Bukefalos 28 år!

nettizen

Trådstartare
Jag har en ponny som lider av sommar eksem... Har provat lite olika saker. Inget tycks hjälpa.. Vetrinären rekomenderar kortison.. Men det lindrar ju bara smärtan inte något annat.. Har någon några tips!! Blir galen av att se henne sån.. Tack på Förhand//Nettan
 
Sv: Eksem??

min killes familj har en shettis som alltid får sommar eksem vid svansroten och vid manen, vi använde helosan sol salva (gul tub).. fungerade hur bra som helst, och måste smörjas på varje dag.. fungerade på hans häst iaf =)
 
Sv: Eksem??

Det finns ganska många trådar om det här om du söker... Det bästa är väl eksemtäcke. Jag smörjer min med Equi-creme eller Equi-lotion, det är det jag tycker hjälpt bäst hittills. Håller precis på att prova Prob-produkterna men tycker hittills hon kliat värre med dem, har hon gjort det idag också så lägger jag av med dem. Är egentligen lite skeptisk till preparat med alkohol och tjära i på eksem eftersom det är uttorkande, men så många förespråkade prob att jag tänkte det var värt ett försök..
 
Sv: Eksem??

boetts exemtäcke och nylanders hästkräm.

har funkat super på de exemhästar jag träffat
 
Sv: Eksem??

Kortison dämpar klådan och fungerar utmärkt på eksem. Det har dock sina nackdelar. (förtunnar t.ex. huden vid långvarig användning).
Eksemtäcke och regelbunden tvätt och återfuktning av huden tycker jag fungerar bäst. Jag rekommenderar Vetriderm fuktspray - fungerar riktigt bra faktiskt! Sebocalm medicinskt schampo håller jag också på och testar och det verkar också fungera bra! (Båda från apoteket).
Dessutom måste man använda mycket insektsmedel så hästen inte blir biten och därmed inte reagerar för betten!
 
Sv: Eksem??

Kortison är väl utmärkt om det är illa eksem. Får hålla med "hejzan" om det mesta. Ibland hjälper det med en kort kur kortison för att häva/dämpa det värsta och lättare kunna hålla eksemet under kontroll med övriga preparat. Switch tycker jag fungerar bra för att hålla knotten borta.
 
Sv: Eksem??

Har du provat Ökozon?
Det hade nästan alla i mitt gamla islandshäststall. Det är en kur med olika medel (ett för sår, ett mot insekter, ett mjukgörande under vinterhalvåret och ett shampoo) "foderpluppar" och vätska man har i kraften. Hästen ska alltså käka o smörjas med detta hela sommaren. Tyvärr dyrt men det funkar hur bra som helst! Hade aldrig kunnat vara utan det när killen mådde som sämst. Nu klarar han sig med täcke o lite "pluppar"

Dock fick jag höra en hovslagare som inte trodde på dom här medlen.
Han trodde att dom bara haft i en massa kortison.
Receptet är hemligt så man lär aldrig få veta.

Det funkade iallafall super för min häst!!
 
Sv: Eksem??

Våran ponny har för andra sommaren i rad fått långtidsverkande cortison och hon har blivit jättebra. Hon hade tidigare i maj/juni stora köttsår på halsen efter allt kliande. Nu har såren läkt och pälsen har växt ut igen:)
 
Sv: Eksem??

nettizen skrev:
Jag har en ponny som lider av sommar eksem... Har provat lite olika saker. Inget tycks hjälpa.. Vetrinären rekomenderar kortison.. Men det lindrar ju bara smärtan inte något annat.. Har någon några tips!! Blir galen av att se henne sån.. Tack på Förhand//Nettan

Nr.1 Fort på med ett eksemtäcke, för snabb hjälp. Cortison ser jag som en riktig nödåtgärd, och bara att ta till när man stöter på en ny, inte omskött eksemhäst, där man inte startat i tid på säsongen för att klara sommarens eksem. Men det kan vara nödvändigt om man inte klarar hästen på annat sätt.

Nr. 2 Är ett utrymme där hästen själv kan gå in och söka skydd för insekterna.
Jag tycker bete kommer i andra hand helt klart i en sån här situation.
Hellre en liten tråkhage med lösdriftmöjlighet till en eksemhäst än tvärtom.

Enl. min erfarenhet är Boetts dyra täcken mest pålitliga. Men det finns en massa fabrikat.

Ta bort allt som kan irritera magen. Magen på eksemhästar är ofta känslig. Ej för kraftigt bete. Stödfodra gärna med vanligt hö.

Prova dig fram vad gäller insektsmedel. Många eksemhästar är så känsliga i kroppen, eftersom de redan lider av en allergisk reaktion, att de inte klarar starka medel.
Välj hellre ett milt. Och helst inte switsch pour on tex.

Det är svårt att få bukt med det här när det redan är mitt i eksemsäsongen. Lycka till, ge inte upp, för det blir helt annorlunda om du får möjlighet att plugga på om den här åkomman i vinter, och kan förbereda dig och din häst inför nästa säsong, som oftast startar redan 1 April, och pågår till i värsta fall 1 Dec.

I bästa fall, kan din häst vara symptomfri nästa år, när du in lugn och ro fått ordning på alla förberedande åtgärder.
 
Sv: Eksem??

Jobbar i ett stall där det står en ponny med sommareksem. Vi smörjer henne varje dag med Helosan sol salva. Det hjälper henne bra. Märker tydligt resultat då hon slutar klia när man smörjt på det. Krävs dock ganska tjockt lager. Har fördelen att det återfuktar huden samtidigt som det skyddar mot solensstrålar. Nylanders hästkräm har jag också hört ska vara bra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 623
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 268
Senast: snorp
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp