Nya/återkommande bak-hältor

Kalkon87

Trådstartare
Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde ta rätt om man var tydlig. Vi gjorde en check hos veterinär på klinik och milda skador fanns på gaffelbandsfästet VB. Under behandling för det så rymde hon och tog en galopptur, efter det hade hon även milda förslitningar på gaffelbandet HB.

Det här har lyckats läka ihop och har vid nya koller inte förändrats så gaffelbanden är inte sämre.

Men det är något fel/knas bak i hästen ändå. Hinner börja sätta igång hästen och sen kommer en ny hälta. Först var det haserna i typ maj/juni, röntgen visade pågående inflammation men inga tidigare skador. Sprutade med kortison och började sätts igång enligt schema. Sen blev hästen stundvis panikslagen och hade tydligt ont. Då var SI-leden öm vid palpering. Behandlade med schokwave för att se om det var där hon hade ont. Och efter två rundor schockwave sprutades hon även i båda SI-lederna.

Nu har hon tydligt visat att nåt gör ont och veterinären anser att det ”bara” är haserna. Så de sprutades igen, och ja, hästen verkar mycket bättre men känns inte bra. Samt att hon fortfarande är och konstant varit öm vid palpering av SI-lederna. Hon är även behandlad av equiterapeut på remiss från veterinär som konstaterat problem med SI-lederna och ”hela överlinjen”. (Spänd och öm.)

Vad ska man göra? Anta att hon utvecklat spatt efter första röntgen av haserna? Pålagring i SI-lederna, hur yttrar sig det? Knän, rygg, halskotpelare??? Det känns som att vi bara behandlar symptom men att det finns något annat problem i grunden.

(Hon blir 14 i år och innan det här har hon aldrig varit skadad.)

Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde ta rätt om man var tydlig. Vi gjorde en check hos veterinär på klinik och milda skador fanns på gaffelbandsfästet VB. Under behandling för det så rymde hon och tog en galopptur, efter det hade hon även milda förslitningar på gaffelbandet HB.

Det här har lyckats läka ihop och har vid nya koller inte förändrats så gaffelbanden är inte sämre.

Men det är något fel/knas bak i hästen ändå. Hinner börja sätta igång hästen och sen kommer en ny hälta. Först var det haserna i typ maj/juni, röntgen visade pågående inflammation men inga tidigare skador. Sprutade med kortison och började sätts igång enligt schema. Sen blev hästen stundvis panikslagen och hade tydligt ont. Då var SI-leden öm vid palpering. Behandlade med schokwave för att se om det var där hon hade ont. Och efter två rundor schockwave sprutades hon även i båda SI-lederna.

Nu har hon tydligt visat att nåt gör ont och veterinären anser att det ”bara” är haserna. Så de sprutades igen, och ja, hästen verkar mycket bättre men känns inte bra. Samt att hon fortfarande är och konstant varit öm vid palpering av SI-lederna. Hon är även behandlad av equiterapeut på remiss från veterinär som konstaterat problem med SI-lederna och ”hela överlinjen”. (Spänd och öm.)

Vad ska man göra? Anta att hon utvecklat spatt efter första röntgen av haserna? Pålagring i SI-lederna, hur yttrar sig det? Knän, rygg, halskotpelare??? Det känns som att vi bara behandlar symptom men att det finns något annat problem i grunden.

Är SI-led ultraljudad? Det hade jag velat ha gjort för att se om det utvecklats pålagringar där.

Vilka undersökningar har gjorts? Ul/röntgen etc, och på vilka delar?
Har man röntgat något mer än haserna?

Om veterinären anser att det bara är haserna nu, släckte bedövning av haser alltså hältan?

Angående SI-lederna, om nu equi misstänker något där, har veterinär undersökt leden på något sätt?

Byta veterinär/klinik för ett andra utlåtande?

Min har pålagringar i SI-leden, måttligt på höger sida och mild på vänster. Det har visat sig genom ovilja till arbete, svårighet med galoppen, i trav i höger varv tar hon kortare kliv med höger bak antagligen för att då blir den sidan bärande medan i vänster varv syns inget eftersom hb då blir påskjutande

Vilka undersökningar har gjorts? Ul/röntgen etc, och på vilka delar?
Har man röntgat något mer än haserna?

Om veterinären anser att det bara är haserna nu, släckte bedövning av haser alltså hältan?

Angående SI-lederna, om nu equi misstänker något där, har veterinär undersökt leden på något sätt?

Byta veterinär/klinik för ett andra utlåtande?
Ul av diverser senor, röntgen haser, röntgen framhovarna.

Haserna bedövades aldrig utan hon sprutades direkt då det varit problem med dem tidigare. Nu inser jag hur dumt det här låter och att jag nog borde ha stått på mig mer för att kolla ordentligt. 🫣

Ingen vidare undersökning har gjorts av SI-lederna efter att de sprutades förutom att de ville att equi skulle behandla det.

Kanske kan byta veterinär, men finns bara två kliniker på rimligt avstånd (kör redan 1h enkel väg) och har noll tillit/respekt för den andra kliniken.

Får nog stå på mig och begära ordentlig koll på SI-lederna och eventuellt knäna då jag upplever att rörelsen är hämmad däromkring.

Min har pålagringar i SI-leden, måttligt på höger sida och mild på vänster. Det har visat sig genom ovilja till arbete, svårighet med galoppen, i trav i höger varv tar hon kortare kliv med höger bak antagligen för att då blir den sidan bärande medan i vänster varv syns inget eftersom hb då blir påskjutande
Allt det låter väldigt bekant. Hur såg prognosen ut för er?

Allt det låter väldigt bekant. Hur såg prognosen ut för er?
Vi fick diagnos i december, efter att ha varit in och ut på klinik under ett år. Bytte tillslut klinik och då ultraljudades bäckenet rektalt. Av olika anledningar har vi inte fortsatt behandla på klinik (då försäkringsbolaget inte ersätter osv) så sedan dess har jag i princip bara arbetat hästen från marken för att försöka stärka henne.

Veterinären lät väl hoppfull ”finns hästar med värre pålagringar som fungerar” men hur en häst ser ut på plåtar och hur den fungerar i praktiken behöver ju inte hänga ihop. Så jag vet inte riktigt, hade som plan att ge det till hösten och försöka stärka så mycket som möjligt och sedan ta nytt beslut om vi ska fortsätta kämpa eller ge upp. Hästen i fråga är väldigt livsglad och uppvisar inget i vardagen, men när man kräver saker av henne (t.ex. vid tömkörning) visar hon symtom även om de är mildare än förr. Endast i ridhuset dock, aldrig utomhus/uteritter.

Ul av diverser senor, röntgen haser, röntgen framhovarna.

Haserna bedövades aldrig utan hon sprutades direkt då det varit problem med dem tidigare. Nu inser jag hur dumt det här låter och att jag nog borde ha stått på mig mer för att kolla ordentligt. 🫣

Ingen vidare undersökning har gjorts av SI-lederna efter att de sprutades förutom att de ville att equi skulle behandla det.

Kanske kan byta veterinär, men finns bara två kliniker på rimligt avstånd (kör redan 1h enkel väg) och har noll tillit/respekt för den andra kliniken.

Får nog stå på mig och begära ordentlig koll på SI-lederna och eventuellt knäna då jag upplever att rörelsen är hämmad däromkring.
Jag hade nog velat ha mer koll av just SI-leder och även koll av knä med röntgen och UL. Precis som du verkar vara inne på.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
758
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 476
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 062
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka