Elichiabehandlade hästar..

sissu

Trådstartare
Följer med stort intresse den andra stora tråden om MK. Men jag undrar..

Har alla behandlat sina hästar på klinik eller behandlas detta hemma också och finns det fler medicinalternativ?

Väntar på provsvar och vill höra alla alternativ som finns att tillgå och som har provats.

MVH/
 
Min gamla häst fick erlichios förra sommaren, fick behandling hemma i stallet. Höll på och gå...lite knas, dåhon svullnade upp så Ruskigt jäkla mycket i halsen (andra dagen tog det drygt en timme att ens sätta en kanyl :crazy:), så vet. ville skicka in henne till Hbg. De ville inte ta emot då vi börjat behandlingen hemma. Vi vet dock inte om det var pga erlichiosen hon blev så dålig eller om det var någonting i luften som ställde till det (fick stå inne i en vecka, svullnade upp så fort hon kom ut).
Om det händer igen vill jag ha behandling utförd på klinik, för säkerhets skull.
 
Vet du vilken medicin som användes och hur lång tid varade behandlingen?

Blev hästen bra?
 
Jag har Binas journal från veterinären här någonstans...återkommer om medicineringen. Måste leta lite..

Bina blev bra, men fick förmodligen (vi vet inte riktigt, vet. stoppade proverna när jag bestämde mig för att avliva) återfall knappt tre månader senare och blev kanondålig. Avlivades en vecka efteråt.. :( (ville inte ge henne en behandling till, hon skulle fylla 27).
 
Engemycin intravenös är det man behandlar med (ev också någon form av magtarmbalans etc)

Man kan behandla hemma om man vill, men eftersom det bara ges som INTRAVENÖS injektion så får hästägaren INTE ge sprutorna, utan veterinären måste komma ut varje dag.

Jag fick välja att behandla hemme eller på klinik, och valde klinik. Eftersom engemycin KAN slå ut hela magen och det HAR inträffat dödsfall hos hästar kändes det säkrare att ha honom på klinik, där de hade mer resurser än hemma.

Min behandlades i 6 dagar med engemycin och fick dessutom probimin.
 
Man kan behandla hemma om man vill, men eftersom det bara ges som INTRAVENÖS injektion så får hästägaren INTE ge sprutorna, utan veterinären måste komma ut varje dag.

Precis...och det kan bli ruskigt dyrt, ännu dyrare blir det om man som min lilla häst gjorde...blev sjuk över en helg, dvs jour :crazy:. Försäkringsbolaget gick dock med på det.
 
Efter att ha följt allt vad du skrivit så har jag förstått att denna medicin inte är att leka med..
Engemycin är alltså den enda medicin som det behandlas med. Det kan ju dock var skönt att veta, så man slipper ha huvudbry över olika mediciners verkan eller inte.

Hur som, sitter ju här och rullar tummarna i hopp om att tiden skall gå fortare tills svaren kommer. Under tiden kan jag ju få lite "kött på benen" om det visar sig positivt på ev alternativ.
Men de var ju snabbt avklarade :).

Tack. MVH/
 
Unghästen fick Elichia för ca 2år sen, Behandlingen sattes in direkt i akutfasen, hon fick sprutorna i stallet samt A-fil för magens skull. Tog lång tid innan hon hämtade sig från det fästingbettet.
Hoppas det går bra för din pålle :)

Nanne/ :banana:
 
Tja, det är ju ganska ovanligt att de drabbas av biverkningar av den, men jag resonerade som så att det FINNS en risk, om än liten, och då kändes det bättre med klinik. Men valack mådde dock prima under hela behandlingen och var inte påverkad alls. Och bra blev han =)

Mitt försäkringsbolag sa förresten att jag som sagt fick välja att behandla hemma eller på klinik, och om jag behandlade hemma så skulle de ersätta veterinärens resor, något de normalt inte gör.
 
Min pålle behandlades hemma för ngn månad sedan.. är nu fri från symptomen han hade (hög feber, 4 svullna ben, hängig, slö, stel, åt dåligt, ovilja att röra sej).
Fick vila helt en vecka, sedan skrittades han 1 vecka och nu är han under igångsättning.
Har varit väldigt stel, men nu börjar han kännas som vanligt igen! :)
 
min häst är under behandling nu. vi behandlar hemma, men så är någon hemma hela dagarna och håller koll på honom oxå. försöker få i han filmjölk. kan säga att han inte tycker det är jäääättegott direkt :crazy:.
kram
 
Stormy var postivit om en så lite, men jag fick till omgående behandling, då han gått så länge.
Han behandlas hemma och än så länge har det bara gott bra med själva medicineringen två dagar kvar.
MEN, ska dom bli ännu mer stela under behandlingen och trötta och vresiga. Min annars så postivia och glada kille har tappat stinget och blivit sur.
Han har ju alltid varit stel mer eller mindre men nu är han stelare än någonsin :confused:
Det enda positiva hittills är att febern verkar gett sig och håller sig borta än så länge.

Han har ju vilat nästan hela sommaren och har vilat i stort sett konstant under månaden med feber. Jag tror han helt enkelt har tröttnat, jag har börjat småpromenera med honom för att han skall se lite annat och få lite stimulans och visst tycker han det är lite kul men inte SÅ kul.

Kan någon berätta lite hur era hästar blev..
MVH/
 
:bow: Bara att se tiden an då.. Det är olika hela tiden varje dag. Nu börjar tempen gå uppåt igen :confused:

I dag var han iskall i båda bakbenen och hovarna och överhet i frambenen och hovarna :confused:
Mindre stel, men halt.. Och idag trodde inte vet. l'ngre att det är en spånflisa på hornhinnan utan att det kommer från honom själv :confused: Inget han lider av, men det har kommit under denna månad detta också..

MVH/
 
Min fröken behandlades för erlichia nästan direkt efter jag köpt henne. Behandling hemma i 5 dagar, veterinären kom dit och sprutade och det gick strålande lätt, fröken är väldigt snäll att spruta.
Hon fick varken magproblem eller ökad stelhet, och jag blev faktiskt inte heller varnad för något sådant :crazy: Efter sista dagen fick hon vila 2 dagar, hade liiite högre temp än normal dagen efter sista beh.dagen (38.1 hon brukar ha 37.6 ;)) men när satte igång och skritta efter två dagars ren vila var hon som en ny häst!! Mjukare än någonsin, helt annat steg :bow:

Men min häst kanske tog behandlingen ovanligt bra?
 
:banana: Vad bra! Hoppas verkligen slutresultatet för din häst blir lika trevligt som för min :D :bow:
 
Hej! Se även min tråd om erlichios. Min häst har precis blivit behandlad. Han tålde penicillinet bra, fick Proviva nyponsmak under tiden det åt han med förtjusning!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 139
Senast: Nevermind
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Murray
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp