Bukefalos 28 år!

Elever läser hästengelska på skoltid

Sv: Elever läser hästengelska på skoltid

Och vad har man för nytta av det?

Jag gillar att folk väljer att läsa språk. Och jag har full förståelse för dem som vill läsa häst för att det intresserar dem. Men att lära sig häst och ridtermer på engelska blir för mig bara ett dåligt mellanting. Språkundervisningen blir extremt smalspårig och hästundervisningen blir lidande på grund av det nya språket. Nej tack.
 
Sv: Elever läser hästengelska på skoltid

Jag tror tvärtom att detta kan vara ett väldigt bra sätt att få elever att komma över spärren att faktiskt använda engelska för att kommunicera, uttrycka sig, ställa frågor etc och jag kan även tänka mig att elever som normalt är väldigt tysta i skolmiljön kan ha en helt annan chans att vilja/våga vara aktiva i en sådan här grupp.

Om någon/några av eleverna sedan läser facklitteratur på engelska tror jag det betyder oerhört mycket för att förbereda för tex universitetsstudier med engelsk kurslitteratur även om det är ett helt annat ämnesområde.

Hur många elever har förresten "nytta" av det ämne de valt som elevens val? Skulle de här eleverna verkligen haft mer "nytta" av hästar/ridning utan det engelsk inslaget? Jag har svårt att se att elevens val i grundskolan kan vara en speciellt viktig grund för en seriös satsning på en hästutbildning i framtiden, däremot tror jag faktiskt att den här varianten kan ha betydelse för att stödja och utveckla den vanliga undervisningen i engelska.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsport Island fyller ett år och det firar vi genom att öppna upp hela islandssajten – japp du läser rätt – rubb och stubb på Ridsport...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: Gunnar
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 855
Senast: starcraft
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Ajaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp