Eksem sommartid- Ger upp!

Sv: Eksem sommartid- Ger upp!

Ah då kanske det går att få tag på vid speciella skäl som du hade, och exem kanske inte räknas som det :/
 
Sv: Eksem sommartid- Ger upp!

Även om man tar av täckerna en kort stund så blir dom ju så extremt svettiga under...det blir väldigt varmt...och värme kan ge mer exem. (jag vet, jag lider av kroniskt exem själv, suck)

Inte om man har ett riktigt bra täcke. Som sagt så denna islänningen jag pratar om är väldigt sval under täcket,svalare än dom som stått utan täcke i solen. Nu vet jag inte vilket märke ägaren hade på just det täcket,var ett mörkgrönt iallafall. Sen har hon även några vanliga brunbeiga (tror från boett) och dom är dom betydligt varmare av. Kan ju vara ett Boett det här nya också,men att det är nyare,är iaf mörkgrönt. Jag vart helt chockad när hon bad mig känna under täcket att han var så sval,hon var helt lyrisk över detta,och det vart jag med.

Hennes häst är 24 tror jag,och har ganska mycket päls året om,och det brukar som sagt ligga en massa päls i "magpåsen" varje dag,därav hon är så noga att ta av täcket för att få bort pälsen,och borsta bort extra päls från honom. Hon tar alltså inte av täcket för att han behöver svalka sig.

Svettig under täcket har han aldrig varit! När det regnar mycket så har hon regntäcke på mitt i sommaren för att han inte ska bli blöt/fuktig,då det som sagt är högre risk för exem då.

Däremot vet jag att hon hade något billigare exemtäcke någon gång,då var han väldigt väldigt varm under...
 
Senast ändrad:
Sv: Eksem sommartid- Ger upp!

Sen kan det ju säkert vara olika från häst till häst. Jag har aldrig haft någon exemhäst så jag själv har inte mer erfarenhet av det än att jag stått i samma stall som en,och efter att ha sett hur hon sliter med detta varje sommar så kommer jag under några omständigheter aldrig skaffa mig en heller.

Men ville bara poängtera att det faktist går att ha dom ute dygnet runt på bete,men ett bra täcke,noga skötsel och tvätt av både häst och täcke,och bra medel att smörja med. Sen att man börjar täcka i tid. Helst i början av April senast (iaf här),och att man inte tar av täcket för tidigt. Finns ju dom som börjar täcka i Maj/juni...

Denna islänning har som sagt varit ett vandrande sår på sommrarna innan,nu är han jättefin.
 
Sv: Eksem sommartid- Ger upp!

Att täcka med eksemtäcke tidigt på våren innan knotten kommer är A och O.
Räcker inte med flugtäcke. Jag ger även linfröolja hela året i förebyggande syfte. Horsol ger jag också innan något symtom märks. Gäller att vara steget före och inte vänta tills klådan börjar. På öppna sår är Nylanders hästkräm bra. Mina gamla eksemhästar 28 och 30 år gamla har nästan blivit symtomfria. Kliar inte bort man och svans längre och inga öppna sår.
.
 
Sv: Eksem sommartid- Ger upp!

Hade en kompis förut som hade islandshästar.
Ena stoet hade hemskt exem på somrarna, de använde exemtäcke och Nylanders hästkräm. Fungerade för dem alla fall. Hon smörjde morgon och kväll och innan ridtur
 
Sv: Eksem sommartid- Ger upp!

Vilka medel har du provat? Finns det något som du inte har provat? Själv har jag väldigt positiv erfarenhet av Ökozon. Den innehåller dels kosttillskott och dels krämer och shampo för utvärtes bruk.

Jag tycker att Ökozon är det bästa. Har inte träffat på en häst som inte blivit bättre av det.
Det i kombination med att täcka med ett ordentligt eksemtäcke, typ Boett, och stalla in på natten i samband med skymningen.
 
Sv: Eksem sommartid- Ger upp!

kl

Jag inser ju att folk inte gör något annat än name droppar massa produkter, så då kan ju lika gärna "min" kräm vara med.

Det är en kräm från NETTEX som nu mer säljs på Ho*ze.se, endast på nätet än så länge. Den heter Itch stop. Det står ju i produktbeskrivningen att den ska vara i förebyggande syfte och att man senare ska använda deras kräm Summer Fly Cream, den har jag dock inte provat.

Grejen är den att jag fick som sagt tag på deras itch stop för några år sedan på min lokala ridsportsbutik. De hade haft en försäljare där med planen att lansera Nettex i sverige men det gick sådär och jag fick helt enkelt burken, som är en av de absolut bästa hästprodukter jag haft!
Efter det letade jag som en galning, men inte fått tag på den i Sverige. Tillslut kontaktade jag tillverkaren i England och skulle precis börja sälja deras produkter i Sverige (bara för att jag ville få tag på denna kräm!). Hur som helst så kom det ett barn och ytterligare en graviditet i vägen och H*orze hann lansera grejerna innan mig och då lät jag helt enkelt bli.
Innan de hann lansera fick jag hem en del produkter för att sälja och har hunnit prova en del, men inte alla. Däremot har de jag faktiskt hunnit prova, varit helt fantastiska! Eftersom det varit höst och vinter har tyvärr inga av de produkterna varit akti-flugprodukter, men de har en himla massa olika som jag kommer prova. Håller de samma kvalité som jag tycker att itch stop har, så kommer de vara fantastiska! Notera också att det finns två olika starka flugsprayer och de har whipes för att applicera kring typ ögon osv..
Vill man, finns det väldigt bra information på deras egen hemsida (man kommer dit om man snabbt googlar märket och sedan går in under rubriken "Equine". Där har de sorterat de olika produkterna bra, så man lätt hittar vad man letar efter. Däremot är ju all fakta på engelska, tycker man det är jobbigt kanske man kan gå gå in på h*rze och söka på produkterna och se vad som står där.

Ska notera till moderator igen att jag alltså INTE säljer de här produkterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Eksem sommartid- Ger upp!

Använder följande på vår halvblodsvalack med bra resultat.
# Eksemtäcke och flughuva med hela öron.
#Tvättar med milt medel efter träning
#smörjer med Effekta soli solfaktor 10 på svans och man dagligen.
#linfrökaka dagligen
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 418
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 549
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 720
Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp