mig på exem som i sig är torkade,, eller? bara vad jag trodde iaf..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 250
Senast: Bee
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 646
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 296
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 066
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp