Eksem på vintern

Parrot

Trådstartare
Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen.
Detta avhjälps hjälpligt med flugtäcke och salva. Jag upplever inte som om hästen har stora problem, utan lite små skorv som klias. Hon kliar sig inte jättemycket, utan det är väl mest jag som ser att hon har eksem och behandlar henne. MEN jag ser en fläck i boxen där hon förmoligen står och guggar sig emot ibland och svansen är ibland ruggad efter klining. Så visst är hon irriterad på att det kliar och försöker stilla klådan.

Nu till min fråga:
Nyligen upptäckte jag små sår som jag tror är kopplade till eksemen då det är små kluster av småsår med liten seg vit skorpa som trillar av när man pillar bort dem. Lite skorvig yta på småsåren. Dessa sitter på buken och under magen. Kontexten på dessa sår påminner om eksemens sårskorpor.

Jag har aldrig förut haft hand om någon häst eller ägt häst som har haft eksem. Jag är inte riktigt bekant med detta fenomen. Kan det vara eksem som hon nu har under magen eller är detta något annat? Om eksemen är kopplade till flugor/knott på sommaren (vilket jag har trott ) varför har hon då symtom nu? Ni som har eksemhästar är era hästar symtomfria under vinterhalvåret? Är eksemhästar generellt känsliga i huden?
Hästens mamma är arab, och jag har förstått att i den rasen finns det eksemhästar.
 
Sv: Eksem på vintern

Det kanske du har rätt i. Jag trodde mest att de satt på rygg, men nu när jag har läst runt lite så ser jag att de kan även uppträda på magen. Dessa sitter precis framför ljuverna. Hon är sällan blöt där när hon kommer in, men kanske har hon varit det utan att jag märkt det, och skollorna slagit fäste. Jag ska läsa runt lite mer. Hon har haft regnskollor tidigare sa förra ägaren kom jag på nu, de satt på ryggen. Tack för tipset. Jag ska hålla detta under uppsikt.
 
Sv: Eksem på vintern

Kan också vara fukt eksem. Klipp ner ställena hon verka ha klåda på så torkar hon snabbare och lättare.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som haft liknande? Veterinär har varit ute, han fick en kortison kur som hjälpte men så fort vi slutade med kortison en kom det...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: Cornelia
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 478
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 476
Senast: HeleneF
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp