aiquen

Trådstartare
Vi funderar på att sätta in ett mindre element i sadelkammaren för att få upp värmen lite där inne. Så nu undrar jag vad för slags element som är lämpliga att ha i ett stall? Vad finns det för krav? Några specifika tips på element av ett visst märke?

Det enda kravet/önskemålet VI har är att det ska vara ett fristående golvelement.

Tacksam för svar!

Sv: Element

ett valigt el-element?

det bör ju vara ett element som inte kan bli överhettat om exempelvis någon glömmer att stänga dörren. men jag tror inte nyare element löper så stor riks av det.

en timer kan ju alltid vara bra att ha i sadelkammaren. elementet behöver ju kanske inte vara på hela dygnet. (beror på temperaturen ute)

spånar bara lite. är inte så duktig på elementbiten. men fråga i affären så får du nog det mest exemplariska:)

Vi köpte en liten fläkt, på ett par kW tror jag det var. Man kunde välja kW-antal på den, och hur mycket värme (eller ingen alls) den ska blåsa. Fungerar väldigt bra, och jag tror den är godkänd för våtutrymme. Köpte den på en byggmarknad.

Jo, ett vanligt element skulle absolut täcka våra beohov. Det enda jag funderar över är om "vanliga" element är tillåtna att ha i ett stall? Eller om man ska kontrollera så det har t.ex. ett visst IP-nummer? Jag har ingen aning om lagar och regler när det gäller element.

Värmefläkt har jag också fungerat lite på...
Är det någon ekonomisk skillnad jämfört med ett element?

Vi köpte ett ojle fyllt element på en vanlig bygghandel Vi tog ett med 1000w och det funnkar jätte bra tycker vi. Kolla bara att det är minst IP44.

Det finns speciella element för stall/ladugård. Kolla katalogen Nima tex. De är runda och avlånga - fästes på en vägg.

Hua den här tråden med råd om El element till sadelkammaren om fläktelement element ger mig gåshud ..

Se till att ni har ordentliga ellemnt för Jordbruk/ Verkstad så ni är skyddade vid brand .
Hellre ett *övergodkänt* element än att man ska behöva spekulera vid brand att jag varit för snål vid installation av elementen:crazy:

Mia

Jag har ett vanligt el element som det är timer på.
Men då det var av den billiga varianten så har jag det inte på nattetid eller när hästarna är i stallet:crazy:

Används oxå bara när täcken behöver torkas fort.

Har förresten även en såndäringa stor fläkt... vad är det dom kallas...
äh...
En stor fyrkantig klump som man ställer in hur varmt eller kallt man vill att det ska blåsa.
Men den är inte timerstyrd och drar 5 KW (är det va:o ) i timmen så den använder jag bara när det är riktigt kallt.
Då får den stå på medans jag mockar och donar och brukar rikta den så den blåser in i sadelkammaren oxå.
Den är bättre än elementet då den ger värme mycket fortare men ist dyr i drift.

Tack för svaret.

Fast vi vill att vårt element ska kunna vara igång även nattetid (det är ju då det är som kallast) så att temperaturen hålls jämn på ~ 5 grader.

Fast vi vill att vårt element ska kunna vara igång även nattetid (det är ju då det är som kallast) så att temperaturen hålls jämn på ~ 5 grader.

Låter som du ska kosta på dig ett fast installerat kamrörselement.
3603078.jpg

Så här säger Lantbrukets Brandskyddskommité:
Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta. För tillfällig uppvärmning i brandfarliga lokaler finns det elvärmefläktar som är godkända. Det bör poängteras att dessa endast får användas tillfälligt. Vid permanent användning ska elvärmefläktarna vara fast monterade. I dammiga utrymmen ska luften till värmaren tas utifrån eller från ett dammfritt utrymme.

En sadelkammare är väl inte ett brandfarligt utrymme men man kan ju välja höga krav ändå även om det kostar en del.

En sadelkammare är väl inte ett brandfarligt utrymme men man kan ju välja höga krav ändå även om det kostar en del.
Sadelkammare kan vara brandfarliga utrymmen. Klassningen beror på vad som förvaras där och hur det ser ut totalt (damm, fukt, råttor). Med tanke på konsekvenserna av en brand i stall så kanske man ska lägga någon krona extra.

I vissa fall så skiljer det mycket litet i kostnad. Lysrörsarmaturer kostar inte speciellt mycket mer för högre klassning.

VArt kan man köpa element med hög IP klassning? Jag har bara hittat upp till IP44

Alla elfirmor brukar kunna ta hem, annars finns Nordpost, NIMA och andra postorderleverantörer för jordbruk och industri.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
1 042
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 695
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 985
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka