Elin Aspnäs varnad av FEI

Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Fast egentligen behöver vi ju inte diskutera tandgnissel eftersom hösten det handlar om bara gillar att äta grus;).
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Om två ritter blir exakt likadana, men den ena hästen gnisslar tänder, vilken skall placeras högre?

Om ritterna är exakt likadana så ska de placeras lika,då beror inte tandgnisslet på den häst som gnisslar på spänning- som jag förklarat förut, om gnisslet beror på spänning i någon form så kommer den sidan av hästen visa sig i programmet och den kommer få lägre poäng för att den är spänd.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Om domarn inte hör gnisslet pga av musik eller annat, så antar jag att de får lika poäng.

Annat kan vara en rejäl regnskur på ridhustak, eller det räcker på en trailer. Då hör domaren inte gnisslet på den ena hästen men vid uppehåll hörs gnisslet från den andra.

Samma med smackningar, ska ge 2 minus för varje smackning, men alla ska bedömmas lika så det gäller att vara säker på att domare kan höra alla ekipage på lika villkor.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Men kan man verkligen säga det så generellt? De finns ju de som som gnisslar tänder med hack tex. En häst behöver ju inte alltid bli spänd/ få ont pga av just ryttaren, det kan väl finnas andra orsaker?

En häst kan väl vara spänd/missnöjd även på hack:confused:

Jag sa inte att den måste ha ont men den är missnöjd med något, frågan är vad.

Men som sagt, denna åt ju bara sand och gnisslade inte öht:angel:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

*KL*

Tycker det är lustigt att de inte har varit i mer blåsväder... Det var mycket prat om Findus sista året, ägaren var inte helt nöjd med vissa beslut Aspnäs tog, men rosetterns var väl mer värda än en liten ponny...
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

En häst kan väl vara spänd/missnöjd även på hack:confused:
Det kan den säkert.
Jag sa inte att den måste ha ont men den är missnöjd med något, frågan är vad.
Jag tolkade ditt förra inlägg som det alltid berodde på ryttaren. Du skrev så iallafall. Men om den gnisslar tänder vid longering?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Alltså... förlåt en okunnig:o men kan ni förklara detta lite åt mig....

1: Varför stoppar man grus i en hästmun:eek:

2: Hur kan det räknas som FUSK:confused:

att det är helt förkastligt det håller jag med om...men jag förstår inte vad man skulle vinna på att göra så...:confused::confused: snälla, jag frågar för att jag inte kan och vet något om detta...men vill kunna förstå det som händer...
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Alltså... förlåt en okunnig:o men kan ni förklara detta lite åt mig....

1: Varför stoppar man grus i en hästmun:eek:

2: Hur kan det räknas som FUSK:confused:

att det är helt förkastligt det håller jag med om...men jag förstår inte vad man skulle vinna på att göra så...:confused::confused: snälla, jag frågar för att jag inte kan och vet något om detta...men vill kunna förstå det som händer...

Det är det jag inte heller förstår, eftersom det inte ska ha någon betydelse i poängsättningen, så varför riskera att hästen då kanske börjar fibbla med munnen, slår med huvudet. Jag tycker det verkar så dumt, hästen måste ju få obehag av gruset, vilket borde visa sig på annat sätt under en dressyrritt, så varför riskera att man förstör hästens mun? Är man inte som ryttare väldigt beroende av att hästen är trygg i sin mun och inte får in något som förknippas med obehag. Tänker man inte i ett längre perspektiv än själva dressyrtävlingen?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Det är det jag inte heller förstår, eftersom det inte ska ha någon betydelse i poängsättningen, så varför riskera att hästen då kanske börjar fibbla med munnen, slår med huvudet.

Det kan vara som så att om hästen gnisslar p.g.a spännig, då för gnisslet med sig annat,ex, ojämnt stöd,snett huvud, gapande mun.

Då ska gruset motverka detta eftersom det blir obehagligt att gnissla.

En häst som gnisslar i samband med koncentration har kvar sitt jämna stöd på bettet, rakhet osv.


KL
Inte heller tunga ute ska dömas ner, även den kan hänga och slänga i koncentrationens iver.:D
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Men så jävligt... å detta gör man då inget åt som förälder:mad::mad: Jag hade blivit skogstokig:devil: Men tack iaf för en förklaring till denna galenskap.... nu förstår jag någotsånär vad ni skriver om:cool:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Det kan vara som så att om hästen gnisslar p.g.a spännig, då för gnisslet med sig annat,ex, ojämnt stöd,snett huvud, gapande mun.

Då ska gruset motverka detta eftersom det blir obehagligt att gnissla.

En häst som gnisslar i samband med koncentration har kvar sitt jämna stöd på bettet, rakhet osv.


KL
Inte heller tunga ute ska dömas ner, även den kan hänga och slänga i koncentrationens iver.:D

Njae, tungan får stickas ut rätt ner utan att domaren får sänka betygen. Men tungan får inte "hänga och slänga" hur som helst och inte sticka ut på sidorna. Då ska det räknas som tungfel enligt de domarna jag har pratat med. Vi var på väg att köpa en ponny som slickade sig om läpparna hela tiden och frågade flera domare om vad som gällde.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Njae, tungan får stickas ut rätt ner utan att domaren får sänka betygen. Men tungan får inte "hänga och slänga" hur som helst och inte sticka ut på sidorna. Då ska det räknas som tungfel enligt de domarna jag har pratat med.

Nej, tungan ute kan bero på en koncentrerad häst och ska inte dömas ner, sedan finns det hästar som tar ut tungan och samtidigt gör annat, kanske lägger huvudet på sned, eller släpper stödet på bettet, då dras betyget ner för det.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Nej, tungan ute kan bero på en koncentrerad häst och ska inte dömas ner, sedan finns det hästar som tar ut tungan och samtidigt gör annat, kanske lägger huvudet på sned, eller släpper stödet på bettet, då dras betyget ner för det.

Men du skrev "hänga och slänga" och det gör inte en häst som är koncentrerad på ryttaren, inte i min värld åtminstone. Däremot om det enbart stoppar ut tungan någon cm är helt okej. Men mitt distrikts domare måste tydligen gått en annan domarutbildning än vad dom gjort i ditt distrikt. :angel:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Ha, ha, du är rolig!:D

Här är det föräldern som är drivande.

Du får jättegärna skippa den något nedlåtande tonen.... :grin: Jag är inte insatt i tävlingsvärlden och dess aktörer så därför har jag ingen aning om vem som är drivande... JAG som förälder hade ALDRIG tillåtit mina ungar göra liknande på NÅGOT djur....och självklart är det lätt att tro att även andra föräldrar skulle reagera likadant... Ber om ursäkt för mitt okunnande:o
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Undra vem som kom på att stoppa i hästen grus från början, vilken idiot..
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Njae, tungan får stickas ut rätt ner utan att domaren får sänka betygen. Men tungan får inte "hänga och slänga" hur som helst och inte sticka ut på sidorna. Då ska det räknas som tungfel enligt de domarna jag har pratat med. Vi var på väg att köpa en ponny som slickade sig om läpparna hela tiden och frågade flera domare om vad som gällde.

Och vad sa domarna om det då? Det gör våran ponny också fast inte hela tiden, jag tycker det är jättesött. Köpte ni den?
ursäkta sidospåret. :angel:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 740
  • Artikel
Hästnyheter Det blev inte helt oväntat guld för kusken Linnea Kristiansen och Barracuda under Nordisk/ Baltiska mästerskapen för juniorer i Finland...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Estland tog hand om alla medaljerna utom en när Nordiska Baltiska Mästerskapen i distansritt avgjordes utanför Kurtuvenai i Litauen på...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På torsdagen startade de Nordiska och Baltiska mästerskapen i sportkörning på Savijärvi Gård i Sibbo. Att köra svåra banor med häst och...
Svar
0
· Visningar
590
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp