Elitbrodd?

Sv: Elitbrodd?

Min hovis riktade skorna utan brodd den här gången, och jag tänkte inte på det då. :crazy:

Men det gick som tur var bra att brodda ändå, han kan inte ha gjort några större ändringar. Har varit med om att tåbrodden inte gick att få i alls när skon riktats utan brodd, så jag blev lite kallsvettig när jag efteråt kom på vad han gjort... :o

Lånar knapp..

Har aldrig använt broddar förr, men det känns verkligen som att det behövs i vinter :crazy:

Dedär elitbroddarna, är de vanliga broddar som man kan ta av/på som man vill? Och hur vet man vad för storlek man ska ha? nåt man kan omvandla till cm och mäta? :D

Vad för häst har du? På travskor och småponnyer har man väl oftast 5/16. På andra har man 3/8. Men det kan nog variera från olika skor. Min d-ponny har storlek 0 i skor (har för mig det) och han har 3/8

Har en ridtravare, och jag tror han går med vanliga ridskor. Kan iofs fråga hovslagaren, han kommer lite då och då och snackar

(Inte min häst, det är därför jag inte har koll på nånting :o )

Jag säger bara :bow: elitbroddar!

Använder aldrig några andra!

Mina kostade väldigt lite, köpte flera förpackningar på rea hos en vi känner :)

Tigertofflan skrev:
Lånar knapp..

Har aldrig använt broddar förr, men det känns verkligen som att det behövs i vinter :crazy:

Dedär elitbroddarna, är de vanliga broddar som man kan ta av/på som man vill? Och hur vet man vad för storlek man ska ha? nåt man kan omvandla till cm och mäta? :D

Ja, de är precis som vanlig brodd så att du kan skruva ur och skruva i som du vill etc.

Storleken beror på gängorna på broddhålen. Dvs inte storlek på sko eller något, det finns ponnyskor i strl 4x0 med 3/8" gängor och storhästsko i strl 4 med 5/16" gängor. Men generellt så är det 3/8" Man kan nog omvandla till cm och mäta, annars kan du ta en sko med lika stora broddhål och ta med dig till närmsta ridsportsaffär och prova vad för brodd som passar. Men i 99% av fallen har man 3/8" gängor och ska ha 3/8" brodd =)

Hur ser de ut?
Jag fivk tag på några jättebra brodd förra vintern och de var helt suveräna, tyvärr har några förekommit och jag har fått skarva med "vanliga" som ofta trillar bort, men det har de här aldrig gjort. De har lite längre gängor och har en "platta" mellan brodd och sko är det elitbrodd det?

Magnum skrev:
Hur ser de ut?
Jag fivk tag på några jättebra brodd förra vintern och de var helt suveräna, tyvärr har några förekommit och jag har fått skarva med "vanliga" som ofta trillar bort, men det har de här aldrig gjort. De har lite längre gängor och har en "platta" mellan brodd och sko är det elitbrodd det?

Längre gängor har jag aldrig tänkt på, men den där plattan är the tell tale sign på att det är en elitbrodd =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka