Elhalsband

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare glee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 079
G

glee

Är alla elhalsband totalförbjudna? Eller finns det varianter som är tillåtna?

Jag har sett en annons i tidningen några gånger..
"Dressyrhalsband med fjärr, 150 m räckvidd, 7 strömnivåer."

Sv: Elhalsband

alla elhalsband är numera förbjudna. Jag tror tyvärr att polisen har dispens för att använda dem i sin hundträning, men annars är de helt förbjuden i hundträning.

Javan

Tack för svar. :)
Jag googlade lite och det verkar som om det är förbjudet att sälja dem också.

Får väl ta och maila polisen. :devil:

Det blev totaltförbjudet för inte så länge sen, men man kan ansöka om dispans.

Det finns många elhalsband kvar dock, som ingen vet om, dessutom kan det inte vara så fasligt svårt att tillverka ett själv. Annars kan man ju använda citronhalsbanden som inte heller är så himla mysiga. Det är ju lättare med allsköns hjälpmedel. *suck*

Dock kan jag förstå varför de uppkom, själv har jag många gånger när hunduslingen har stuckit efter katten, eller en hare (inte Loka då:) ) "en knapp hade inte suttit fel nu"... Eller nån sorts komradio...
kanske hade varit nåt "Emma till Mixie, Emma till Mixie, ge fan i katten"
Ska se vad jag kan göra, finns ju små jaktradios nu för tiden.;)

//E - trött...

Ja, ibland har man full förståelse för de som använder elhalsband.. :D

Undrar om det är någon idé att maila? Polisen brukar väl inte ha tid för såna småsaker.

Jag har också googlat och försäljning är tillåtet, men inte att bruka det. Senaste artikeln jag läste om försäljning var daterad 30: juni. Ganska så färsk alltså.

Ok. Sjukt att det är tillåtet att sälja när det inte är tillåtet att använda dem..

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
268
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 187
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Efter att flertalet tänder tagits bort så har salukipojken lite svårt att äta. Han får i sig maten, absolut, men en kombination av att...
Svar
9
· Visningar
911
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 516
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka