Bukefalos 28 år!

Eliminitionsdiet - resultat?

bullefnatt

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte höra med er hundägare vars hundar som gått på eliminitionsdiet, när märkte ni av resultat till det bättre eller sämre?
 
Det kan säkert variera. Man brukar såvitt jag vet köra eliminationsdiet i 8 veckor. Minst 2 veckor kan man nog räkna med att det tar.

Min gamling hade njurproblem i höstas och fick då byta till speciellt njurfoder. Efter 2 veckor hade njurvärdena börjat sjunka och efter 4 veckor var de helt normala. Även efter 8 veckor var värdena helt normala. Eftersom njurproblem har en tendens att återkomma så ska han äta njurfodret resten av livet. Det är lite dyrare än det vanliga, men å andra sidan så ska han äta lite mindre mängd än av det vanliga fodret.
 
Det tog tid. Första testade vi rc hypoallergenic utan resultat. När inget annat fel hittades testade vi istället hills z/d. Han skulle gå på det i 8 veckor, kanske började se resultat efter 6 veckor? Det var några år sen nu. Främsta symtom är klåda på min. Även täta magsjukor innan utredningen men de försvann mycket fortare.
 
Jaha så pass alltså. Jag är inne på andra veckan nu och tycker hon är värre. Kanske beror på att vi slutade med cortisonet också. Vi kör RC hypoallergenic, får väl se vad det ger oss. Hoppas hoppas att hon blir bra snart
 
Har hon klåda? Kolla i så fall om det är majs i RC-fodret. Kan finnas mögelsporer i majs som kan ge hundar klåda. Det ska finnas olika foder, tror inte det är majs i alla.
 
[QU8OTE="dpmatte, post: 16839410, member: 60479"]Har hon klåda? Kolla i så fall om det är majs i RC-fodret. Kan finnas mögelsporer i majs som kan ge hundar klåda. Det ska finnas olika foder, tror inte det är majs i alla.[/QUOTE]

Ja hon har klåda i tassarna/svamp och kliar som en tok!
Inget har hittills hjälpt så nu "hoppas" jag att det är foderallergi så hon blir bättre. Ska kolla om det är majs i eller inte. Tack för tipset!
 
Första svängen noll resultat - han tålde inte eliminationsfodret insåg vi.

Försök två så tog 3-4 v innan skillnad, sen åt han kattbajs och vi fick börja om. Tog nog 5-6 v innan i princip symptomfri. Sen vid provokationen reagerade han enormt - och då tog det över en månad på eliminationsdiet innan det blev bättre. Så kan ta tid.
 
Första svängen noll resultat - han tålde inte eliminationsfodret insåg vi.

Försök två så tog 3-4 v innan skillnad, sen åt han kattbajs och vi fick börja om. Tog nog 5-6 v innan i princip symptomfri. Sen vid provokationen reagerade han enormt - och då tog det över en månad på eliminationsdiet innan det blev bättre. Så kan ta tid.

Åh. Känns som om jag står och stampar med henne utan att komma någon vart alls... Hon har ju också fått för sig att käka hundbajs sen en tid tillbaka. Dock har jag haft stenkoll så hon inte fått i sig något när vi börjat med dieten.

Vad hade din hund för symtom innan ni började? Är han helt bra nu?
 
Åh. Känns som om jag står och stampar med henne utan att komma någon vart alls... Hon har ju också fått för sig att käka hundbajs sen en tid tillbaka. Dock har jag haft stenkoll så hon inte fått i sig något när vi börjat med dieten.

Vad hade din hund för symtom innan ni började? Är han helt bra nu?

Klåda, hudinfektioner, öroninflammationer - klassikerna. Veterinären trodde faktisk han skulle ha atopisk allergi med med tanke på alla symptom osv.

Han är 99% bra idag typ. Får droppa öronen med kortison varannan vecka typ, annars får han lite jästinf där (som inte stör honom men vet är petig). Ibland snor han nåt han inte borde och blir lite kliig nån vecka. Men thats it.

Han är dock allergisk mot sjukt många födoämnen, och då vet jag inte ens alla... Men det jag säkert vet och han dessutom är rejält!! allergisk mot är fläsk, kyckling, kalkon, de flesta fisksorter, ägg (det var det som gjorde att första eliminationsfodret inte gav skillnad alls), mjölk, vete etc. Faktiskt inte kollat allt han inte tål, vände på det istället. Så det jag säkert vet att han tål är nöt, älg, potatis, ris, majs, havre, morötter, ärtor och äpplen.
 
Klåda, hudinfektioner, öroninflammationer - klassikerna. Veterinären trodde faktisk han skulle ha atopisk allergi med med tanke på alla symptom osv.

Han är 99% bra idag typ. Får droppa öronen med kortison varannan vecka typ, annars får han lite jästinf där (som inte stör honom men vet är petig). Ibland snor han nåt han inte borde och blir lite kliig nån vecka. Men thats it.

Han är dock allergisk mot sjukt många födoämnen, och då vet jag inte ens alla... Men det jag säkert vet och han dessutom är rejält!! allergisk mot är fläsk, kyckling, kalkon, de flesta fisksorter, ägg (det var det som gjorde att första eliminationsfodret inte gav skillnad alls), mjölk, vete etc. Faktiskt inte kollat allt han inte tål, vände på det istället. Så det jag säkert vet att han tål är nöt, älg, potatis, ris, majs, havre, morötter, ärtor och äpplen.

Sköönt att din hund är bättre iaf!

Oj, ja det var ju en hel del. Men om jag förstått det rätt enligt vetten, så ska jag när ca 8 veckor gått ge henne allt som hon åt innan igen för att se om hon reagerar. Men om hon nu är foderallergiker, hur vet jag då exakt VAD hon är allergisk emot?
 
Sköönt att din hund är bättre iaf!

Oj, ja det var ju en hel del. Men om jag förstått det rätt enligt vetten, så ska jag när ca 8 veckor gått ge henne allt som hon åt innan igen för att se om hon reagerar. Men om hon nu är foderallergiker, hur vet jag då exakt VAD hon är allergisk emot?

Det är steg 3. Du har fattat helt rätt, efter eliminationsperioden gör du en provokation, dvs ger allt den fick innan. Blossar reaktionen upp igen har du en foderallergisk hund. Då går du tillbaka till eliminationsdiet tills all reaktion lagt sig. Sen ger du EN sak, tex nötkött, litegrann vid sidan om eliminationsdieten. Sen ser du om den får reaktion. Om nej, vänta en vecka och prova nästa sak, tex fläsk. Får hunden reaktion avvakta och ge bara elimindiet tills reaktionen lagt sig och hunden varit besvärsfri en v. Sen testar du nästa sak osv.

Jag valde ganska snart att testa saker jag trodde han tålde, för att slippa alla reaktioner. När jag hade hittat "tillräckligt" många saker för ha ett vettigt liv -då slutade jag prova. Det är därför jag inte vet allt han är allergisk emot - mer än att det är mer saker än de jag vet. Men det räcker för mig att hittat ett foder han kan äta, att han kan få äta märgben och att jag kan hitta ett sorts godis. I övrigt får han inget mer. När det är jul typ så han får kokt ris/potatis samt ärtor/morötter/majs med majsolja. Han är lika lycklig för sin godismat som andra hundar för korv och köttbullar ;P
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
550
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 669
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Ni som ger Librela-injektioner, när märkte ni skillnad? Efter första injektionen? Efter andra injektionen? Eller inte alls? Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 894
Senast: Ebansson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp