• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kolema
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 500
K

kolema

Finns det några bra salvor eller behandlingar för hästar med eksem som gör att de fortfarande kan vara ute på tex bete? Väntar antagligen hem en som misstänks ha eksem. Vi ska visserligen ta skrapprov osv men är nyfiken ändå. :confused:

Zinkpasta är uttorkande å bra. Det funkar. Vart har hästen eksem?
Badda med alosolsprit, alt. desivon, sen stryk på zinkpasta... :idea:

I manen och i svansroten. Det har inte blivit några sår än bara en extrem klåda. Stackars liten... :cry:

Så där hade mitt tinker sto, (sk.tinkerloppor). Vad är det för häst du har? Färg? Om det är en ljus häst, med ljus man så är det lättare med eksem. Troligtvis är det solen som är boven i dramat...

Det är ett svart shire sto som aldrig har haft de symptomen förr...

Har hon problem med hovskägget åxå? Det är nämligen så att dessa små loppor jag pratar om lever endast på hästar som har mycket hovskägg, i man/svans å hovskägg. Besvären blir värre på vår/sommar då det blir extra varmt å fuktigt i skäggen (alt. man/svans).
Mitt tinker sto stod alltid å kliade sina ben, gned benen mot varann. Men hade inte problem med svans å man. Men det hade hennes dotter, vars pappa va shire...
Det finns ett medel att köpa som man tvättar svans/man/hovskägg i. Men minns inte vad det heter. Man måste tvätta varannan vecka tror jag det va, å använda handskar å skyddslasögon. Det är starkt!

kan vara överkänslighet mot knott också, bor du nära en skog?
Min häst står i ett stall med mycket skog runtomkring och knotten är överjävliga... det som funkat bäst hittills här en speciell Aloe Vera-spray (har provat andra aloe vera produkter innan med verkningslöst resultat) i man och svans, men jag sprayar dagligen. I kombination med ett bra insektsavskräckningsmedel. Köpte även ett flugtäcke men konstigt nog fick jag inte runt täckgjordarna runt magen :confused: så det ska återlämnas och ev bytas mot annat.

Tihi... Att inte jag tänkte på det?! :o Knott, dom är förjävliga...
Jag brukar använda tee trea oil på pållarna vid knott å sånt. Även switch :idea:

Nylanders häst creme utmärkt. Vår shettis har problem med solexem. fungerar bra på honom.

Nej fotskabb är det inte då vi har behandlat med cebasil och enligt en annan vet (inte min ordinarie) så kan hästar ej få skabb i mannen..... Fast jag tror visst att de kan de...speciellt om man inte förstår att det är hovskabb utan tror att det är mugg eller rasp och bara behandlar för det, då kan ju skabben enligt min logik spridas till resten av kroppen. Hovskabb är vanligt förekommande på kallblod och hästar med rikligt hovskägg

Precis, mitt tinker-avkomma, förrasommaren, då ettår, skade av sig hela svansen å manen, vi va tvugna att raka bort allt hovskägg, eftersom det va ovanligt mycket å långt.

Sv: Eksem

Hej!

Jag hjälper till i ett stall som ofta har nyimporterade tinkrar och shire. Måste nog säga att 9 av 10 har någon sorts ohyra när de kommer tyvärr. Precis som vid tex fotskabb så kan hästen vara helt symtomfri under en ganska lång tid innan det bryter ut. Ju tidigare du börjar behandla desto bättre är det.

Det finns en speciell "loppa" som nog är det vanligaste (därav smeknamnet Tinkerloppan då det riktiga namnet är långt och krångligt) och den sitter oftast i man, svans och hovskägg. Om man tar en ficklampa och lyser och går igenom så kan du få se små svarta djur men de är svåra att få syn på (vet inte om du lyckas så bra med det eftersom hästen är svart men det kan vara värt ett försök). Bästa ställena att börja leta på brukar vara vid manken och svansroten.

Vi fick ett pulver (kommer inte ihåg vad det heter, kan kolla upp det om du vill?) utskrivet av veterinären som skulle pudras på hela hästen 1 gång i veckan. Under tiden fick inte hästen borstas och som vid fotskabb så måste hela stallet, borstar, utrustning osv skuras rena. Har för mig att man ska hålla på i 6-8 veckor.

Har du märkt några skillnader på hennes beteende? En del blir lite lätt irriterade, kliar sig mer och stampar i golvet (ser ut som de försöker stampa av ohyran som biter).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
587
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka