Eksemhäst- Hur mkt tillskott ?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Yra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 5 034
Y

Yra

Oj oj, har läst hur många intressanta trådar som helst här på buke, om vad som är bäst till en eksemhäst.. Blir helt snurrig !
Svaveltillskott, MSM, Linfröolja, probimin, groddolja(a&d vitamin).

Hur funkar det att kombinera ngr av dessa tillskott ? Vilket ska man egentligen välja..? Skiljer sig ju givetvis från häst till häst. Första året med eksemhäst, hon fick lindrigt utan ngr fodertillskott. Gick med täcke dygnet runt, kliade sig inte mkt utan blev mer svullen i mankammen. Använde probschampo 1 ggn/vecka o probolja 4 ggr/vecka.. Tänkte nu börja i tid med ngt tillskott, men vilket ? Hon har en välsammansatt foderstat i övrigt, nästan bara hösilage av bra kvalitet o mineraler.

Sv: Eksemhäst- Hur mkt tillskott ?

Min shettis får eksem på sommaren. Nu får han en näve linfrökaka,så får jag se hur det blir till nästa sommar. Det är ungefär lika som med linfröolja.
Varför svaveltillskott? Groddolja innehåller bl a A-D-E vitaminer. Det ska visst vara bra för pälsen. Mina damer får detta, men inte shettisen då foderstaten säger att han inte behöver det men han får en näve linfrökaka, som sagt.

Hur och vad som funkar på eksem häst är olika, MSM är antiinflammatoriskt så den vet jag inte vilken effekt man söker i den.
Eksem hästar har i allmänhet en obalans i mage och tarmflora, Probimin vid övergångar i foder är aldrig fel, te x vid betessläpp osv.
Linfröolja innehåller stora mängder omega fetter, och då menar jag stora mängder i detta fall över 70 % och det är även omega fetterna man vill åt till eksemhästen. Det finner du bara i oljan, varken linfrö eller linfrökaka innehåller dessa mängder omega fetter, linfrökaka är en restprodukt från framställning av linfröolja.

Svavel har jag bara hört på ryktes vägar att det är bra som tillskott för att det är brist på det i svenska marker om jämför med på Island. Ska tydligen funka bra att använda ren svavel i man o svans också ? Om jag då skulle ge groddolja, linfröolja o extra svavel, blir det för mkt ? Är det bättre att hålla sig till ett preparat? Kommer ju inte se ngn jätteskillnad förrän eksemsäsongen börjar.. Använder ni ngt spec kraftfoder till era eksemhästar ? Fattas nämligen lite energi i höt.. tack för svaren

En eksemhäst behöver ffa slippa knott men det vet du säkert.

Eftersom många eksemhästar, särskilt de svenskfödda, har en allergisk disposition är det angeläget att hålla foderstaten så ren som möjligt. De kan ju kanske lättare än andra bli allergiska ockå mot födoämnen.

Det ramlar ner ca 6 kg svavel från himlen per hektar och år i Sverige så inte tror jag svavelbrist är aktuellt.

Högt fleromättade fetter av vissa typer har visat sig lindra allergi, så också sommareksem. Linfröolja, fiskolja och i viss utsträckning rapsolja bla innehåller sådana av omega 3 typen. Så om man skulle ge ett tillskott så skulle det vara det. Om du behöver mer energi i foderstaten kan ju rapsolja vara ett bra alt. 2 flugor i en smäll.
HH

Vill också veta! Finns det flera som kan dela med sig av sina goda (och dåliga) erfarenheter??

Stabiliserad mage ger en ökad tolerans för en eksemhäst, finns det både studier och erfarenhet om.

Nu drar jag upp den här gamla tråden igen!

Har läst (skummat) igenom pilotstudien som pratar om linfrö till eksemhäst. Såg en intressant sak:
These results are in contrast with previously published work which reported no effect of feeding a linseed supplement. The main difference in our study is that we used the entire crushed seed, while the Friberg research group used only the extracted oil.

Alltså skulle hela, krossade linfrön vara bättre än olja? Nu blir jag förvirrad, jag trodde det var tvärtom? Hjälp mej reda ut det hela!

Jag hänger på den här tråden :)

Har en liten shettis som kliar sig måttligt, provade lite olika alternativ (schampon) hemma men det hände inte jättemycket, något bättre i början. Hade veterinären hemma som tyckte att hästen inte verkade ha några problem av det och tyckte vi skulle avvakta o se om det blev sämre eller bättre ju kallare det blev.

Det känns som jag borde testa att ge linfröolja. Var hittar jag det? Är det bra för andra hästar också, typ växande unghästar?

Vilken studie är det du åsyfta på, är det den av Wendy O'Neill, Sharyn McKee, and Andrew F. Clarke?

Jag har fått en del tips här om olika preparat till eksemhäst. Bl a av dig Boj. :bow: Jag ger min eksemhäst linfröolja dagligen året om. Har gjort så i snart 3 år. Började dessutom med Probimin i våras. Hästen har inte varit så fin på flera år.:laugh: Hon får också en balanserad uträknad foderstat baserat på grovfoder i första hand. Behövs tillskott ger jag i första hand Hestekraft, lucern eller K Protein.
Yttre bebandling är ju givetvis helt täcke med luva när det är knottsäsong. God hygien både på hästen och täckena. Smörjer vid behov med Nylandersalva och tvättar med ett milt schampoo. Head and Shoulders mjällschampoo har visat sig vara bäst för min häst.

Under åren har jag även hört att ishavsalger kan vara bra. Vet inte hur det är med det, det finns ju många olika teorier och åsikter om det.:angel:
Jag har i alla fall köpt det nu för att testa hur det blir till våren.
Det jag förstått med eksembehandling är att man ska vara ute i god tid för att förebygga.

Det som var lite skumt med algerna var att min häst verkar känna igen smaken. Hon stod länge och funderade och smackade, lyfte inte mulen ur hinken utan åt med god aptit. Vet inte om hon kanske har ätit tång på Island.

Min andra häst, fortfarande eksemfri, peppar peppar, tyckte det smakade s**t.:devil::rofl: Men skam den som ger sig, man äter upp det som bjuds.

Båda hästarna får oljan och alger. Detta i förebyggande syfte för den eksemfria. Hon går även heltäckad under knottsäsongen.

Jag länkade för att slippa skriva (lat student :D). Det är samma författare som du säger, ja.
Jag ger linfröolja nu, men om det funkar lika bra, eller bättre, med krossade linfrön blir det ju billigare! Framförallt min ekonomi jag tänker på just nu..

Ja nu har jag flera avhandlingar i detta ämne, därav min fråga. Annars är oljan nog det som ger det mesta för pengarna i detta läge.

Nu drar jag upp den här gamla tråden igen!

Har läst (skummat) igenom pilotstudien som pratar om linfrö till eksemhäst. Såg en intressant sak:

Alltså skulle hela, krossade linfrön vara bättre än olja? Nu blir jag förvirrad, jag trodde det var tvärtom? Hjälp mej reda ut det hela!

Men det är väldigt svårt att bedöma effekter eftersom kliandet varierar med mängden knott. I Friberg/Logans studie fick 8 hästar majsolja och 8 hästar linfröolja i 6 veckor. Sen var de utan i 6 veckor och sen bytte grupperna olja i 6 veckor. Man observerade klibetenden under 30 min pass och yta av kliat område. Man såg ingen skillnad mellan grupperna. MEN ägarna som inte visste vilken olja som var vilken sa i 12/16 fall att hästen blivit bättre under tiden den fick linfröolja.
Jag tror Fribergs studie var för kort för att svara på frågan. Det tar 90-120 dagar att byta ut fetterna i cellväggarna. HH

jo, och artikeln jag refererade till ligger i inlägget som en länk :p
Så det är ändå oljan som är bäst? Visst var studien liten, men det står ju i texten att det bara är en pilotstudie.

Den studien jag baserar mig på nu är inte liten när det gäller oljan.

Stabiliserad mage ger en ökad tolerans för en eksemhäst, finns det både studier och erfarenhet om.

Detta stämmer in på mitt halvblod med sommareksem. Hon får probiotisk soyayoghurt som är kalas för magen. Det vi märkt är att hon slutat klia sig på vintern som hon även brukar göra. Inte heller lika benägen att klia sig på sommaren heller. Dock har hon täcke på både kropp och huvud så länge det finns oknytt i luften. Typ Boett eller vad det nu heter.

Schamponerar henne med Niemschampo från LR-international. Det är riktigt bra.

KL

Jag har en häst som har fått stora problem med klåda, han kliar sönder sig varenda natt, senaste stället är precis där sadeln ska ligga så jag har inte kunnat rida på några veckor nu.

Ser att ni har gett olja, hjälper det ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka