Eksemhästar 2017

BB är ju populärt att använda, men jag måste ändå få säga. Nej det är ingen mirakel kur, vissa hästar får brännskador vid behandling. Man måste minnas att all sådan behandling är sekundär, täcke är fortfarande A och O.
 
Har ett sto som är överkänslig mot framförallt knott. Har tagit tid att komma underfund med vad som funkar för henne. Hon täckas med Rambo Sweet itch hoody, luva från Rambo (den där som ser ut som en jäkla parabol :rofl: ), använder Switch på henne och har även BB som användas vid behov. Noga med att hon hålls ren, har fräscha täcken (har totalt 3 stycken likadana som jag växlar mellan som tvättas i princip en gång i veckan). Har testat "riktiga" eksemtäcken, både dyrare (Boett) och budgetvarianter (Gekås) men fann att det inte alls fungerade på denna häst då det gled och lämnade exponerade delar så fort hon rörde sig. Hästen går i hage med träd och gott om möjlighet att klia sig, trots detta kliar hon sig ej om hon sköts enligt ovan. Första åren i min ägo kunde hon klia sig skallig och blodig :arghh:
 
Update om Hööks eksemtäcken:
Sitter inte så bra. Glider på sned och kasar av i värsta fall.
Antar att det är lite för stort. Klippte av fleecetunneln på bensnörena idag, de blev så äckliga när det regnat och hästen rullat runt i blött gräs.
 
Update om Hööks eksemtäcken:
Sitter inte så bra. Glider på sned och kasar av i värsta fall.
Antar att det är lite för stort. Klippte av fleecetunneln på bensnörena idag, de blev så äckliga när det regnat och hästen rullat runt i blött gräs.
Tack för info, jag var sugen på att köpa ett sånt men jag spar till ett "dyrare" istället tror jag.
 
Funderar på att tvätta hästen med äppelcidervinäger blandat med vatten. Men han har sår redan på flera ställen. Hur har ni gjort, tänker mig att vinägern kommer svida i såren?
Och är det någon som provat annan vinäger än just äppel, t ex risvinäger? ( har svårt att få tag på äppelvinäger i rimlig prisklass)
 
Ponny har fått sår för första gången på flera år. :( Trots täcke och vård som vanligt. Det enda är att jag slutade med linfröoljan en period. Det gör jag inte om! Nu står han på 1 dl per dag igen.
 
Funderar på att tvätta hästen med äppelcidervinäger blandat med vatten. Men han har sår redan på flera ställen. Hur har ni gjort, tänker mig att vinägern kommer svida i såren?
Och är det någon som provat annan vinäger än just äppel, t ex risvinäger? ( har svårt att få tag på äppelvinäger i rimlig prisklass)

Det enda sättet att få veta om det svider är att testa på sig själv.

Jag har behandlat sår med att tvätta som vanligt, jag använder Probs Schampo.
Därefter har jag sprayat sår med blåspray för att sedan lägga på Helosan solsalva. Jag fortsätter använda salvan på såret tills det är helt läkt.

2-3 ggr per vecka smörjer jag man och svans med AVS 14.
Dagligen kollar jag antydan till skorv och smörjer med Helosan. Jag smörjer även med Helosan där hon är utsatt/kan få nya eksem enligt tidigare erfarenhet.

Jag använder alltid eksemtäcke. De allra bästa för min häst är Boetts täcken.
Horse Guard kan fungera under några dagar, men inte lika bra.
Övriga täcken max några timmar om man håller på att tvätta allt annat.

Min häst är ett halvblod med lång hals. Det är en av anledningarna till att många täcken inte fungerar. De täcker helt enkelt bara 75% av hennes hals.
 
Provade på mina egna sår, sved inte alls. Tvättat hästen som inte verkade ha några problem med det heller

Det enda sättet att få veta om det svider är att testa på sig själv.

Jag har behandlat sår med att tvätta som vanligt, jag använder Probs Schampo.
Därefter har jag sprayat sår med blåspray för att sedan lägga på Helosan solsalva. Jag fortsätter använda salvan på såret tills det är helt läkt.

2-3 ggr per vecka smörjer jag man och svans med AVS 14.
Dagligen kollar jag antydan till skorv och smörjer med Helosan. Jag smörjer även med Helosan där hon är utsatt/kan få nya eksem enligt tidigare erfarenhet.

Jag använder alltid eksemtäcke. De allra bästa för min häst är Boetts täcken.
Horse Guard kan fungera under några dagar, men inte lika bra.
Övriga täcken max några timmar om man håller på att tvätta allt annat.

Min häst är ett halvblod med lång hals. Det är en av anledningarna till att många täcken inte fungerar. De täcker helt enkelt bara 75% av hennes hals.
 
Ponny har fått sår för första gången på flera år. :( Trots täcke och vård som vanligt. Det enda är att jag slutade med linfröoljan en period. Det gör jag inte om! Nu står han på 1 dl per dag igen.
Vad synd. Ger du linfröolja från våren eller året om i vanliga fall?

Hoppas du kan få det att vända tillbaka eller åtminstone avstanna.
 
Vad synd. Ger du linfröolja från våren eller året om i vanliga fall?

Hoppas du kan få det att vända tillbaka eller åtminstone avstanna.
Om man väljer att ge oljan, krävs att man ger året runt. Introduktion är såpass lång att det inte lönar sig att köra i perioder, minst 120 dagar före helst längre bör man ge oljan i dubbel dos sedan kan man gå ner på underhåll.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 350
Senast: Seabaz
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 171
Senast: Roheryn
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 115
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp