M

MalibuSunrise

vilka är de första tecknena på eksem???
som sorts skorv-skorpor på baken? möjligt? :confused:
 
Nej, det tror jag inte. Normalt får man en häst som kliar sej hysteriskt, mankammen blir "bubblig" o svullen.
Kliar svansen mot allt lämpligt.

Så kliandet o svullnaden o det bubbliga får man titta efter först.På sommaren får den ofta bulor efter insekter, o sår.

Lite allmän info....

Lena
 
en i stallet har fått som skrov-tossar som sitter fast i huden på rumpan. när man drar bort dom blir de rött o ev blöder. va kan de va?
 
Nja.. det brukar väl inte börja på kroppen så.. mer i svans och man.. har hästen kliat sig eller kommer skorvet bara ändå?
 
Om hästen är på väg att utveckla eksem, brukar det synas främst i mankammen under denna årstid.
Mankammen är då svullen och bubblig, samt mjällig och torra hudflagor.

Det du beskriver på baken, kan antingen var någon typ av svamp eller sk regnskållor. Är fläckarna i storlek enkrona eller större, bör man kolla så at det inte är ringorm.

Oftast brukar bara håret rasa av och lämna en torr lite upphöjd bula, men det har hänt att det startat enligt din beskrivning.
 
Ja, eller så kan det vara någon allergi.
Min pålle reagerade starkt på äpplen just då äpplena börja falla från träden i aug. Då kom det sådana skorvor o så blödde det under. När jag skalade träden o hade bort äpplena försvann skorvorna.

Kolla upp vad han får i sej, tror nu rätt mycket på ev allergi om nu inte Boj har rätt i vad hon tror.

Lena
 
Kom oxå på att t ex havreallergi är ganska så vanligt.
 
Låter mer troligt att den har fått någon annan form av hudåkomma, inte ovanligt när det är så fuktigt ute som nu. Regnskållor kanske?

Om jag var du skulle jag tvätta rent det med alsollösning ett par sadar i sträck och se om det hjälper. Alsollösning är ju lite uttorkande. Se också till att pälsen får ordentligt med luft.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
625
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp