ELAK ryttare på ridskola

Matilda_0000

Trådstartare
Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom som beter sig snällt men meningen är att vara elaka emot den andra
ryttarn så att offret ska hedra än och känns sig dålig och att andra ska hedra än och tro att man är världens gulligaste och snällaste samtidigt som man är elak.
Det här har egentligen inte så mycket med tråden att göra, men vill bara dela med mig av min frustration till dessa.

Så, det finns en till och med VUXEN tjej (ca25) på den ridskolan jag rider på som tror att hon äger ridskolan. Hon är bäst, kan allt. Det är nästan som om alla är rädda för henne. Det är en sak att vara elak mot en människa, en människa kan välja vem man vill umgås med. Men hon är beter sig fruktansvärt emot våra älskade hästar. Ridskolehästar som verkligen behöver behandlas väl ( ALLA HÄSTAR BEHÖVER DET ) för att vara säkra och trygga för eleverna. Annars säger de ifrån och är själva "elaka".
Tjejen går runt till oss i gruppen innan och konstater allt som
HON tycker är fel. Som sist gång tillexempel. Det var halt och isigt ute och jag tänkte att jag skulle sätta på halsförlängaren i ridhuset så att hästen inte halkar med den på och så blir det svårare för mig att leda hästen och att hålla balansen. Det kändes bäst så. Men NEJ. Jag fick absolut inte sätta på halsförlängaren i ridhuset. Varför vet jag inte. Det slutade med att den hästen fick glida ner för backen med halsförlängaren på.. I boxen har hon ofta ett litet spö liggande när hon har bråkigs hästar och när de säger ifrån rappar hon till de redigt. Det är fruktansvärt. Jag vill så gärna sägs till henne men 15 åriga blyga jag vågar absolut inte det. Nu kommer vi till det värsta, ridningen. Hon rider alltid med sporrar och har alltid spön med
sig. JAG tycker inte att spön alltid är nödvändigt och endast ska
användas till att visa hästen vad man menar med en liten petning. Men alla har olika åsikter där. När hon ska få hästen i form sitter hon och smäller till hästen flera gånger och tvingar hästen. Hon sparkar hårt med sina stora sporrar och det ser förjävligt ut. Om hästen säger ifrån så daskar hon till hästen en ytterligare gång. Visst får hon hästen i "form" men att slå hästen till form är inte form för mig. Hon är alltid super kaxig på lektionerna och ska alltid vara bäst. Hon "tvingade" ridläraren att hon skulle få hoppa 1.20 med gamlingen som redan gått 2 lektioner innan. Och självklart så var det sporrarna och spöt som fick han att hoppa.
Det värsta är att inte ridläraren säger något om hennes grymma ridning som om hon själv var rädd för henne. Detta är bara lite av allt.

Jag klarar inte av att se henne misshandla djuren på det sättet.
Vad har hon fått allt ifrån? Vad ska man göra? Har ni haft liknande erfarenheter?
:rage::rage::rage:
 
Nu verkar ridläraren inte vara så värst uppmärksam men jag skulle prata med denne/annan ansvarig på ridskolan och fråga om det är sådan ridning man vill lära ut och om inte varför sägs det inte ifrån? Vad säger ridläraren när hon rider/hanterar hästarna så?
 
Nu verkar ridläraren inte vara så värst uppmärksam men jag skulle prata med denne/annan ansvarig på ridskolan och fråga om det är sådan ridning man vill lära ut och om inte varför sägs det inte ifrån? Vad säger ridläraren när hon rider/hanterar hästarna så?
Hon är aldrig i stallet när hon är där men hon rider oftast lite krångliga hästar och då säger ridläraren oftast,
- hehe, bra att du får igång han.
Hon får nästan aldrig kritik.
 
Jag har fått lära mig att man inte sätter på halsförlängare innan hästen har skrittats fram, hm så olika det kan vara.
Håller med övriga i tråden, prata med någon vuxen som kan ta diskussionen med den här tjejen.
 
Jag känner igen typen, tyvärr är enda rådet att kontakta den eller de som sitter i styrelsen/äger ridskolan och framför dina iakttagelser. Det finns/fanns(?) en instruktör på URK som alltid var väldigt brutal rent ut sagt, både med sina och klubbens hästar. För okunniga såg det ju bra ut, att hon kunde rida så svåra hästar utan att ramla av. Problemet var bara att alla hästar hon red uppförde sig likadant, men bara med henne. :crazy:

Tack och lov är det länge sedan jag haft något med henne att göra så jag vet inte om hon finns kvar, jag hoppas dock att hon slutat med hästar helt och hållet och övergått till att odla plastblommor. :cautious:
 
Där jag red när jag växte upp fanns en instruktör som jag såg vid tre tillfällen misshandla lektionshästarna brutalt, ibland från marken med en annan ryttare på och ibland fick eleven sitta av och så hoppade instruktören upp och piskade livsgnistan ur ponnyn.
Jag var tolv år då och vågade inte hoppa ner i manegen, bryta spöet och ta ut ponnyn, vilket jag hade gjort idag utan en sekunds tvekan.

MEN, jag vågade skriva ett brev till ägarna av ridskolan där jag utförligt beskrev allting, med datum, ponnyernas namn, precis vad som hänt osv osv. Redan veckan efter var sagda instruktör borta från ridskolan och jag har inte sett till den sen dess.

Så mitt råd till dig är att göra detsamma. Förhoppningsvis tar styrelsen/ägaren tag i det då.
 
Där jag red när jag växte upp fanns en instruktör som jag såg vid tre tillfällen misshandla lektionshästarna brutalt, ibland från marken med en annan ryttare på och ibland fick eleven sitta av och så hoppade instruktören upp och piskade livsgnistan ur ponnyn.
Jag var tolv år då och vågade inte hoppa ner i manegen, bryta spöet och ta ut ponnyn, vilket jag hade gjort idag utan en sekunds tvekan.

MEN, jag vågade skriva ett brev till ägarna av ridskolan där jag utförligt beskrev allting, med datum, ponnyernas namn, precis vad som hänt osv osv. Redan veckan efter var sagda instruktör borta från ridskolan och jag har inte sett till den sen dess.

Så mitt råd till dig är att göra detsamma. Förhoppningsvis tar styrelsen/ägaren tag i det då.

Väldigt modigt gjort och förhoppningsvis en inspiration till andra att göra likadant :)
 
Beteendet är självklart inte OK. Eftersom just den ridläraren inte verkar ta tag i problemet så skulle jag kanske inte prata med denne utan någon chef eller representant från styrelsen. Det är bra av dig att reagera när saker inte går till som de ska, även om det inte är så lätt alla gånger när en är ung.
 
Usch, jag hade hoppats att den ridskola jag kände till var den enda som höll på med hästmisshandel, men det finns säkert alltför många.
Skriv ett mail till någon chef eller se om dina föräldrar kan ta ett samtal med någon vettig personal där.
 
Sluta rid där. Har skolan så dålig ledning och lärare så lär du dig inget positivt eller lär dig rida korrekt över huvud taget. Sporrar, spö och hjälptyglar för hjälplösa ryttare, det ger ingen bra grund för att bli bättre ryttare.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 063
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp