El-stängsel - jordning...

bapro

Trådstartare
kommer jag kanske med en konstig fråga, men jag har precis byggt upp sommar hagen från tidigare år (stolpar & tråd har stått över vintern, så det blir ju alltid reparationer, sträcka tråd, räta upp stolpar osv..
Jag kopplade dit mitt elaggregat använde "jordspettet" som redan stod där från förra året.
Eftersom det inte är så stark ström så har jag elen kopplad bara till ÖVRE TRÅDEN... MEN ÄNDÅ så är det lika mkt ström (har ingen mätare, men man får stötar) ÄVEN FRÅN DEN UNDRE TRÅDEN...

HUR är då detta möjlgt? Nån som kan förklara???
Har gått flera varv runt hagen & övre tråden ligger ej emot varken mot stolpar eller nåt annat & övre tråden är ej kopplad till undre tråden nånstans...
måste vara spökström :D :eek:
Det är väl inte hela världen, men jag vill ju ha bättre ström i övre tråden än vad det är nu & det skulle det ju också bli om det på nåt sätt ändå inte ledde till undretråden.
Det som slog mig är att undre tråden tar i stolparna pyttelite & bara på några ställen), som är i nåt järn/metall material (givetvis med plast-isolatorer) och att den närmaste står hyffsat nära jordspettet, kan det vara så att strömmen går genom backen, upp i järnstolpen & in i undertråden på de ställen den nuddar stolpen... långsökt men...
Jag hade en kabel som låg nedgrävd fram till elaggregatet från förra året, för att gå till en hage 20 m bort (brukar skifta mellan hagarna) och det var svag ström (om man håller med båda händerna så känner man) på tråden i den hagen trots att kabeln varken var kopplad till aggregatet eller tråden i hagen jag nyss fixat, den låg bara löst på backen ca 1 m från jordspettet... :crazy:

Hjälp, jag blir snurrig...
Nån som kan stängsel här som vill hjälpa mig kanske?
:banana:

Hästarna har gått där dagtid i någon dag nu & aggregatet & jordspettet sitter vid grinden, man tycker ju att dem, som har järnskor borde reaggera om det är så pass med ström i backen att det leder upp genopm en järnstolpe & in i tråden ... eller?
Har inte märkt nån reaktion på hästarna iaf...

Sv: El-stängsel - jordning...

vi hade ström i vårt stängsel utan aggregat i Skåne, Barsebäcks enorma trådar gick precis över den. :) Rätt störigt när man tror man stängt av strömmen och får världens stöt!

Du ska förresten ha fler än ett jordspett.

Sen stjäl ju stolparna jättemycket ström om de nuddas av tråden. Det skulle jag åtgärda.

/jenny

Sv: El-stängsel - jordning...

Har provat att ha två spett också (hard et just nu) men strömmen blir ej bättre för det...
Anledningen att jag inte varit lika noga att kolla om undertråden inte ligger mot stolparna är ju att jag inte tänkte ha någon ström i undre tråden, men det har jag ju ändå... ofrivilligt :crazy: :D

Liknande trådar

Hästvård Gladde mig ju åt att Cruss var ohalt dagen efter. Det hela gick snabbt bort och han gick på ett bra sätt igår, var inte varken svullen...
Svar
17
· Visningar
1 653
Senast: bengall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka